Dat Google Analytics, zoals we het nu kennen en gebruiken, zou gaan stoppen wisten we al. We weten nu ook precies per wanneer: 1 juli 2023. Tenminste, als je een standaard Universal Analytics (UA-)property hebt. Gebruik je een 360 UA-property, een soort Google Analytics on steroids, dan heb je tot 1 oktober 2023 om actie te ondernemen.

Na deze datum blijft je data nog minstens 6 maanden beschikbaar in je oude Google Analytics omgeving. Natuurlijk laat Google je data niet onbeheerd: opvolger GA4 staat al klaar. Bovendien kun je al je data naar Google Analytics 4 (GA4) migreren.

Belangrijk om te weten: dit gaat voor alle gebruikers grote impact hebben. Het goede nieuws is: je hebt (op dit moment) nog zo’n 15 maanden om actie te ondernemen. Uiteraard helpen wij je hier graag mee! Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Neem gerust contact met ons op.

Wat is GA4?

Google wil graag dat gebruikers van Google Analytics van Universal Analytics overstappen naar Google Analytics 4, ook wel GA4 genoemd.

GA4 is sinds oktober 2020 beschikbaar. Je kunt er dus al een tijdje mee aan de slag. Wij adviseren om GA4 nu al te implementeren en om het meten van doelen in te stellen, zodat je relevante data vergaart en niet vanaf 0 hoeft te beginnen.

Google geeft op hun website aan dat GA4 de volgende voordelen heeft ten opzichte van Universal Analytics:

  • Privacygericht en duurzaam voor de toekomst.
  • Gebruikt machine learning om inzichten te krijgen in het klanttraject op verschillende platforms en apparaten.
  • Verbeterde, naadloze integraties met de advertentieplatforms van Google voor optimale campagneprestaties en een beter marketing-ROI.

In marketingkringen wordt gematigd positief gereageerd op GA4, omdat het een stuk minder gebruikersvriendelijk is en ingewikkelder dan de oude Universal Analytics. In combinatie met het feit dat Google Analytics in de basis niet AVG-proof is, zorgt ervoor dat marketeers op zoek gaan naar alternatieven zoals Matomo en Piwik Pro.

Wij adviseren om GA4 nu al te implementeren en om het meten van doelen in te stellen, zodat je relevante data vergaart en niet vanaf nul hoeft te beginnen.

GA4 vs. de oude Analytics

Waar verschilt GA4 dan in ten opzichte van de huidige Universal Analytics? Eigenlijk op behoorlijk veel gebieden. Hoe langer je ermee werkt, hoe meer verschillen je tegenkomt.

Ten eerste ziet het er totaal anders uit. Simpele zaken die je met twee klikken uit Universal Analytics haalt, kosten je nu wat meer tijd. Of dit simpelweg komt doordat het nieuw is of gewoon onnodig ingewikkeld is, laten we voor nu even in het midden.

Google beweert dat je GA4 met behulp van machine learning toekomstig gedrag van jouw websitebezoekers kunt voorspellen. Klinkt heel leuk, maar helaas zal dit voor het gros van de websites niet werken. Er is namelijk behoorlijk wat data voor nodig.

Event-based in plaats van session-based

Tot slot werkt Universal Analytics op basis van sessies en GA4 op basis van events.

Momenteel wordt alle data van de websitebezoeker vastgelegd in sessies. Een sessie is een tijdsbestek waarin bepaalde gebruikersinteracties zijn vastgelegd. De sessies zijn dus de basis voor de rapportages.

Gebruikersintersacties die worden vastgelegd zijn onder andere paginaweergaven, gebeurtenissen en e-commerce transacties. Een sessie kan dus meerdere interacties bevatten, afhankelijk van wat de gebruiker op je website doet.

G4A werkt op basis van events. Deze events geven inzicht in wat er op je website of app gebeurt. Denk daarbij aan gebruikersacties, aantal kliks of andere systeemgebeurtenissen. Het event staat dus centraal, en G4A voorziet van meer informatie over zo’n event.

Een voorbeeld van zo’n event is paginaweergave. Dit event wordt gerapporteerd met een aantal parameters: extra stukjes informatie die meer context en data geven. Voorbeelden van parameters kunnen schermresolutie, leestijd, taal en locatie en paginatitel zijn.

Onlinemarketingpartner in Utrecht

Wil je meer weten over GA4? Of heb je hulp nodig bij het implementeren hiervan? Neem vrijblijvend contact op met online marketingbureau Sageon. Wij helpen je graag verder!