Terug naar alle begrippen Google Search Console Wat is Search Console? Search Console is een service van Google waarbij je inzicht hebt in de manier waarop Google jouw website ziet. Ook kun je met deze service de prestaties van je website in de organische zoekresultaten bekijken, zoals de gemiddelde positie. Search Console is gratis en is opgedeeld in vijf hoofdstukken: 1. Zoekopmaak In deze functie onderzoekt Search Console hoe de gegevens van jouw website eruitzien in zoekresultaten. Daarbij kijkt het specifiek naar gestructureerde gegevens, ook wel structured data genoemd. Ook wordt gekeken naar het UX-design van je website, gefocust op AMP. 2. Zoekverkeer Er wordt gekeken naar het verkeer van en naar je website. Een van de analyses die hier mee te maken heeft, is de lijst van interne en uitgaande links. Bij deze functie wordt er ook naar het UX-design van je website gekeken, maar deze keer gefocust op je mobiele website. Ook heb je inzage in de zoekwoorden die bezoekers gebruiken. Je kunt de websiteklikken, websitevertoningen, doorklikpercentages en posities vergelijken met zoekopdrachten, specifieke pagina’s, locaties van de gebruikers en de apparaten waarop ze naar de website kijken (mobiel, desktop, tablet). 3. Google-index Hierbij wordt gekeken naar de indexeringsstatus van jouw website door Google. 4. Crawlen Met deze functie kun je de uitkomsten zien van Google’s indexering van jouw website. Hiermee kun je uitvinden welke links gebroken zijn, of er server errors zijn en of alle robots.txt tags correct werken. Ook kun je in dit hoofdstuk sitemaps toevoegen om de indexering soepeler te laten verlopen. 5. Beveiligingsproblemen Hiermee kun je uitvinden of je website beveiligingsproblemen heeft zoals malware of virussen. Er kunnen dus eventuele hackpogingen worden opgespoord. Online marketingbureau Heb je andere vragen over Google Search Console? Stel je vraag aan online marketing bureau Sageon. Wij helpen je graag!