Wat is een verwijzingsuitsluiting?

Een verwijzingsuitsluiting is een instelling in Google Analytics waarbij specifieke verwijzingen kunnen worden uitgesloten in de verwijzingsrapporten. De verwijzingssessie wordt dan gezien als direct traffic.

Voorbeeld

Een voorbeeld hiervan komt van e-commerce. Als een bezoeker een aankoop doet in jouw webshop, wordt diegene voor de betaling doorgestuurd naar de website van zijn bank. Na de betaling wordt diegene teruggestuurd naar jouw webshop. Google denkt dan dat dit een nieuwe sessie vanaf de website van desbetreffende bank is, wat een onwenselijke situatie is.

Als je desbetreffende bank echter instelt als verwijzingsuitsluiting, dan ziet Google deze tweede sessie niet als verwijzing, maar als direct traffic. Vervolgens zal Google de sessie koppelen aan de vorige sessie van de gebruiker. Zodoende kun je de e-commerce conversies koppelen aan de juiste bron (zoals een campagne in Google AdWords).

Hoe dat werkt, lees je hier: Betaalproviders uitsluiten in Analytics: zo doe je dat!

Lees ook: Google Analytics: de mythe van direct traffic ontrafeld.

Spamverwijzingen

Verwijzingsuitsluitingen worden echter niet aangeraden in het geval van spamverwijzingen, omdat de spamverwijzingen dan als direct traffic gezien worden en niet meer te herkennen zijn als spamverwijzing. Hoe dit wel kan worden gedaan, kun je vinden op onze blog: Voorkom referral spam en maak Analytics betrouwbaarder.

Online marketingbureau

Heb je andere vragen over verwijzingsuitsluitingen? Stel je vraag aan online marketing bureau Sageon. Wij helpen je graag!