Conversie optimalisatie

Wat is conversie optimalisatie?

Bezoekers van mijn site ondernemen geen actie


Als het goed is wil je met jouw site minimaal één doel bereiken. Het belangrijkste doel voor veel websites is het verkopen van een product. Andere voorbeelden van (conversie)doelen zijn: een contactverzoek, het downloaden van een whitepaper of het inschrijven voor een nieuwsbrief.

Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie zorgt ervoor dat website bezoekers vaker doen wat jij wilt. Sageon kijkt hoe bezoekers zich op jouw site gedragen met behulp van tools als Google Analytics en Google Search Console. Wij realiseren conversie optimalisatie in vier stappen:

1: Bepalen doelstellingen

Om het succes van de conversie optimalisatie werkzaamheden te kunnen bepalen worden vooraf doelstellingen gedefinieerd. Wat wil je met de website bereiken? Wanneer wil je dit bereikt hebben? Zijn deze verwachtingen realistisch?

We kijken eerst waar je website op het moment staat. Vervolgens beantwoorden we samen bovenstaande vragen.

2: Configureren

Je wilt weten wat het effect van de conversie optimalisatie werkzaamheden zijn. Om dit inzichtelijk te maken is juiste configuratie van een web analytics pakket (zoals Google Analytics) essentieel.

Wij zien regelmatig dat websites geen conversiedoelen bijhouden. Een enkele keer komen wij sites tegen waar zelfs helemaal geen gegevens van worden bijgehouden. In beide gevallen geldt: er is werk aan de winkel!

Sageon zorgt ervoor dat de basis op orde is zodat we jouw conversiedoelen inzichtelijk kunnen maken.

3: Data verzamelen en analyseren

De eerste werkzaamheden om betere conversie te realiseren zijn uitgevoerd. Nu wordt er gemeten wat het effect is. Scoren de pagina’s beter of juist slechter? Worden er meer producten besteld? Blijven mensen langer op een pagina of zijn ze na twee seconden al vertrokken?

Het verzamelen en analyseren van websitegegevens geeft inzicht in het gedrag van jouw bezoekers. Omdat we websitebezoekers beter leren begrijpen, kunnen we helpen door het ze zo gemakkelijk mogelijk te maken.

4: Optimaliseren

Op basis van stap drie past Sageon de site opnieuw aan. Periodiek ontvang je een rapportage met nieuwe websitegegevens. Jouw site heb je zo vaak gezien dat de meest eenvoudige zaken je niet meer opvallen. Een frisse (conversie optimalisatie) blik onderbouwd met harde data geeft je conversie een boost.

De conversie van jouw site optimaliseren?

Sageon zorgt ervoor dat jouw websitedoelen worden bereikt. Wil je weten hoe jouw site presteert, wil je kennis maken of heb je vragen over conversie optimalisatie? Sageon bekijk graag samen met jou de mogelijkheden van conversie optimalisatie voor je website.

Wil je dat jouw website beter gaat converteren?

Lees ook: