Conversie-optimalisatie specialist

Een essentieel onderdeel van online marketing dat vaak over het hoofd wordt gezien is Conversion Rate Optimization (CRO). Maar wat houdt CRO precies in en waarom zou jij hier ‘iets’ mee moeten?

Je wilt met je website doelen (conversies) bereiken. Het liefst zo veel mogelijk voor een zo laag mogelijk bedrag per conversie.

Voor e-commercebedrijven draait het om verkopen. B2B-bedrijven willen in contact komen met nieuwe klanten, bijvoorbeeld via een contactformulier of een klik op een telefoonnummer of e-mailadres.

Conversion Rate Optimization (CRO) draait om het verhogen van het percentage websitebezoekers dat converteert. Met behulp van CRO zorgen we dat alle investeringen in onlinemarketingkanalen beter renderen. CRO bestaat uit drie onderdelen:

1. Gebruiksvriendelijkheid
Goede gebruiksvriendelijkheid zorgt ervoor dat bezoekers snel en makkelijk kunnen doen wat ze willen. We kijken tijdens dit onderdeel naar de opbouw en indeling van een website.

Denk aan het gebruik van CTA’s, sliders, de look & feel en het algehele gebruiksgemak via verschillende apparaten.

2. Gebruikservaring
Een goede gebruikservaring zorgt ervoor dat bezoekers alle informatie krijgen die ze nodig hebben, op een eenvoudige en leuke manier.

We kijken naar de ervaringen van gebruikers op de website, bijvoorbeeld of belangrijke gedeeltes van pagina’s grafisch goed opvallen. Ook kijken we naar het gebruik van kleur.

3. Persuasion
Worden websitebezoekers genoeg overtuigd om een product te kopen? Geeft een website genoeg informatie op de juiste plaatsen en momenten? Verkoopt de site, of informeert de site alleen?

Tijdens dit onderdeel kijken we onder andere naar copy, microcopy, USP’s, het gebruik van afbeeldingen en de inzet van testimonials.

Benieuwd hoe jouw bedrijf ervoor staat op CRO gebied? Neem contact op met één van onze specialisten.

Conversion Rate Optimization (CRO) gaat om het verhogen van het percentage websitebezoekers dat converteert. Met CRO zorg je er dus voor dat al jouw marketingkanalen, denk aan Google of LinkedIn, rendabeler worden.

Kennis van de juiste tools

Bewezen aanpak

Redelijke tarieven

Waarom is CRO zo belangrijk?

Een CRO-specialist zorgt ervoor dat websiteverkeer beter converteert. Bedrijven besteden veel tijd en geld aan het genereren van meer websitebezoekers, bijvoorbeeld via zoekmachines of social media. Maar wat er vervolgens met deze bezoeker gebeurt krijgt minder aandacht.

Juist op dit punt valt bij veel websites genoeg winst te behalen. Een CRO-specialist zorgt dat jouw investering in het krijgen van meer websitebezoek beter rendeert.

Ons CRO-stappenplan

CRO draait om het verbeteren van de website op basis van data. CRO zorgt dus aantoonbaar voor meer conversie. Sageon start een CRO-traject met behulp van onderstaand plan.

1: Bepalen doelstellingen
We beginnen met het vaststellen van doelstellingen. Wat wil je bereiken en hoe maken we meetbaar of we je doelstellingen hebben behaald?

2: Tools kiezen
Afhankelijk van de doelstellingen en het budget stellen we de juiste toolkit samen. Sageon heeft veel ervaring in het gebruik van tools als Google Analytics, Microsoft Clarity en Hotjar.

3: Analyseren data
We onderzoeken hoe je website momenteel presteert. Vragen die aan bod komen zijn: welke product- of dienstenpagina scoort slecht? Welke juist goed? Wat is het verschil in conversieratio tussen mobiel en desktop verkeer?

4: Hypotheses opstellen
Met behulp van data uit de analyse stellen we vast welke problemen prioriteit hebben. Voor het verbeteren van de conversie stellen we hypotheses op. Hoe denken wij de conversieratio te kunnen verbeteren?

5: Testen en optimaliseren

In de laatste fase worden de hypotheses getoetst. De bekendste vorm van testen is A/B-testen. Wanneer met behulp van de test verbetering zichtbaar is in de conversieratio, wordt deze verbetering doorgevoerd.

CRO zelf doen of uitbesteden?

De vraag is dus niet of je iets met CRO zou moeten doen. Maar hoe pak je een CRO-traject aan? Kun je dit zelf doen of is CRO uitbesteden een slimme zet? 

Het grote voordeel van CRO uitbesteden is dat je gebruikmaakt van meer CRO-kennis dan je zelf hebt. Een CRO-specialist beschikt over de kennis en kunde om een website of webshop zoals die van jou te verbeteren. Je begint dus nooit op ‘nul’.

Een CRO-specialist is op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen die jouw website of webshop succesvoller kunnen maken.

Wat zijn de nadelen van je CRO uitbesteden?

Er zitten natuurlijk ook nadelen aan het uitbesteden van CRO. Uitbesteden kost in eerste instantie geld. Een CRO-specialist betaal je per uur. In de meeste gevallen levert deze investering zich natuurlijk dubbel en dwars op. Reken zelf maar eens uit wat een minimale toename van een half procent jou op jaarbasis oplevert.

Voor sommige bedrijven is het lastig om de touwtjes helemaal uit handen te geven. In dit geval kan gedeeltelijk uitbesteden een optie zijn waarbij een CRO-specialist sporadisch met je meekijkt of je de juiste stappen zet.

Samenwerken met een CRO-specialist

Afhankelijk van jouw wensen en behoeften zijn er twee mogelijkheden om samen te werken met Sageon.

  1. Ik wil mijn CRO uitbesteden

Zelf geen tijd of kennis om serieus met CRO aan de slag te gaan? Je kunt CRO uitbesteden aan één van onze specialisten. Afhankelijk van je branche, doelstellingen en budget maken we een plan dat bij jouw specifieke situatie past. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

  1. Ik wil zelf aan de CRO-knoppen draaien

Wil je graag zelf aan de knoppen draaien en heb je behoefte om periodiek met een specialist te sparren over wat er beter kan? Wij helpen je graag om jouw account naar een hoger niveau te tillen.

 

danique mulder

De conversie van jouw site optimaliseren?

Wil je weten hoe jouw site presteert, wil je kennismaken met een CRO-specialist of heb je vragen over conversie-optimalisatie? 

 

    Zij gingen je voor:

    Zij kiezen ook voor Sageon: