Het genereren van nieuwe zaken is een van de belangrijkste doelen van een advocatenwebsite. Het is daarom opmerkelijk dat veel advocaten weinig tot geen aandacht besteden aan de contactpagina van een website. De contactpagina is immers een belangrijke plaats waar bezoekers omgezet kunnen worden in nieuwe cliënten.

Een goede contactpagina bestaat niet alleen uit een adres en een telefoonnummer: de pagina moet uitnodigen tot interactie en de bezoeker overhalen om contact op te nemen.

Er zijn verschillende manieren om een contactpagina overtuigender te maken. We zetten er een aantal voor je op een rijtje, inclusief voorbeelden.

1. Wijs de bezoeker de weg

De eerste stap heeft niets met de contactpagina zelf te maken, maar is misschien wel de belangrijkste stap van allemaal. Een contactpagina is immers nutteloos als de bezoeker niet de weg wordt gewezen naar deze pagina. Soms is de link naar de contactpagina weggestopt in de footer van een website, of is er zelfs helemaal geen contactpagina. Een gemiste kans voor iedere advocaat die meer leads wil genreren met zijn website!

Plaats daarom op iedere pagina een call-to-action met een verwijzing naar de contactpagina, liefst met een begeleidende tekst.

Utrecht Letselschade Advies kiest er zelfs voor om direct op de homepage een contactformulier te plaatsen. Zo wordt het aantal obstakels op de weg naar een contactverzoek tot een minimum gereduceerd.

Afbeelding 1. Een contactformulier op de homepage

2. Schrijf aansprekende content

De contactpagina is de pagina waarop het moet gebeuren: de bezoeker moet het contactformulier invullen. Daarom is het slim om de bezoeker nog dat laatste ‘duwtje in de rug’ te geven met aansprekende teksten. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om te vertellen wat jouw kantoor uniek maakt, of wat de bezoeker wel (of juist niet) kan verwachten als hij zijn contactgegevens achterlaat.

Zo kiest Sec Arbeidsrecht Advocaten ervoor om een aantal USP’s te plaatsen waarmee de bezoeker wordt overgehaald.

Sec Arbeidsrecht Advocaten
Afbeelding 2: USP’s op de contactpagina

3. Integreer een plattegrond

De meeste bezoekers die voor het eerst op je website komen, zullen niet direct op zoek zijn naar de fysieke locatie van je advocatenkantoor. Maar als iemand daar wel naar op zoek is, is de contactpagina de eerste pagina waarop de gevraagde informatie wordt gezocht. Zorg er daarom voor dat direct duidelijk is waar je kantoor zich bevindt.

De website van Plasman Advocaten is een goed voorbeeld van een overzichtelijke contactpagina met geïntegreerde plattegrond. Een andere leuke functie van deze contactpagina is de mogelijkheid om direct met een specifieke advocaat contact op te nemen.

Plasman Advocaten
Afbeelding 3: Kaartenintegratie op contactpagina

4. Vraag niet te veel van de bezoeker

De drempel naar een contactverzoek moet zo laag mogelijk blijven. Vraag daarom alleen de hoognodige informatie van de bezoeker en laat niet-verplichte velden weg. Een telefoonnummer en/op mailadres en een opmerkingenveld is genoeg. Alle overige informatie, zoals bedrijfsnaam, adres, postcode of functie is overbodig.

Uitgebreid contactformulier
Afbeelding 4: Een uitgebreid formulier is niet uitnodigend

5. Maak contactinformatie klikbaar

Het spreekt voor zich dat een e-mailadres klikbaar moet zijn. Maar wist je dat een telefoonnummer ook klikbaar gemaakt kan worden? Bezoekers die je website via een smartphone bezoeken, kunnen op deze manier direct telefonisch contact opnemen.

Wanneer je mailadres en telefoonnummer klikbaar zijn dan kun je eenvoudig meten welke kanalen (bijvoorbeeld Google of LinkedIn) bezoekers opleveren die contact opnemen. Essentieel voor jouw online marketing strategie!

Gebruik hiervoor de html-tag “tel:” op de plek waar bij een e-mailadres “mailto:” staat. Bijvoorbeeld: <a href=”tel:030-2040522″>030 – 20 40 522</a>.

Sageon telefoonnummer
Afbeelding 5: Met een klikbaar telefoonnummer kan direct contact worden opgenomen

Online marketing bureau

Wil je meer informatie over het optimaliseren van de website van je advocatenkantoor? Of wil je online marketing geheel uit handen geven? Neem contact op met online marketing bureau Sageon. We hebben ruime ervaring met online marketing voor advocaten en zijn je graag van dienst.

Deze artikelen vind je misschien ook interessant: