Mooi nieuws van de kant van Google: vanaf nu kun je in AdWords achterhalen hoe de kwaliteitsscore per zoekwoord wordt berekend. Google biedt namelijk sinds deze week inzicht in de drie belangrijkste onderdelen van de kwaliteitsscore. In dit artikel lees je hoe je dit in enkele stappen gemakkelijk voor elkaar krijgt en wat je met de data kunt doen.

Wat is kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore (ook wel qscore, kw-score of quality score) in Google AdWords geeft online marketeers sinds enkele jaren waardevolle informatie over de kwaliteit van een zoekwoord.

Een getal tussen 1 en 10 geeft aan hoe goed je zoekwoord presteert. Dit cijfer is een optelsom van een aantal onderdelen.

Kwaliteitsscore: de belangrijkste onderdelen

De drie belangrijkste componenten van de kwaliteitsscore zijn het verwachte doorklikpercentage, de ervaring op de landingspagina en de relevantie van advertenties. Sinds half mei 2017 zijn deze gegevens inzichtelijk.

  1. Het verwachte doorklikpercentage van advertenties (CTR, Click Through Rate)

Hoe groot is de kans dat er op een advertentie wordt geklikt als deze wordt weergegeven? Dit component is gebaseerd op historische data van advertenties.

  1. De kwaliteit van landingspagina’s en de ervaring van de gebruiker hierop

Hoe nauw staat de content van de landingspagina in verband met de zoekintentie van de gebruiker? Hoe makkelijk is het voor de gebruiker om door je website te navigeren?

  1. Advertentierelevantie

Staat het zoekwoord voldoende in verband met de advertentietekst?

Nieuwe kolommen toevoegen in AdWords

Helaas zijn deze drie componenten nog niet direct zichtbaar in je AdWordsoverzicht. Deze kolommen dien je handmatig toe te voegen. Gelukkig is dit heel snel en eenvoudig uit te voeren door de volgende stappen te volgen:

  1. Ga naar het tabblad Zoekwoorden
qscore-toevoegen-sageon
Stap 1
  1. Klik Kolommen en Kolommen aanpassen
qscore-kolommen-toevoegen-sageon
Stap 2
  1. Ga naar Kwaliteitsscore en selecteer alle kolommen
qscore-kolommen-toevoegen-sageon-3
Stap 3
  1. Klik Toepassen 

Interpreteren van de nieuwe kolommen

Nu deze kolommen aanwezig zijn in je overzicht is het tijd om de nieuwe informatie te analyseren. In het account van een van onze klanten zien de kolommen van de kwaliteitsscores en zijn componenten er als volgt uit:

Een screenshot uit het AdWordsaccount van een van onze klanten

De kwaliteitsscore geeft altijd de huidige score weer. Je ziet dat er ook historische (hist.) gegevens in staan. Deze gegevens zijn een samenvatting van de tijdsbepaling die je hebt opgegeven, bijvoorbeeld mei 2016 tot december 2016. Zo kun je dus zien of aanpassingen die je hebt gedaan binnen je account ook daadwerkelijk effect hebben gehad op een van de componenten.

Tip: de historische data gaan niet verder terug dan eind januari 2016. Het is dus niet mogelijk om oudere data in te zien.

Wat gaan wij dus doen om bovenstaande situatie te optimaliseren?

  • Het zoekwoord met de gedaalde kwaliteitsscore (van 10/10 naar 8/10) nauwlettend in de gaten houden
  • De advertentieteksten voor de zoekwoorden met een ‘lager dan het gemiddelde’ advertentierelevantie wijzigen

Veel succes met het analyseren en optimaliseren van je campagnes middels deze waardevolle nieuwe data!

Hulp nodig met de kwaliteitsscores in je AdWordsaccount?

Neem contact op met online marketing bureau Sageon zodat wij je kunnen helpen met het inrichten van je advertenties of een eenmalige AdWordsaudit kunnen uitvoeren.