Een LinkedIn-profiel is meer dan een online cv. Met miljarden zoekopdrachten per jaar heeft de netwerksite een belangrijke positie ingenomen in het zakelijke zoekverkeer.

Het optimaliseren van je persoonlijke LinkedIn-profiel zorgt voor een grotere vindbaarheid binnen het grootste zakelijke netwerk ter wereld. Ook draagt LinkedIn-optimalisatie bij aan een hogere positie in zoekmachines als Google.

In dit artikel leggen wij je uit hoe je in slechts 7 stappen jouw LinkedIn-profiel optimaliseert.

Voordat je begint: schakel de optie ‘profielwijzigingen delen’ uit. Dit zorgt ervoor dat je netwerk geen notificaties ontvangt van wijzigingen in je profiel. Zodoende kun je je profiel ‘stil’ aanpassen en spam je je connecties niet. De optie is tijdens het bewerken van je profiel onderaan het pop-up venster te vinden.

Profielwijzigingen delen LinkedIn

1. Gebruik een professionele profielfoto

Misschien een inkopper, maar wij komen nog te vaak foto’s tegen die niet kunnen. Je profielfoto bepaalt de eerste indruk die een bezoeker van jou en je organisatie krijgt. Een goede en professionele profielfoto wekt vertrouwen op en daagt de bezoeker uit om je LinkedIn-profiel te bekijken.

Tips voor een professionele profielfoto

  • De uitsnede moet zoveel mogelijk gezicht bevatten en zo min mogelijk lichaam. Bij een kennismaking in het echt sta je ook niet op een afstand met elkaar te praten.
  • Zorg voor een rustige achtergrond. Een drukke achtergrond leidt af van je gezicht. Een vakantiefoto van jou met een zwembad op de achtergrond is leuk maar gebruik deze liever voor Facebook.
  • Gebruik overal dezelfde foto voor zoveel mogelijk herkenbaarheid. Kies dus voor de foto die bijvoorbeeld ook op de website staat van de organisatie waar je werkt.
  • Zorg voor een nette outfit en een goede fotokwaliteit.

2. Claim je eigen aangepaste url

De url van jouw persoonlijke LinkedIn-pagina bestaat standaard uit een mix van letters en cijfers. Deze url kan echter naar eigen wens worden aangepast. Een aangepaste url zorgt niet direct voor betere vindbaarheid binnen LinkedIn. Het zorgt wel voor een betere vindbaarheid in externe zoekmachines zoals Google.

Je kunt de url aanpassen als je in de rechterkolom klikt op ‘Mijn openbare profiel bewerken’. Er wordt een nieuw venster geopend. In het nieuwe venster staat rechts bovenaan ‘URL van openbare profiel bewerken’. Klik op het icoontje achter de url (een potlood) om de url aan te passen.

Openbare url wijzigen LinkedIn

Tips voor een aangepaste url

  • Creëer een url die op je naam is gebaseerd. Je naam verandert namelijk niet, terwijl je functie of vakgebied in de loop der jaren kan veranderen.
  • Een aangepaste url maakt het eenvoudig om je LinkedIn-profiel op een visitekaartje te plaatsen.

3. Zorg voor een professionele headline

Samen met je profielfoto is jouw headline (kopregel) overal op LinkedIn zichtbaar. De kopregel wordt bijvoorbeeld direct in de zoekresultaten weergegeven. Bij het rangschikken van de zoekresultaten kijkt LinkedIn in eerste instantie naar een kopregel en daarna pas naar de rest van een profiel.

Tips voor een professionele headline

  • Combineer als advocaat bijvoorbeeld functietitel, rechtsgebied en geografisch werkgebied. Schrijf dus niet “Partner bij [kantoornaam]” maar gebruik de kopregel “Strafrecht Advocaat bij [kantoornaam] Amsterdam”. Een ander goed voorbeeld is “Advocaat bestuursrecht | Partner bij [kantoornaam] Amersfoort”.
  • Bij meerdere specialisaties, vak- of rechtsgebieden kun je ervoor kiezen om deze als steekwoorden in de kopregel te plaatsen.
  • Schrijf een inhoudelijke kopregel. Gebruik niet alleen algemene woorden als partner, freelancer, eigenaar of medewerker.

4. Voeg links toe aan je profiel

LinkedIn biedt de mogelijkheid om drie links aan je profiel toe te voegen. Deze links zijn geplaatst onder ‘contactinformatie’. Het unieke aan deze links is dat het standaardlinks zijn terwijl andere sociale netwerken alleen NoFollow-links toestaan. Dat betekent dat het plaatsen van een link naar je website op LinkedIn bijdraagt aan de SEO-score van je website.

Je kunt websites toevoegen aan je Contact- en persoonlijke gegevens, in de rechterkolom op je profielpagina. Als je op het icoontje (het potlood) klikt, kun je de gegevens weer bewerken.

Websites toevoegen LinkedIn

Tips voor het toevoegen van links aan je profiel

  • Negeer de standaard linkteksten van LinkedIn, zoals ‘Bedrijfswebsite’ of ‘Blog’, maar kies voor ‘Ander’. Nu kun je een aangepaste linktekst invullen zoals ‘online marketing bureau’ of ‘adverteren in zoekmachines’. Een dergelijke aangepaste linktekst (een zogenaamde anchor text) draagt bij aan een hogere waarde van de link.

5. Schrijf een aansprekende samenvatting

Een profielsamenvatting op LinkedIn is vaak een stukje tekst dat van een bedrijfspagina is geplukt. Het is beter om een persoonlijke samenvatting te schrijven waarin je geloofwaardigheid en vertrouwen opwekt bij de lezer. Een goede samenvatting kan leiden tot nieuwe kansen, uitnodigingen en samenwerkingen.

Tips voor een aansprekende samenvatting

  • Verwerk zoekwoorden in de samenvatting. De tekst wordt niet gelezen door Google, maar wel door de zoekmachine van LinkedIn.
  • Schrijf in een samenvatting ook over jezelf, niet alleen over het kantoor of bedrijf waar je werkt.
  • Schrijf in de eerste persoon: de ik-stijl.
  • Gebruik bullet points of pijlen (bijvoorbeeld uit deze ASCII-tabel) om lijstjes te maken en de aandacht op iets te vestigen.

6. Vul vaardigheden in en verzamel onderschrijvingen

LinkedIn biedt de mogelijkheid om vaardigheden in te vullen. Zo kun je door middel van steekwoorden aangeven in welke skills of vakgebieden je uitblinkt. De vaardigheden hebben invloed op de positie in LinkedIn-zoekresultaten en kunnen onderschreven worden door anderen.

Vaardigheden LinkedIn Sageon

Tips voor het invullen van vaardigheden

  • Houd het aantal ingevulde vaardigheden beperkt. Zo leg je de focus op vaardigheden die echt op jou van toepassing zijn.
  • Vraag collega’s om je vaardigheden te onderschrijven.

7. Zorg voor een uitgebreid netwerk

Voor de ingebouwde zoekmachine van LinkedIn is het aantal connecties op je profiel erg belangrijk. Voor een goede vindbaarheid is het verstandig om minimaal enkele honderden connecties te hebben. Hoe groter je netwerk, hoe meer kans je maakt op een hoge positie in de zoekresultaten.

Tips voor een uitgebreid netwerk

  • Naast het aantal connecties is de kwaliteit van de connecties ook belangrijk. 100 connecties uit je vakgebied is beter dan 300 willekeurige connecties.
  • Word lid van relevante LinkedIn-groepen en draag actief bij aan de inhoud van deze groepen.

Nu je alle bovenstaande stappen hebt uitgevoerd, beschik je over een compleet en geoptimaliseerd LinkedIn-profiel. Maar een LinkedIn-profiel is waardeloos als het is afgesloten voor de buitenwereld. Bij de instellingen van LinkedIn kan ingesteld worden of je profiel alleen zichtbaar is voor connecties of voor iedereen. Zorg ervoor dat je profiel openbaar zichtbaar is.

Hulp nodig met het optimaliseren van jouw LinkedIn-profiel?

Kom je er niet helemaal uit? Of wil je meer informatie over LinkedIn, adverteren in LinkedIn of zoekmachine-optimalisatie? Neem dan contact op met Sageon Online Marketing.