Google AdsWanneer je een kleine onderneming bent en je tussen grote organisaties bevindt, kan adverteren in Google Ads een uitdaging zijn. De concurrentie heeft waarschijnlijk meer budget en inzichten om hun doelgroep te bereiken. Echter, je kunt als onderneming zeker een voorsprong behalen in Google Ads: namelijk door aangepaste affiniteitsdoelgroepen te gebruiken.

In dit artikel leg ik uit wat aangepaste affiniteitsdoelgroepen zijn en hoe je deze in Google Ads Display Netwerk kan aanmaken en inzetten!

Wat zijn affiniteitsdoelgroepen?

Om te beginnen, is het belangrijk om te weten wat “affiniteitsdoelgroepen” zijn voordat we verder gaan met het onderdeel “aangepaste”.

Affiniteitsdoelgroepen zijn groepen mensen die affiniteit hebben met een bepaald onderwerp. Google baseert deze indeling op gebruikersinformatie zoals demografie, zoekopdrachten en bezochte sites. Google heeft tientallen affiniteitsdoelgroepen voor je klaarliggen. Dit kunnen bijvoorbeeld mensen zijn die affiniteit hebben met sport, gezondheidszorg of finance.

Het inzetten van affiniteitsdoelgroepen bij je campagnetargeting zorgt voor enige zekerheid, maar de standaard affiniteitsdoelgroepen zijn erg algemeen en gegeneraliseerd. Dit maakt dat het voor een kleine onderneming nog steeds een brede en kostbare targetingoptie is. Daarom biedt Google ook de mogelijkheid om aangepaste affiniteitsdoelgroepen te gebruiken.

Wat zijn aangepaste affiniteitsdoelgroepen?

Aangepaste affiniteitsdoelgroepen zijn affiniteitsdoelgroepen die jij als onderneming zelf definieert. Zo kun je jouw advertenties aan een relevantere doelgroep laten zien en de advertentieteksten beter aan laten sluiten op de behoefte van de gebruiker.

Om deze aangepaste affiniteitsdoelgroepen aan te maken, is het aan te raden om minimaal vijf verschillende interesses, URL’s, plaatsen of apps op te geven die jouw doelgroep omschrijven. Onze ervaring is dat het gebruik van interesses en URL’s de meest relevante doelgroepen oplevert.

Om een dergelijke doelgroep aan te maken, volg je de volgende stappen in Google Ads:

  1. Ga naar het menu-item Doelgroepen
  2. Klik op het onderdeel Wat hun interesses en gewoonten zijn
    interesses-gewoonten
  3. Klik op de knop Aangepaste Affiniteitsdoelgroep, onderaan het menu
    aangepaste-affiniteitsdoelgroep

Geef een naam en omschrijving aan je doelgroep. In dit voorbeeld gebruiken we de naam “Ondernemers, DGA’s etc”.

aangepaste-affiniteitsdoelgroep-voorbeeld

Voer vervolgens interesses, URL’s, plaatsen of apps toe om de doelgroep te definiëren. In dit voorbeeld maken we alleen gebruik van URL’s.

urls-voorbeeld

We raden aan om meerdere URL’s toe te voegen. Als je slechts één URL invoert, dan verandert de doelgroep in grootte waardoor je wellicht te specifiek gaat adverteren.

Wanneer zet je aangepaste affiniteitsdoelgroepen in?

Het is belangrijk om deze doelgroepen in te zetten met een bepaald doel. Gebruik aangepaste affiniteitsdoelgroepen als je:

  • Branding wil gaan starten voor je onderneming
  • Meer controle wil hebben op je targeting binnen het Google Display Netwerk
  • Advertenties op maat wil hebben voor een specifieke doelgroep

Ongeacht de concurrentie in jouw branche kan je deze strategie toepassen om te zorgen dat jouw bericht terechtkomt bij een relevante gebruiker. Hierdoor zal je merkbekendheid opbouwen en kostenefficiënt adverteren.

Hulp nodig met Google Ads?

Wil je meer weten over affiniteitsdoelgroepen? Of ben je op zoek naar een online marketingbureau dat jou kan helpen om online merkbekendheid te vergroten van je onderneming? Sageon helpt jou graag om je website succesvoller te maken. Bekijk onze werkwijze voor meer informatie of neem direct contact op!