Steeds meer advocaten ervaren de toegevoegde waarde van online marketing en zoekmachine optimalisatie (beter bekend als SEO). Potentiële cliënten gebruiken zoekmachines als Google en Bing wanneer zij juridische hulp nodig hebben. Tijdens dit proces wil je dat jouw website hoger staat (en hierdoor meer bezoekers genereert) dan de sites van je concurrenten.

Nog steeds niet overtuigd van het belang van online marketing en SEO voor advocaten? Bekijk dit onderzoek van Google en Findlaw dan eens.

Sinds 2011 maakt Sageon websites van advocaten(kantoren) beter vindbaar. Wij hebben sinds die tijd regelmatig gesprekken gevoerd met advocaten. Uit deze gesprekken hebben we een top 15 samengesteld van meest gestelde vragen over SEO.

1. Is SEO noodzakelijk voor het beheren van een website?

Nee, SEO is niet noodzakelijk voor het opzetten en beheren van een website. Het kan echter wel één van de meest effectieve manieren zijn om mensen naar je website te krijgen. Zeker voor de lange termijn is SEO zeer aan te raden. Er wordt geschat dat meer dan 70% van de internetgebruikers gebruik maakt van een zoekmachine (bijvoorbeeld Google) om te vinden waarnaar ze op zoek zijn.

2. Wat is een organisch zoekresultaat?

Het organische zoekresultaat bestaat uit de pagina’s die op natuurlijke wijze op een zoekmachinepagina verschijnen wanneer je een zoekwoord hebt ingevuld. Met natuurlijk bedoelen we dat er niet direct voor betaald is. Betaalde advertenties (lees hier meer over adverteren in zoekmachines, beter bekend als SEA) verschijnen namelijk op basis het bod van de adverteerder.

SEA SEO

 

3. Moet ik SEO gebruiken voor elke pagina die ik schrijf?

Je kunt elke pagina optimaliseren. Maar je hoeft niet de focus te leggen op één specifiek woord. Als je een pagina gaat schrijven, hou dan vooral je doelgroep in gedachten. Help je met jouw tekst diegene die het leest? Geef je bijvoorbeeld antwoord op een vraag van je doelgroep? Is het antwoord ‘ja’ dan doet je artikel het ook goed in zoekmachines. Schrijf dus altijd als eerste voor de lezer en dan pas voor zoekmachines.

4. Hoe kan ik mijn positie in Google meten?

Er zijn veel tools beschikbaar die je helpen om de positie van jouw website voor specifieke zoekwoorden te meten. Voorbeelden hiervan zijn Moz Pro en Positionly. Je kunt je website ook linken aan Google Search Console. Dit is een zeer gebruikersvriendelijke tool die je ook nog eens gratis kunt gebruiken.

Lees meer over de mogelijkheden met Search Console in onze blog: Google Search Console: de 5 handigste functies uitgelegd. 

5. Hoe lang duurt het totdat je hoog in de zoekmachines verschijnt bij een bepaald zoekwoord?

Dit is één van de meest ingewikkelde vragen om te beantwoorden. Er zijn namelijk meerdere factoren die meespelen bij de ranking van een site. Over het algemeen is de concurrentie op een bepaald zoekwoord de meest invloedrijke factor. Als een zoekwoord niet veel concurrentie van andere kantoren heeft, dan kan een hoge ranking binnen een paar maanden gerealiseerd worden.

Is er echter veel concurrentie, dan kan het twee tot drie keer zo lang duren voor een website hoog in de zoekmachines verschijnt. Dan gaan we er voor het gemak van uit dat SEO optimaal wordt uitgevoerd…

Leg overigens de focus niet op één zoekwoord. Kies voor een holistische benadering wat SEO betreft. Richt jezelf op thema’s en verschillende zoekwoorden en zinnen rondom dit thema.

6. Een bedrijf waarmee ik eerder in gesprek ging zegt dat zij een eerste plaats kunnen garanderen. Is dat mogelijk?

Ongeacht welk SEO-bedrijf je kiest, zoek uit of het bedrijf betrouwbaar is. Kijk bijvoorbeeld naar referenties op de site of de LinkedIn-pagina van je contactpersoon. Sommige middelen wat betreft SEO zijn namelijk zeer moeilijk om ongedaan te maken.

Wees sceptisch tegenover bedrijven die van de hoogste toren blazen en je van alles garanderen als het op SEO aankomt (zeker een nummer één ranking). Het is niet uitgesloten dat ze dit kunnen leveren, maar niks is gegarandeerd.

Als dit hun voornaamste waardepropositie en verkoopstroef is, doe je er goed aan bij een ander bedrijf aan te kloppen. Houd daarbij ook in gedachten dat de ranking op de eerste pagina van de zoekmachine niet altijd tot een succesvoller kantoor leidt. Het maakt uiteindelijk niet uit of je als eerste verschijnt als je vervolgens niet gebeld wordt…

7. Wat is het verschil tussen ‘white hat’ en ‘black hat’ SEO? 

Er is geen eenduidig antwoord op deze vraag te geven. In het algemeen is white hat SEO legaal en volgens het boekje, terwijl black hat SEO een vorm van SEO is die de regels van Google niet naleeft.

Denk bijvoorbeeld aan bepaalde activiteiten voor het optimaliseren van een website. Sommige van deze activiteiten zijn volgens de regels en sommige zijn dat zeker niet. Een voorbeeld van black hat SEO is het plaatsen van verborgen teksten. Iemand plaatst op een witte achtergrond bijvoorbeeld 100 keer de zoekterm ‘arbeidsrecht advocaat’ in het wit. Bezoekers zien deze verborgen zoekwoorden niet, maar zoekmachines indexeren ze wel.

Dan zijn er ook nog tactieken waarvan niet duidelijk is of het gaat om white hat of black hat SEO. Het ruilen van linkjes tussen bedrijven wordt vaak gezien als black hat SEO. Maar wat als deze linkjes voor de bezoekers van beide sites van toegevoegde waarde is?

Google kan black hat SEO met een penalty of zelfs een ban bestraffen. In dit laatste geval wordt je website geheel uit de zoekresultaten verwijderd. Een penalty ongedaan maken is een tijdrovende bezigheid, houd je dus vooral aan de regels! Weet je iets niet helemaal zeker? Vraag het aan een SEO-bureau.

In een van de bekendste verhalen over een straf van Google speelde Expedia een rol. Expedia betaalde voor linkjes naar de eigen site en werd bestraft. Lees meer over de straf van Google voor Expedia.

8. Hoe weet ik of ik gestraft ben door een zoekmachine?

Als jouw website aan de Google Search Console van Google is gekoppeld weet je of een handmatige actie tegen je site is uitgevoerd. Dan ontvang je namelijk een bericht van Google:

penalty google

Wanneer dat niet het geval is (en je merkt dat je website minder goed presteert, bijvoorbeeld door een vermindering in bezoekersaantallen), betekent dat niet direct dat je gestraft bent door Google.

Andere factoren kunnen ook een rol spelen. Bijvoorbeeld een verandering van het algoritme door Google. Het algoritme bepaalt op welke manier Google zoekmachines indexeert en is het grootst bewaarde geheim van Google. Periodiek past Google dit algoritme aan. Dit kan nadelen hebben voor jouw site.

9. Wat is het verschil tussen SEO en SEM?

Deze afkortingen worden soms door elkaar gebruikt, maar betekenen iets anders. SEO (Search Engine Optimization) refereert naar de middelen die gebruikt worden om een site hoog te laten scoren in de zoekmachine. SEO is een onderdeel van SEM (Search Engine Marketing), het is één van de vele middelen om websites beter vindbaar te maken.

10. Wat is een geïndexeerde pagina?

Wanneer zoekmachines een kopie hebben van een pagina van je website in hun database, wordt de pagina ook wel een geïndexeerde pagina genoemd.

Zoekmachines indexeren pagina’s en bepalen het resultaat van een zoekopdracht aan de hand van de zoekgeschiedenis van degene die zoekt. Dit is namelijk veel sneller dan het hele web doorzoeken elke keer wanneer een gebruiker een zoekopdracht indient.

11. Kan iemand gecertificeerd zijn in SEO?

Ja dat kan. Er zijn verschillende certificaten voor SEO in Nederland. Op dit moment is er alleen nog geen overkoepelende organisatie die toeziet op organisaties die SEO-certificaten verstrekken.

12. Wat is een eerlijke prijs om te betalen voor de services van SEO?

Wat is een eerlijke prijs om te betalen voor een auto? Het antwoord hangt af van wat je precies betaalt en van wie je de auto koopt. Er bestaat geen standaard prijzenpakket waardoor je precies kunt weten wat de juiste prijs is voor SEO-diensten.

Richt jezelf daarom liever op de persoon of het bedrijf die deze services aanbiedt. Hebben zij referenties? Werken ze voor andere advocaten(kantoren) en kennen ze de branche?

13. Wat is een meta description?

Een betere vraag zou zijn: wat is de meta description tag? Een meta description tag is een codeersysteem in HTML dat de content op een pagina beschrijft. Zoekmachines gebruiken deze tag om de link in een zoekresultaat te omschrijven.

De meta description heeft geen invloed op SEO. Wanneer je deze volledig invult vergroot je de kans wel dat mensen op jouw link klikken. Vul dus altijd een omschrijving in die bij de desbetreffende pagina past.

meta description

14. Wat is on-page-optimalisatie?

Dit refereert naar het optimaliseren van elementen van een pagina op jouw website. Het plaatsen van een meta description tag is een voorbeeld van on-page-optimalisatie. Linkbuilding gebeurd niet op de eigen site en is daarom geen onderdeel van on-page-optimalisatie.

15. Wat kan ik doen om mijn rang in andere zoekmachines naast Google te vergroten?

Over het algemeen zal een website die een hoge positie in Google heeft ook bij andere zoekmachines goed scoren. Bedenk dat ondanks dat er ontzettend veel andere zoekmachines bestaan, Google nog steeds de marktleider is.

Meer informatie over SEO?

Wil je meer weten over SEO voor advocaten, of heb je een vraag die niet in dit artikel wordt beantwoord? Lees dan ook ons artikel: SEO voor advocaten of neem contact op!