Social media marketing

Bereik je doelgroep met social media

LinkedIn, Facebook, Instagram, Snapchat of Twitter zakelijk inzetten?


Moet je als bedrijf iets met LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter of Snapchat? Waarschijnlijk wel. Je doelgroep besteedt steeds meer tijd op social media. Daarom proberen je concurrenten middels social media marketing in contact te komen met bestaande en nieuwe klanten.

Veel bedrijven hebben geen tijd en/of kennis om op een structurele manier met social media bezig te zijn. Ze laten mogelijkheden daarom links liggen of (erger nog) ze maken zonder plan wat accounts aan en doen er vervolgens niets mee.

Zelf doen of uitbesteden?

Wij adviseren bedrijven altijd om zelf aan de slag te gaan met social media. Je weet als bedrijf namelijk het beste wat er binnen jouw organisatie speelt. In de praktijk zien we dat er door het ontbreken van tijd en kennis vaak niets van de social media plannen terecht komt. Is deze situatie herkenbaar? Dan biedt uitbesteden aan een social media marketingbureau als Sageon uitkomst.

Social media marketingstrategie

Of je kiest voor uitbesteden of niet, de eerste stap is het creëren van een social media marketingstrategie. Hierin beschrijf je op welke manier je als bedrijf gebruik gaat maken van social media.

Je maakt een social media strategie met behulp van de volgende stappen:

1: Doelstellingen bepalen

Wat wil je met social media bereiken? Welke marketing doelstellingen zijn er al? Zijn deze doelen realistisch? Hoe meten we het succes van social media? Deze vragen worden tijdens de eerste stap beantwoord. Organisaties die nog geen antwoord hebben op deze vragen helpen we in deze fase met het bedenken van haalbare doelstellingen.

2: Bepalen middelen en tone of voice

Het is bekend wat de doelstellingen zijn. Nu adviseert Sageon in de manier van communiceren. Welke tone of voice past het best? We adviseren je in de keuze in social media platformen zoals Facebook, Instagram en YouTube. Is het verstandig om op alle social media kanalen aanwezig te zijn, of kies je bijvoorbeeld alleen voor LinkedIn en Twitter?

3: Inrichten, monitoren en plannen

Tijdens de derde stap wordt bepaald wie welke taken op zich neemt. Ook wordt actief bijgehouden wat er over relevante onderwerpen wordt gezegd. Zo mis je bijvoorbeeld nooit meer een tweet of Facebookbericht waarin jij of jouw organisatie wordt genoemd. Social media berichten worden vooruit ingepland om tijd te besparen.

4: Rapporteren en bijsturen

Tenslotte in het belangrijk om te meten welke berichten van jou (of van je concurrenten) goed scoren. Welke berichten krijgen veel aandacht en trekken bijvoorbeeld veel bezoekers naar je website? Sageon rapporteert periodiek en stuurt aan de hand van rapportages waar nodig bij.

Adverteren op social media

Social media platformen bieden uitgebreide mogelijkheden om te adverteren. Zo kun je snel en eenvoudig onder de aandacht komen van jouw doelgroep. Je bepaalt vooraf een budget zodat je nooit meer kwijt bent dan begroot. Sageon helpt je graag het optimale resultaat te behalen tegen zo laag mogelijke kosten.

Meer weten over adverteren op social media? Lees:

Social media marketingbureau inschakelen?

Wil je weten of jij optimaal gebruik maakt van de social media? Wil je sparren met een ervaren social media marketingbureau? Of wil je vrijblijvend advies over adverteren op social media? Wij helpen je graag!

Lees ook: