Google Analytics (GA) stopt per 1 juli 2023. Vanaf dat moment kun je alleen nog gebruik maken van Google Analytics 4 (GA4). Helaas is niet iedereen even enthousiast over deze nieuwste versie van Analytics. Gelukkig bestaan er meer opties! In dit blog vertellen we je meer over alternatieven voor GA en GA4.

GA vs. GA4

Eerst nog even terug naar die nieuwe Analytics. Wat is eigenlijk het verschil?

De belangrijkste verandering is dat GA4 werkt op basis van events, en GA op basis van sessions.

Momenteel wordt de data van een bezoeker vastgelegd in een sessie, waarin alle interacties gemeten worden. Voor GA4 geldt dat events worden gemeten, dus de interacties zelf. Aan de hand van de interactie kun je meer informatie krijgen over je gebruiker. Je leest hier meer over in ons eerdere blog.

Wij adviseren om GA4 nu al te implementeren of om op zoek te gaan naar een alternatief. Zo blijf je relevante data vergaren en hoef je niet vanaf nul te beginnen.

Alternatieven voor GA en GA4

Over het algemeen vinden veel marketeers het nieuwe GA4 geen vooruitgang. Zo is het gebruik ingewikkelder geworden, en is Google Analytics in de basis eigenlijk niet AVG-proof. Gelukkig is de markt voor Analytics-alternatieven volop in ontwikkeling. We zetten de 5 beste alternatieven voor je op een rij!

1.     Matomo

Matamo is een gratis (wie houdt er nu niet van gratis?!) analyticsplatform. Het geeft gedetailleerde informatie over je bezoekers, zoals de taal die ze spreken, de pagina’s die ze bezoeken, welke bestanden ze downloaden en waar ze naar zoeken op je website.

Mamoto presenteert zich als ‘ethisch alternatief’ tegenover de voorzienende concepten van Google. Je kunt Matamo AVG-proof downloaden en installeren op je eigen webserver.

Daarnaast biedt Matamo nog een aantal andere voordelen:

  • Geen data-gap: je kunt je GA-data importeren naar Matamo.
  • Uitgebreide gedragsanalyse: je kunt door middel van heatmaps zien wat de scrolldiepte van je pagina is en waar bezoekers op klikken.
  • Ingericht op webshops: het bevat ook een e-commerce functie.

2.     Piwik Pro

Piwik Pro is volledig gefocust op gebruikersprivacy. Het was het eerste alternatief voor Google Analytics dat meer gefocust is op privacy. Om deze reden richt Piwik Pro zich met name op branches als gezondheidszorg, overheidsinstanties en financiële bedrijven. Sinds 2021 hebben ze ook een gratis platform: Piwik Pro Core.

Met Piwik Pro kun je makkelijk dashboards maken. Zo kun je data analyseren van zowel websites als applicaties en creëer je eenvoudig funnels op basis van de gemeten gebruikersinteracties.

3.     Mixpanel

Mixpanel is een platform waarop je de interacties van jouw bezoekers in real time kunt inzien. De tool is zowel voor websites als voor applicaties geschikt. Het heeft dezelfde insteek als GA4, namelijk event-based metingen.

Over het algemeen heeft Mixpanel dezelfde uitgangspunten als GA4, maar is er een groot verschil in gebruiksvriendelijkheid. Daar staat wel tegenover dat Mixpanel een betaald platform is. Het biedt 3 betaalplannen vanaf 36 dollar. GA4 is en blijft gratis.

4.     Adobe Analytics

Adobe Analytics is onderdeel van de Adobe Experience Cloud-producten. Dit marketingplatform kan gebruikt worden om data te analyseren van websites en applicaties, maar ook om real time gebruikersstatistieken in te zien.

Het grootste voordeel van dit platform is dat je de verzamelde data kunt exporteren naar alle Adobe platforms die je gebruikt. Er zijn ook twee (grote) nadelen: het is een behoorlijk prijzig systeem voor kleinere bedrijven, en ook de gebruiksvriendelijkheid laat te wensen over.

5.    Plausible

Plausible is ontwikkeld door en volgens de richtlijnen van de Europese Unie. Daardoor is het privacy-vriendelijk, gebruikt het platform geen cookies en is alles volgens de GDPR (de Europese AVG).

Vergeleken GA en GA4 is Plausible makkelijk in gebruik voor nieuwe gebruikers. De tool is simpel en effectief. Ze richten zich vooral op kleinere websites van bijvoorbeeld bloggers of freelancers. De tool is een open-source platform en constant in ontwikkeling.

Onlinemarketingpartner in Utrecht

We hebben de belangrijkste alternatieven voor GA en GA4 voor je op een rij gezet. Ben je van plan om over te stappen op een ander platform, of heb je hulp nodig bij het inrichten van jouw nieuwe GA4-omgeving?

Neem vrijblijvend contact op met online marketingbureau Sageon. Wij helpen je graag verder!