De nieuwe iOS 14 update van Apple heeft gevolgen voor de manier waarop advertenties worden getoond en heeft invloed op hoe we in Facebook gebeurtenissen en conversies ontvangen en meten. Gebruikers kunnen aangeven of ze tracking wel of niet willen toestaan via onderstaande melding:

Privacymelding-facebook

Met de iOS 14 update neemt Apple haar gebruikers in bescherming met betrekking tot privacy. Wat zijn de gevolgen voor adverteerders? En wat kun je doen om te voorkomen dat dit nadelig is voor je Facebookcampagnes? In deze blog vertel ik je daar meer over.

Wat zijn de gevolgen voor adverteerders (als je niets doet)?

Wanneer Applegebruikers tracking niet toestaan, heeft dit invloed op een aantal dingen:

  • retargeting,
  • het meten van conversiegebeurtenissen en aangepaste conversies,
  • controle over je advertentiefrequentie,
  • het promoten van app-installaties.

Vooral het meten van conversies heeft grote invloed voor adverteerders. De update zorgt er namelijk voor dat je minder data van je advertenties ter beschikking krijgt. Zo wordt onder andere je retargeting minder nauwkeurig. Ook gaat de doelgroeprelevantie achteruit en worden sommige advertenties niet meer weergegeven op bepaalde apparaten.

Wat kun je hier als adverteerder tegen doen?

Geen paniek! Er is een oplossing! Om te beginnen moet je jouw domein verifiëren. Het is belangrijk om je domein te verifiëren zodat Facebook weet en ziet dat jij de officiële eigenaar bent van het domein.

Daarnaast is het ook handig, want na verificatie krijg je meer opties en toestemmingen voor het gebruik van Facebookadvertenties. Je claimt je domein en koppelt deze aan je Facebook Business Manager. Hierdoor kun je gebruik blijven maken van de data die op jouw website beschikbaar is.

Hoe voltooi je de domeinverificatie in Facebook?

De domeinverificatie stel je in via de Facebook Business Manager. Het is absoluut niet ingewikkeld. Volg onderstaande stappen:

  • Ga naar https://business.facebook.com.
  • Log in op jouw bedrijfspagina.
  • Klik linksboven op de 9 puntjes ‘bedrijfstools’, klik daarna op ‘bedrijfsinstellingen’.
  • Klik op ‘merkveiligheid’ en vervolgens ‘domeinen’.
  • Voeg de domeinnaam (zonder https:// of www.) van jouw website toe.

domeinferificatie-facebook-1

domeinverificatie-facebook-2

Nu volg je 1 van de 3 opties om jouw domein te verifiëren. Je hoeft dit maar op 1 manier toen doen. Je kunt zelf kiezen wat je prettig vindt:

DNS-verificatie (onze voorkeur)

  1. Log in op de server van jouw domein en ga naar de DNS-instellingen.
  2. Voeg de TXT-link die op je scherm verschijnt in bij de DNS-verificatie.
  3. Voeg, indien nodig, een @ symbool toe bij de ‘hostnaam’.
  4. Ga terug naar Business Manager en klik op ‘verifiëren’.

Html-bestand uploaden

  1. Download het html-bestand met de verificatiecode uit Facebook Business Manager.
  2. Upload dit bestand in de hoofdmap van jouw website.
  3. Ga terug naar Business Manager en klik op ‘Verifiëren’.

Meta-tag verificatie

  1. Open de html van je domein en zoek naar de <head> sectie.
  2. Voeg de meta-tag toe, die je krijgt van Facebook, in de <head> sectie in de html-code.
  3. Bevestig dat de meta-tag zichtbaar is door de homepagina van jouw html-sourcecode te bekijken.
  4. Ga terug naar Business Manager en klik op ’verifiëren’.

Gelukt! Nu is jouw domein geverifieerd op Facebook. Tijd voor de volgende stap.

Webgebeurtenissen configureren in Facebook Ads.

Je kunt maximaal 8 unieke gebeurtenissen/conversies per domein instellen. Deze gebeurtenissen en conversies gebruik je voor het optimaliseren van je campangeprestaties. Vooral als het doel van je campagne ‘conversie’ is. Je kunt de gebeurtenissen en conversies instellen via ‘gebeurtenissenbeheer’ in Facebook Business Manager, met de volgende stappen:

  1. Ga naar Facebook Bedrijfsmanager en ga via het menu naar ‘gebeurtenisbeheer’.
  2. Selecteer de pixel en ga vervolgens naar ‘meting van verzamelde gebeurtenissen’ (hier staat het label ‘nieuw’ bij).
  3. Klik op ‘webgebeurtenissen configureren’. Om dit te kunnen doen, moet het domein dus geverifieerd zijn.
  4. Klik op de toegeschreven gebeurtenissen en vervolgens op ‘gebeurtenissen bewerken’.
  5. Klik op ‘gebeurtenis toevoegen’ en selecteer een gebeurtenisnaam.
  6. Als alle gebeurtenissen zijn toegevoegd (dit mogen er maximaal 8 zijn), klik je op ‘verzenden’.

Als je een webshop hebt, zie het er als volgt uit:

facebook-gebeurtenissen

Dus: problemen met iOS 14 voorkomen? Zorg ervoor dat je:

  • Domein is geverifieerd
  • Gebeurtenissen zijn geconfigureerd.

Dit zijn de belangrijkste stappen die je in ieder geval moet uitvoeren, zodat jij Facebook optimaal kunt blijven gebruiken als advertentiekanaal.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig met het verifiëren van je domein in Facebook Business Manager? Of wil je meer informatie over Facebookadvertenties? Neem dan contact op met een online marketing expert van Sageon Online Marketing. Wij helpen je graag verder!