Terug naar alle begrippen A/B-test Wat is een a/b-test? Een a/b-test is een manier om de efficiëntie van een voorgestelde aanpassing te onderzoeken. De oorspronkelijke variant en de voorgestelde variant worden hierbij met elkaar vergeleken. Variant a en b vergelijken Bij een a/b-test krijgt 50% van de gebruikers de oorspronkelijke variant te zien en 50% van de gebruikers krijgt de aangepaste variant te zien. Als de aangepaste variant zorgt voor significant meer conversies, dan kan de voorgestelde aanpassing worden doorgevoerd. Een voorwaarde hierbij is dat alle overige variabelen in het onderzoek gelijk blijven. Toepassingen in online marketing Een a/b-test heeft verschillende mogelijkheden in online marketing. Je kunt bijvoorbeeld a/b-testen met de tekst op een button, de onderdelen van een contactformulier of de opmaak van een productpagina. A/b-testen worden niet alleen op websites gebruikt, maar bijvoorbeeld ook in Google AdWords en in e-mailmarketing. Online marketingbureau Heb je andere vragen over a/b-testen? Stel je vraag dan aan online marketing bureau Sageon. Wij helpen je graag!