Wil je beginnen met het schrijven van interessante artikelen op jouw website of blog? Goed idee! Je hebt vast globaal voor ogen waarover je wilt schrijven (wel zo handig) en je weet wat je met bloggen wilt bereiken. Nu hoef je alleen nog maar te beginnen… Wij merken dat het tijdens deze laatste stap nog wel eens spaak loopt. Daarom hebben we een praktisch stappenplan voor je gemaakt dat je helpt om ook echt te gaan starten.

Stap 1: identificeer het probleem dat jij met jouw onderneming oplost

wespennestIedere organisatie lost op een bepaalde manier een probleem op. Of je nu als advocaat of IT-specialist werkzaam bent: je lost problemen van mensen of ondernemingen op. Vaak wordt de fout gemaakt om te schrijven vanuit de oplossing of zelfs het product dat het probleem oplost. Ga bij jezelf na: hoe zoek jij in Google als je een probleem hebt? Stel, je hebt enorm last van wespen. Wordt er denk je meer gezocht op: ‘wespennest verwijderen’ of ‘Impressed Insect Clean-Spider’?

Beschrijf het probleem waarvoor jij een oplossing biedt. Welke woorden komen in je op? Welke stappen zou jij nemen om dit probleem op te lossen? Hoe zou jij zoeken naar een oplossing voor dit specifieke probleem? Vraag ook eens aan een bekende hoe hij of zij zou zoeken naar een oplossing voor dit probleem.

Stap 2: leer van anderen

Nu je het probleem (of de problemen) van je doelgroep hebt omschreven onderzoek je of er over wordt gesproken op social media. Gebruik hier bijvoorbeeld Advanced Twitter Search voor. Welke personen berichten veel over het probleem dat jij oplost? Zorg dat je op de radar van deze personen komt. Stel ze bijvoorbeeld vragen en beantwoord vragen die zij stellen. Leer van deze personen. Waarnaar zijn ze op zoek? Welke woorden gebruiken ze? De termen die in de vragen van deze personen terugkomen, kun je mooi gebruiken in jouw blogartikelen.

Stap 3: onderzoek zoekwoorden en zoektrends

Het probleem dat je oplost is omschreven en je hebt voor ogen wie er naar dit probleem op zoek is. Nu duik je dieper in het zoekgedrag van jouw doelgroep.

Plaats de termen die je hebt gevonden in Google Trends of Ubersuggest. Heb je een Google Ads account? Dan kun je natuurlijk gebruik maken van de zoekwoordplanner van Google door hier in te loggen. Je kunt ook een term die je hebt gevonden in Google typen en in het zoekresultaat naar beneden scrollen. Google geeft je dan een aantal suggesties. Gebruik deze suggesties als onderwerp van je blogartikelen.

Google Suggesties
Google geeft suggesties van veelgebruikte zoekwoorden.

Bewaar de termen die je hebt gevonden in een lijst. Deze lijst komt goed van pas wanneer je toekomstige blogs gaat schrijven. Monitor de termen in Google en social media en probeer personen te vinden die veel over deze termen spreken. Op deze manier definieer je mogelijke influencers en thought leaders. Houd bij waar deze personen over bloggen en waar zij nog meer over berichten. Welke blogartikelen hebben enorm veel succes? Welke vragen of commentaren worden er op de blogartikelen gegeven? Wie stellen de vragen? Vind je de artikelen zelf compleet of missen ze iets? Houd voor jezelf een lijst bij waarin je relevante personen en websites verzamelt.

Stap 4: bepaal de stijl en vorm van je blogs

Voordat je begint is het goed om voor ogen te hebben welke manier van bloggen je wilt aanhouden. Denk na over hoe je lezers wilt aanspreken. Gebruik hiervoor je onderzoek naar andere blogs. Welk taalgebruik wordt gehanteerd? Hoe kun jij het beter doen en zorgen voor een klik met jouw doelgroep?

Bekijk welke vormen van blogs veel gelezen worden. Als het onderwerp het toelaat kun je in plaats van een beschrijvende tekst bijvoorbeeld een case study, interview of how-to schrijven. Bedenk hierbij dat bloggen niet alleen om geschreven content hoeft te gaan. Kies ook eens voor een video, audiofragment of afbeelding (bijvoorbeeld een infographic).

Infographic bloggen
Infographic: why blogging is good for you business. Bron: benfrancia.com

Stap 5: schrijf!

Je hebt je onderwerp bepaald, je weet de problemen waarvoor men een oplossing zoekt en je weet welke stijl je wilt hanteren. Het enige wat je nu nog moet doen is gewoon beginnen met schrijven. Laat je even niet afleiden door telefoon, e-mail, LinkedIn of Slack. Alle begin is moeilijk, maar onthoud dat de tekst niet direct bij de eerste poging perfect hoeft te zijn. Achteraf is er nog alle ruimte om bijvoorbeeld een andere inleiding te schrijven of om bepaalde alinea’s in een andere volgorde te plaatsen.

Stap 6: laat je blogs nakijken

Wanneer je een blog hebt geschreven is het handig om deze na te laten lezen voordat je deze publiceert. Je wilt natuurlijk niet dat er spel- of taalfouten in staan. Tijdens stap 3 heb je een lijst met experts uit je vakgebied gemaakt. We raden je aan om jouw blogs inhoudelijk door een van deze personen of iemand uit je netwerk te laten keuren. Vraag ze voordat je het blog publiceert wat hun gedachten zijn en wat ze in jouw blog missen. Geef diegene die je heeft geholpen credits door hem of haar te noemen in je blog. Een bijkomend voordeel is dat diegene nu sneller geneigd is om je blog verder te verspreiden.

Stap 7: maak een agenda (en houd je eraan)

AgendaNeem de tijd om te bloggen. Plan tijd in je agenda en laat al je andere werkzaamheden even voor wat ze zijn. Bedenk dat het bijhouden van een blog niet direct geld oplevert, maar op lange termijn heel winstgevend kan zijn. Geef daarom een hoge prioriteit aan de blogartikelen en stel deadlines op voor jezelf. Dat kan bijvoorbeeld één blogartikel per week of per maand zijn. Plan drie maanden vooruit zodat je de onderwerpen wel of niet op elkaar kunt laten aansluiten. In een bedrijf of organisatie kun je de blogonderwerpen verdelen over verschillende werknemers. Zo houd je de extra werkdruk laag en kan elke collega schrijven over zijn eigen interesse of vakgebied.

Als je nog steeds niet helemaal tevreden bent over het resultaat, kun je professionele hulptroepen inschakelen. Een online marketing bureau als Sageon heeft ruime ervaring met het schrijven en/of het optimaliseren van blogs. Neem gerust contact op voor meer informatie!