Wereldwijd maken 3 miljoen bedrijven gebruik van de mogelijkheden van adverteren op Facebook. Facebook wordt in Nederland door 9,4 miljoen mensen gebruikt. 6,6 miljoen Nederlanders maken zelfs dagelijks gebruik van het medium. Voor bedrijven is Facebook daarom een gewild advertentieplatform.

Wat kost adverteren op Facebook?

Veel mensen hebben ten onrechte het idee dat adverteren op Facebook duur is. In werkelijkheid kun je voor een relatief laag bedrag een specifieke doelgroep bereiken. Je stelt vooraf een budget vast (kan al vanaf een aantal euro per dag) en je kunt de advertenties ieder moment stopzetten. De kosten heb je dus te allen tijde zelf in de hand.

Mogelijke doelstellingen van advertenties

Bij het creëren van een campagne biedt Facebook een grote keuze in doelstellingen.Doelstellingen

De meest gebruikte mogelijkheden zijn:

    • Je berichten promoten
      Facebook verandert regelmatig het algoritme dat bepaalt of fans van je pagina jouw bericht zien. Standaard zien je fans niet al jouw gedeelde berichten. Door het bericht te boosten zorg je voor een groter bereik.
    • Je pagina promoten
      Om meer likes voor jouw bedrijfspagina te krijgen kun je ervoor kiezen om je pagina betaald onder de aandacht van een door jou gekozen doelgroep te brengen. Je betaalt Facebook per nieuwe like.
    • Mensen naar je website sturen
      Om een bepaalde webpagina onder de aandacht te brengen kun je vanuit Facebook direct naar je website linken. Je kunt ervoor kiezen om je likes te targeten of je kunt geheel nieuwe doelgroepen targeten.

 

Doelgroepen binnen Facebook advertenties

Facebook biedt uitgebreide mogelijkheden om doelgroepen te bepalen. Je kunt je advertentie richten op kenmerken als locatie, leeftijd, taal, burgerlijke staat, opleiding en interessegebieden.

Enkele andere mogelijkheden zijn bij veel bedrijven echter minder bekend. Dit zijn:

  • Facebook remarketing
    Met behulp van de Facebook pixel (een stukje code dat op je website geplaatst moet worden) kun je bezoekers van je website benaderen in Facebook. Erg handig om bijvoorbeeld mensen te benaderen die je contactpagina hebben bezocht maar geen contact hebben opgenomen.
  • Vergelijkbare doelgroep
    Een mooie mogelijkheid die weinig bedrijven gebruiken. Facebook gebruikt zijn data van gebruikers, en daarvan hebben ze nogal wat, om een doelgroep te maken die vergelijkbaar is met een door jou gekozen bestaande doelgroep. Zo kun je een campagne bijvoorbeeld richten op het publiek dat jouw pagina liket. Of op een doelgroep die lijkt op het publiek dat jouw website heeft bezocht. Deze mogelijkheid is echt het proberen waard!
  • Doelgroep op basis van e-mailadressen
    Je kunt de mailadressen die je voor handen hebt uploaden in Facebook. Wanneer deze mailadressen bekend zijn bij Facebook kun je deze mensen bereiken met jouw advertentie. Je kunt bijvoorbeeld contactgegevens uit je nieuwsbriefsysteem of je CRM gebruiken om onder bestaande klanten de nieuwe Facebookpagina van je bedrijf te promoten.

Lees ook:

Adverteren op Facebook?

Wil je vrijblijvend advies over de manier waarop jij Facebook advertenties kunt inzetten? Of denk je erover om het adverteren binnen Facebook uit te besteden aan een internetmarketingbureau? Neem contact op!

Neem contact op