De Search Console van Google is een musthave voor iedereen die een website beheert. En het mooie is dat je deze tool helemaal gratis mag gebruiken! In dit artikel lees je wat de Search Console is en leggen we 5 functies uit zodat je er gelijk mee aan de slag kunt.

Wat is Google Search Console?

Search Console is de nieuwe naam voor de Webmaster Tools van Google. In het dashboard van de Search Console zijn allerlei gegevens over je website af te lezen. Waar Google Analytics vooral ingaat op het bezoekersgedrag, geeft Search Console je belangrijke informatie over de gezondheid van je site.

Google Search Console helpt je begrijpen hoe Google jouw website analyseert en indexeert. Dankzij de Search Console kun je eventuele problemen direct herkennen en oplossen. In deze blog geven we stap voor stap uitleg bij vijf handige functies van Google Search Console.

Search Console gebruiken: Property en ownership

Een website die je wilt beheren met de Search Console wordt een property genoemd. Als je voor de eerste keer van Search Console gebruik wilt maken, vraagt Google om je ownership van je website te verifiëren. Zo kun je bewijzen dat jij de eigenaar bent van de website en toegang hebt tot de gegevens. Er zijn verschillende mogelijkheden om je ownership te verifiëren:

  • verifiëren via Analytics (de methode die wij aanbevelen)
  • een html-bestand uploaden
  • een html-tag toevoegen binnen de <head>-tags van je website
  • inloggen bij een domeinnaamprovider
  • een Google Tag Manager account gebruiken

ownership-verifieren

 

1. Html-verbeteringen

De pagina met html-verbeteringen verzamelt alle fouten die gerelateerd zijn aan meta-omschrijvingen, meta-titels en niet-indexeerbare content. Deze functie kun je ook gebruiken om duplicate content te ontdekken: content die op meerdere pagina’s voorkomt. Duplicate content werkt niet mee aan een hogere score in Google. Het is dus aan te raden om duplicate content te voorkomen of zo veel mogelijk op te lossen.

html-verbeteringen

 

2. Zoekanalyse

Nu wordt het echt interessant. Met de zoekanalyse kunnen we zien waar websitebezoekers vandaan komen. De zoekanalyse is een van de meest gebruikte functies binnen Search Console en geeft je direct inzicht in het organisch verkeer vanaf Google.

De verschillende filters laten zien hoe je website scoort in Google. Dit zijn voorbeelden van wat je kunt ontdekken met de zoekanalyse:

  • het aantal bezoekers dat via de Image Search van Google op je site komt
  • de doorklikratio (click through rate, oftewel CTR) op desktop en mobiel
  • de gemiddelde positie van een bepaalde pagina in de zoekresultaten
  • per pagina de zoekwoorden bekijken waarmee een bezoeker op je site is gekomen

De zoekanalyse heeft verschillende functies en filters dus er is nog veel meer mogelijk.

In onderstaand voorbeeld zie je via welke zoekwoorden het organische verkeer terechtkomt bij onze blogpost met linkbuilding tips. Ook zie je wat het gemiddelde doorklikpercentage is en wat de gemiddelde positie van de pagina in de zoekresultaten is.

zoekanalyse-linkbuidling

 

3. Links naar uw site

Met deze tool kun je ontdekken vanaf welke pagina’s naar je website wordt gelinkt. Zo’n link naar je pagina heet een backlink en het verzamelen van backlinks heet linkbuilding. Linkbuilding is een belangrijke methode om je website beter te laten scoren in Google. Als er vanaf veel hoogwaardige pagina’s naar jouw website wordt gelinkt, ziet Google dat je een belangrijke speler in je vakgebied bent.

Je kunt per url bekijken welke domeinen er naar de pagina linken. Ook kun je zien vanaf welke pagina’s op dat domein er wordt gelinkt. In onderstaand voorbeeld zie je welke pagina’s op Marketingfacts naar de homepage van Sageon verwijzen.

backlinks-marketingfacts

 

Met deze functie kun je ook ontdekken welke pagina’s op je site de meeste backlinks hebben. Dit zijn de populairste pagina’s op je website en hebben blijkbaar genoeg waardevolle content in zich om gedeeld te worden.

Tip: probeer te achterhalen wat deze pagina’s zo populair maakt en pas deze informatie toe op de andere pagina’s op je site.

4. Crawlfouten

Een crawlfout betekent dat Google een bepaalde pagina probeert te bezoeken, maar dat deze pagina niet (meer) beschikbaar is. Dat kan gebeuren wanneer je de url van een pagina hebt veranderd.

Plaats doorverwijzingen

De meest eenvoudige oplossing hiervoor is het instellen van een doorverwijzing vanaf de oude url naar de nieuwe url. Wanneer een pagina helemaal niet meer bestaat, kun je een doorverwijzing instellen naar de homepage of naar een andere relevante pagina op je site.

crawlfouten

 

301 Redirect

Een doorverwijzing naar een andere url heet een 301 redirect. Veel sites maken gebruik van het CMS WordPress. Hiervoor is een handige plugin beschikbaar waarmee je redirects kunt instellen. De plugin heet Simple 301 Redirects en is te downloaden vanaf de website van WordPress.

5. Fetchen als Google

De functie ‘Fetchen als Google’ is vergelijkbaar met de functie ‘crawlfouten’, maar bekijkt de inhoud van de pagina in plaats van de paginastructuur. Met deze functie kun je ontdekken hoe Google jouw pagina ziet. Om je website te fetchen als Google kun je een relatieve url invoeren en op ‘Ophalen’ klikken. Wanneer je geen relatieve url invult, wordt de homepage van je site opgehaald.

fetchen-als-google

 

Wanneer je de weergave van je website wilt controleren, kies je voor ‘Ophalen en weergeven’. Deze functie simuleert een bezoek van een zoekmachinerobot of een bezoeker aan je website en controleert daarom ook of afbeeldingen en scripts worden geladen.

Indienen bij index

Een extra functie is het indienen van het fetchresultaat bij de index van Google. Deze functie kun je bijvoorbeeld gebruiken als je net je website hebt geüpdatet of als je eventuele crawlfouten hebt opgelost. Je kunt daarbij kiezen of je alleen de opgevraagde url doorstuurt of alle bijbehorende pagina’s op hetzelfde domein.

Marketing bureau Utrecht

Heb je vragen over deze functies of over de andere functies in Search Console? Of wil je het beheer van je website gedeeltelijk of volledig uit handen geven aan een online marketing bureau? Neem dan contact op met Sageon.