Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Beter gevonden worden in zoekmachines als Google

Mijn website hoger in Google


Zoekmachine-optimalisatie zorgt ervoor dat jouw website optimaal gevonden wordt in zoekmachines als Google. Het is een vertaling van Search Engine Optimization dat afgekort wordt als SEO.

Als mensen op zoek zijn naar jouw product(en) of dienst(en) wil je op zijn minst op de eerste pagina staan. Dit bereik je door middel van een effectieve zoekmachine-optimalisatie strategie.

SEO verandert snel en kan complex zijn. Wij merken dat onze specialistische kennis over zoekmachine-optimalisatie voor al onze klanten van grote waarde is. Veel klanten hebben geen tijd en/of kennis om zich echt te verdiepen in de materie waardoor resultaat vaak op zich laat wachten. Uitbesteden van SEO kan uitkomst bieden. Wil je hier meer informatie over?

Neem contact op

Zoekmachine-optimalisatie (SEO) en organisch resultaat

Het zoekresultaat in zoekmachines wordt onderverdeeld in organisch resultaat (SEO) en betaald resultaat via Search Engine Advertising (SEA) zoals Google Adwords. Lees hierover meer op Zoekmachine adverteren.

Het visuele verschil tussen betaalde resultaten (SEA) en ‘onbetaalde’ resultaten (SEO) in Google is de laatste jaren steeds kleiner geworden. Nog steeds hebben veel gebruikers van Google geen idee of ze nu op een organisch of betaald resultaat klikken.

SEA SEO

SEO en Google tools

Met behulp van Google Analytics en Google Search Console kun je exact zien wat er op je site gebeurt. Deze programma’s zijn gratis te gebruiken.

Ze geven je informatie over pagina’s die goed scoren (bijvoorbeeld een lange bezoekduur) en welke niet scoren (bijvoorbeeld een hoog bouncepercentage). Met behulp van bevindingen uit de programma’s van Google kan je zoekmachine-optimalisatie strategie waar nodig worden aangepast.

Sageon kan je periodiek een rapportage opleveren van bedrijven die jouw site hebben bezocht. We laten je in de rapportage ook zien welke pagina’s websitebezoekers hebben bekeken.

Hoe wordt je positie in Google bepaald?

Hoe zorg je ervoor dat zoekmachines jouw site hoog indexeren? Of je website op nummer één of 100 in Google staat wordt door drie pijlers bepaald:

1. Techniek

Als de techniek achter een website niet klopt is een hoge indexering vrij lastig te realiseren. Een goede techniek zorgt er bijvoorbeeld voor dat een site een snelle laadtijd heeft, goed werkt op mobiele apparaten en dat deze gebruikersvriendelijk is. Wat goed werkt voor de bezoeker werkt in veel gevallen ook goed voor zoekmachines als Google.

2. Content

De content/informatie die op je website te vinden is, moet relevant zijn voor de bezoekers. Schrijf over de informatie waarnaar jouw doelgroep op zoek is en beantwoord belangrijke vragen op je site. Ook hier geldt: help je de bezoeker, dan is dat ook goed voor je positie in Google.

3. Autoriteit

Google waardeert websites met een bepaalde autoriteit. Een autoriteit wordt onder andere bepaald door het aantal sites dat naar jouw website linkt en in steeds meerdere mate de sociale aanbevelingen. Lees hier meer over op de pagina Domain Authority verhogen.

Ben je benieuwd hoe jouw site ervoor staat op het gebied van zoekmachine-optimalisatie? Vraag de gratis SEO scan aan!

Sageon is Google Partner

Google PartnerSageon is gecertificeerd Google Partner. Dat betekent dat wij voldoen aan strenge kwaliteitseisen en kennisvereisten van Google. We hebben de juiste kennis in huis om met Analytics te werken en zijn altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie.

Zoekmachine-optimalisatie: focus op Google

Google is met afstand de meest gebruikte zoekmachine in Nederland met een marktaandeel van ruim 90% op desktops, voor tablets en smartphones is dit percentage zelfs 98%. Bing en Yahoo worden dus in veel mindere mate gebruikt. Tijdens de zoekmachine-optimalisatie werkzaamheden ligt de focus dan ook vanzelfsprekend op Google.

Jouw website beter vindbaar maken?

Lees ook: