SEO: zelf doen of uitbesteden aan een specialist?

Zoekmachine-optimalisatie (ook wel SEO genoemd, van het Engelse Search Engine Optimization) is een essentieel onderdeel van online marketing om organisch verkeer naar je website te genereren. Het verandert snel en kan complex zijn. Als je geen tijd of kennis hebt om je echt in de materie te verdiepen blijft resultaat uit. SEO uitbesteden kan hiervoor de oplossing zijn. Samenwerken met Sageon betekent dat je een team van SEO-specialisten tot je beschikking hebt. 

Geen lange contracten

Veel ervaring

Bewezen aanpak

Sinds 2011 maken wij websites beter vindbaar met behulp van zoekmachine-optimalisatie. We hebben een bewezen trackrecord in branches waarin veel concurrentie is zoals automotive, advocatuur en ICT.

Ben je benieuwd hoe jij ervoor staat op het gebied van zoekmachine-optimalisatie? Neem contact op voor een SEO-scan!

Waarom is SEO zo belangrijk voor jouw bedrijf? 

Aanvankelijk zien veel mensen het belang van investeren in SEO nog niet in. Je ziet vaak niet meteen resultaat, en als de resultaten er zijn is het lastig deze direct aan SEO te koppelen. Dat betekent echter niet dat de resultaten er niet zijn. Door de implementatie van SEO creëer je een stabiele basis van kwalitatieve zoekresultaten voor de lange termijn, mits je SEO blijft bijhouden. Door middel van de juiste tools en kennis kun je bovendien de resultaten van je SEO-inspanningen meten. Hiervoor kun je o.a. gebruik maken van ons SEO-stappenplan. 

SEO-stappenplan

Of jouw website op positie 1 of 100 staat, wordt bepaald door techniek, content en backlinks. Met behulp van onderstaande stappen maken we een concreet plan van aanpak. Met dit plan kun je zelf aan de slag, je kunt de werkzaamheden ook door ons laten uitvoeren.

  1. 0-meting: techniek, content en backlinks
    Wij geven antwoord vragen zoals: Waar sta je nu op gebied van SEO? Hoe vindbaar ben je nu? Staat de basis goed ingericht, begrijpen zoekmachines wat er op je site te vinden is? Laadt je website snel genoeg? Ook op mobiel? Schrijf je blogartikelen en zijn deze SEO-vriendelijk geschreven? Welke pagina’s leveren nu de meeste business op?
  2. Concurrentieonderzoek
    Op welke manier hebben je concurrenten hun website ingericht? Hoe scoren zij op gebied van zoekmachines? Welke content scoort het meeste bezoek? Over welke backlinks beschikken je concurrenten? Adverteren zij op bepaalde zoekwoorden, zo ja: welke?
  3. Zoekwoordenonderzoek
    Welke zoekwoorden gebruikt je doelgroep wanneer ze op zoek zijn naar je producten of diensten? Gebruik je deze zoekwoorden voldoende op je website? Waar laat je kansen liggen?
  4. Plan van aanpak
    Met behulp van data uit bovenstaande onderdelen schrijft Sageon een plan van aanpak. In dit plan staan concrete werkzaamheden die je website beter vindbaar maken in zoekmachines. Je kunt dit plan vervolgens zelf uitvoeren of uitbesteden aan een van de SEO-specialisten van Sageon.

Voordelen van SEO uitbesteden 

Het voornaamste voordeel van SEO uit handen geven zit hem in tijd. SEO mag dan (meestal) geen geld kosten, maar dat betekent vaak dat er in andere factoren energie zit. Ook hier is dat het geval. Voor een succesvolle SEO-strategie is veel kennis nodig. De basis heb je zo onder de knie, maar als je jouw bedrijf naar een hoger niveau wil tillen is veel meer kennis nodig. Dit is de kennis en ervaring waar SEO-specialisten bij een online marketingbureau over beschikken. Ze zijn constant bezig met SEO. Van jouw bedrijf, maar ook met die van anderen. Hierdoor leggen ze snel verbanden tussen jouw unieke bedrijf en wat het beste werkt. 

Verder verandert de wereld van SEO snel en zijn er om de haverklap nieuwe trends en ontwikkelingen. Het werk van SEO-specialisten bestaat onder andere uit het up-to-date blijven van deze ontwikkelingen. Ook vergt dit tijd en energie die jij misschien liever in andere dingen zou steken. 

Ondanks dat SEO gratis is, kosten de tools en handigheden die komen kijken bij de best passende SEO-strategie vaak wel geld. Tools als Ahrefs, Screaming Frog en Semrush kosten veel geld, en vaak zou je zelf concessies maken en kiezen voor een enkele. Het voordeel van SEO uitbesteden is dat de specialisten bij een online marketingbureau beschikken over meerdere tools, en goed weten hoe ze die moeten gebruiken. Dit scheelt je ook weer de tijd die je zou besteden aan het inlezen hierin.  

Nadelen van SEO uitbesteden 

Naast de voordelen van SEO overlaten aan specialisten, zitten er ook nadelen aan. Eén daarvan is bijvoorbeeld het uit handen geven van de controle hierover. Het kan onwennig voelen om iemand te laten beslissen over jouw bedrijf. In zo’n situatie zou een online marketingbureau ook een adviserende rol kunnen aannemen. Zo kun je zelf besluiten wat er gebeurt, en heb je een specialist die meekijkt en jou advies kan geven waar nodig. 

 Een ander nadeel aan het uitbesteden van SEO ligt in het feit dat het een lange termijn proces is. Hierdoor zijn de resultaten niet meteen zichtbaar, en kan het voelen alsof je investeert in een loos doel. Echter brengt SEO op lange termijn een stabiele toevoer van bezoekers, die oprecht op zoek zijn naar jouw content. Dit verhoogt de kans dat zij daadwerkelijk een handeling uitvoeren op jouw site. En laat dat nou precies zijn wat jij van ze wil! 

 Een laatste nadeel aan het uitbesteden van SEO zou kunnen zijn dat de specialisten beschikking over veel kennis, alleen niet van jouw vakgebied. Omdat het in SEO vaak draait om specifieke termen en kennis zou de SEO minder effectief kunnen uitpakken. Sageon zorgt daarom altijd voor intensief contact met klanten, en verdiept zich in de branche van jouw bedrijf.  

Samenwerken met een SEO-specialist

Afhankelijk van jouw wensen en behoeften zijn er twee mogelijkheden om samen te werken met Sageon.

1. Ik wil mijn SEO uitbesteden

Zelf geen tijd of kennis om serieus met SEO aan de slag te gaan? Je kunt SEO  uitbesteden aan een van onze specialisten. Afhankelijk van je branche, doelstellingen en budget maken we een plan dat bij jouw specifieke situatie past. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

2. Ik wil zelf aan de SEO-knoppen draaien

Wil je graag zelf aan de knoppen draaien en heb je behoefte om periodiek met een specialist te sparren over wat er beter kan? Wij helpen je graag om jouw account naar een hoger niveau te tillen.

SEO-specialist spreken?

Wil je vrijblijvend spreken met een SEO-specialist? We vertellen je graag meer over SEO en waar er op dit gebied kansen liggen voor jouw website. Ook laten we je vrijblijvend zien hoe je ervoor zorgt dat jouw website in de basis goed staat ingesteld op SEO-gebied.

Wat kun je van ons verwachten? 

Wij werken altijd aan de hand van persoonlijk contact, en op basis van transparantie. Dit houdt in dat we moeilijke contracten vermijden, evenals ingewikkelde ticketsystemen. Daarnaast zijn we transparant over onze werkzaamheden en rapportages. Ben jij dus op zoek naar een bureau dat goed bereikbaar is en oprecht met je meedenkt? Neem dan contact met ons op. 

Nirul Dwarkapersadmisier SEO-specialist bij Sageon

SEO-mogelijkheden vrijblijvend bespreken? Laat je gegevens achter!

    Zij gingen je voor:

    Zij kiezen ook voor Sageon: