Wil je meer bezoekers uit Google halen? Dan heb je veel baat bij een hoge click-through rate.

In dit artikel leggen we uit

  • wat click-through rate inhoudt,
  • wat de invloed hiervan is op de zoekresultaten, en
  • hoe je ervoor zorgt dat meer mensen op jouw website klikken.

Click-through rate

De click-through rate is een percentage dat de verhouding tussen het aantal vertoningen in Google en het aantal kliks op een zoekresultaat weergeeft.

Een voorbeeld: als een webpagina 1000 keer in Google wordt weergegeven en er klikken 50 mensen op het zoekresultaat, dan heeft deze pagina een CTR van 5%.

Invloed van CTR op zoekresultaten

googleHeeft de click-through rate (CTR) in Google invloed op de positie in zoekresultaten? Dat is een vraag die vele SEO-specialisten bezighoudt.

De theorie

Als veel mensen bij een bepaalde zoekopdracht op het tweede zoekresultaat klikken in plaats van op het eerste, dan is het tweede zoekresultaat blijkbaar relevanter bij deze zoekopdracht.

Het lijkt een logische keuze voor Google om dit tweede zoekresultaat daarom na verloop van tijd boven het eerste zoekresultaat te plaatsen.

Voormalig Googlemedewerker Edmond Lau bevestigt dit. Hij zegt dat “… any reasonable search engine would use click data on their own results to feed back into ranking to improve the quality of search results.”

De praktijk

Google zelf ontkent dat de CTR van een website invloed heeft op de positie in zoekresultaten, maar sommige onderzoekers beweren dat er wel degelijk een verband is.

SEO-marketeer Rand Fishkin heeft bijvoorbeeld zijn Twittervolgers gevraagd om bij een bepaalde zoekopdracht op zijn website te klikken. Binnen een dag was zijn website van de zevende plek gestegen naar de eerste plek.

Indirecte invloed

share-buttonHet is niet te bewijzen dat er een direct en permanent verband is tussen CTR en zoekresultaten. Maar zelfs wanneer er geen direct verband is, dan alsnog is het verstandig om de CTR in de gaten te houden.

Een hoger doorklikratio betekent immers ook dat er meer bezoekers op je website komen. Dit zorgt voor meer naamsbekendheid wat weer kan resulteren in meer social shares of backlinks.

Relatieve CTR

Bij het meten van de click-through rate is het bovendien van belang dat de CTR alleen relevant is in combinatie met de plaats in de zoekresultaten.

Een CTR van 5% is erg laag voor een website die bovenaan staat in Google ’s zoekresultaten, maar erg hoog voor een website die pas op de tweede of derde pagina van Google zichtbaar is.

Hoe weet je wat de CTR is van jouw website?

Dankzij de gratis Google Search Console is het heel eenvoudig om inzicht te krijgen in de CTR van je website.

  1. Log in bij Google Search Console
  2. Klik in het menu onder Zoekverkeer op Zoekanalyse
  3. Kies bovenaan voor CTR en Positie
  4. Kies op de tweede regel voor Pagina’s en stel de tijdsperiode in op 90 dagen om een realistisch beeld te krijgen

CTR in Search Console

Je ziet nu alle pagina’s van je website opgesomd met daarbij de CTR en de positie in Google.

Hoe weet je welke pagina’s verbeterd kunnen worden?

Door de tabel te sorteren op CTR zie je welke pagina’s goede CTR-waardes hebben, maar belangrijker: welke pagina’s verbetering nodig hebben.

Laaghangend fruit

Ook kun je de tabel sorteren op de gemiddelde positie. Een pagina die gemiddeld hoog scoort in Google maar een relatief lage CTR heeft, zorgt ervoor dat je veel bezoekers misloopt.

Tip: Vink ook ‘Vertoningen’ aan boven de tabel. Kijk vervolgens alleen naar de pagina’s die meer dan 50 keer zijn vertoond in Google. Een pagina die maar enkele keren is vertoond zal zorgen voor onbetrouwbare CTR- en Positiecijfers.

Hoe verhoog je de gemiddelde CTR van je website?

Een lage CTR is het directe gevolg van het feit dat te weinig mensen op een zoekresultaat klikken.

Het zoekresultaat kun je aantrekkelijker maken door:

  1. De SEO-titel te herschrijven (lees hiervoor onze tips)
  2. De url ‘schoon’ te houden
  3. De meta-omschrijving te herschrijven

Je weet inmiddels dankzij Search Console welke pagina’s verbetering nodig hebben. Maak de titels en omschrijvingen van deze pagina’s zo relevant mogelijk. Onderzoek wat jou onderscheidt van je concurrenten en benoem dit zo duidelijk mogelijk. Speel in op de emotie van de gebruiker en geef hem het gevoel dat hij iets mist als hij niet op het zoekresultaat klikt.

Experimenteer via Adwords

De belangrijkste tip die we kunnen geven is om veel te experimenteren. Hiervoor kun je Google AdWords (advertenties in Google) gebruiken. Met AdWords kun je meerdere advertenties voor één pagina maken en vervolgens per advertentie een aparte titel en omschrijving instellen. Met een klein budget kun je eenvoudig testen welke copy de meeste clicks oplevert.

Zoekmachine optimalisatie

Wil je meer informatie over zoekmachine optimalisatie of zoekmachine adverteren? Neem contact op met online marketing bureau Sageon in Utrecht.