Google AdsNa 18 jaar verdwijnt het merk Google AdWords. Op woensdag 27 juni 2018 is Google Ads geïntroduceerd als de nieuwe en verbeterde Google AdWords. Naast Google AdWords krijgen andere belangrijke Google reclame-producten een nieuwe naam met als doel het beter vertalen van hun functionaliteit.

Naast de rebranding maakt Google ook enkele nieuwe functies bekend die het Google reclameaanbod vereenvoudigen.

Welke Google reclame-producten krijgen een nieuwe naam?

Google heeft veel nieuwe advertentieproducten, indelingen en meetoplossingen ontwikkeld om aan nieuwe behoeften te voldoen. Hierdoor is het aanbod de afgelopen jaren groter en complexer geworden. Dit maakte het voor adverteerders, uitgevers en bureaus steeds lastiger om de juiste Google-producten voor hun behoeften te identificeren en te selecteren. Daarom heeft Google ervoor gekozen om de belangrijkste Google reclame-producten te rebranden.

De producten zelf veranderen weinig, de verandering zit voornamelijk in de naam.

Er zijn drie hoofdmerken ontwikkeld:

  • Google AdWords is nu Google Ads.
  • DoubleClick adverteerderproducten en Google Analytics 360 Suite vallen nu onder het merk Google Marketing Platform.
  • DoubleClick for Publishers en DoubleClick Ad Exchange zijn geïntegreerd in een nieuw en verenigd platform genaamd Google Ad Manager.

Google Ads is opgericht om mkb’ers tegemoet te komen. Het Google Marketing Platform en de Google Ad Manager is bedoeld voor grote organisaties en multinationals.

Wat is het verschil tussen Google AdWords en Google Ads?

Google probeert met Google Ads hun machine learning technologieën bij klanten onder de aandacht te brengen; ook bij kleine bedrijven met minder budget. Om kleine bedrijven te helpen bij het online contact leggen met relevante klanten heeft Google ‘smart campaigns’ geïntroduceerd.

Smart campaigns

Smart campaigns zijn een vorm van machine learning waarmee bedrijven binnen enkele minuten advertenties kunnen maken waarmee ze concreet resultaat kunnen boeken. Dit resultaat kan in de vorm zijn van een online aankoop, een lead of een ander type conversie. Wanneer de advertenties live staan begint Google Ads met het verzamelen van data. Op basis van deze data optimaliseert Google Ads automatisch de campagnes. Hierdoor zijn ondernemers minder tijd kwijt aan het inrichten en beheren van hun campagnes en houden ze automatisch meer tijd over voor hun core business. In het onderstaande filmpje is te zien hoe een smart campaign te werk gaat:

Image picker

Naast de smart campaigns wil Google aan het einde van 2018 de ‘image picker’ lanceren. Met deze functie kun je drie afbeeldingen kiezen of uploaden waarmee je wil adverteren in het displaynetwerk. Google helpt bij het behalen van het beste resultaat door te testen met de door jou gekozen afbeeldingen en tekst.  Hieronder is een voorbeeld van de image picker te zien.

google-ads-image-picker
Voorbeeld Google Ads image picker.

Online marketing bureau

Wil je graag hulp bij het inrichten en beheren van jouw Google Ads campagnes? Neem dan contact op met online marketing bureau Sageon, wij helpen je graag verder.