Unieke content, linkbuilding en goede zoekwoorden hebben een groot effect op de SEO positie. Maar hoe zorg je ervoor dat zoekmachines de juiste informatie van je website halen? Met een overzichtelijke websitestructuur maak je het zoekmachines zoals Google makkelijker je website te begrijpen. Daarnaast zullen ook je bezoekers de unieke content sneller vinden waardoor het aantal contactverzoeken of verkopen via je website zal stijgen.

In dit artikel lees je hoe je een duidelijke structuur aanbrengt in je website en hoe je hoger eindigt in de zoekresultaten.

Word de gids van je eigen website

Wanneer je op een term zoekt geeft Google in één klik de juiste resultaten weer. Dat komt omdat zoekmachines regelmatig je website doorzoeken en opslaan welke informatie er te vinden is. Dit proces heet crawlen. Een enorm karwei waar je zoekmachines best een handje mee kan helpen.

Robots.txt-bestand

Met het gebruik van een Robots.txt-bestand vertel je zoekmachines welke pagina’s je wilt uitsluiten of blokkeren van de zoekopdracht. Dit kunnen pagina’s zijn die persoonlijke informatie van klanten bevatten. Of pagina’s met linkjes die niet belangrijk zijn voor SEO. Op deze manier controleer je het wandelpad van de zoekmachine en blokkeer je zijwegen. Gebruik deze tool voorzichtig en let erop dat je geen belangrijke content uitsluit.

Sitemap

Daarnaast kun je de belangrijke informatie via een Sitemap juist op de voorgrond zetten. Binnen de Sitemap geef je duidelijk de structuur van je website en de essentiële elementen weer. Je kunt het zien als een tour guide die zoekmachines langs de highlights van de website leidt. Het voordeel van een Sitemap is tweevoudig. Naast dat je duidelijk aangeeft waar jouw website om draait, vergemakkelijk je het indexeren voor zoekmachines.

Maak jij veel gebruik van videocontent? Dan kun je daar een videositemap van maken via Google. Op deze manier herkent Google jouw videocontent en worden je video’s in de zoekresultaten weergeven.

Alle wegen leiden naar Rome

Het bekende spreekwoord ‘alle wegen leiden naar Rome’ kun je ook toepassen op websites. Zo kunnen bezoekers op verschillende manieren op dezelfde pagina terechtkomen. Het is dus ook logisch dat er meerdere URL’s bestaan die naar deze pagina verwijzen. Omdat de URL’s verschillen, zullen deze verschillende ‘versies’ van dezelfde pagina toch worden bestempeld als duplicate content. Zoekmachines weten hierdoor niet meer welk webadres ze in de resultaten moeten weergeven. Dit gaat ten koste van je positie in zoekmachines.

Een voorbeeld: stel dat de homepage van je website bereikbaar is via http://www.jouwdomein.nl/, maar ook via http://www.jouwdomein.nl/?pagina=home. De pagina is precies hetzelfde, maar de URL is verschillend.

Om dergelijke duplicate content te voorkomen kun je een canonical URLals link-tag opnemen in de broncode van de pagina. Op deze manier geef je aan welk webadres bij de pagina hoort.

<link rel=”canonical” href=”http://www.jouwdomein.nl/” />

Houd het overzichtelijk

Het toepassen van een duidelijke structuur van je website hoeft geen hogere wiskunde te zijn. Zo kun je op drie handige manieren websites overzichtelijk maken voor zowel je bezoekers als voor zoekmachines.

1. URL structuur

Het creëren van een simpele URL is misschien niet het eerste waar je aan denk bij SEO. Toch maakt het wel degelijk een verschil. Een goed opgebouwde URL helpt zoekmachines begrijpen welke content de pagina bevat. Gebruik dus geen moeilijke codes, teveel (lees)tekens of lange cijfercombinaties. Maar probeer een opbouw te kiezen die de hiërarchie van je website volgt.

2. Breadcrumbs

Het toevoegen van breadcrumbs is een goede manier om bezoekers te laten zien waar zij zich op de website bevinden. Nog belangrijker: je laat zien welke weg ze hebben afgelegd. Verwerk de navigatie met de bijbehorende paginalinks. Zo functioneren de breadcrumbs als een secundaire navigatiemogelijkheid en kunnen je bezoekers ook op elk moment weer een stapje terugnemen.

Naast dat dit de klantvriendelijkheid van je website ontzettend vergroot, vertel je zoekmachines welke content bij elkaar hoort. Dit noemen we ook wel content clusters. Ook dit helpt zoekmachines je website beter te begrijpen.

3. Geïntegreerde zoekmachine

Via een geïntegreerde zoekmachine kunnen bezoekers de website zelf doorzoeken. Deze tool is redelijk makkelijk op te zetten en brengt veel voordelen met zich mee. Het vergroot wederom de klantvriendelijkheid en slaat waardevolle informatie over het zoekgedrag op.

Zo kun je via Google Analytics bekijken welke zoekwoorden bezoekers gebruiken en waar ze precies naar op zoek zijn.

Welke woorden gebruiken je bezoekers? Gebruik jij deze woorden ook op de website? Gebruik deze kennis in je zoekmachinemarketingstrategie!

Standaardinstellingen

SEO hoeft dus niet altijd moeilijk te zijn. Soms kun je al met het aanpassen van enkele standaardinstellingen je positie in de zoekresultaten verhogen.

Meer weten over dit onderwerp? Lees dan verder over het overstappen naar https.

Mobiel

In deze digitale eeuw is het een must om je website aan te passen aan mobiele apparaten. Een responsive web design vergroot je zichtbaarheid aanzienlijk bij miljoenen mensen.

Dat de klantvriendelijkheid en de positie in zoekmachines van je website vaak hand in hand gaan, mag dus duidelijk zijn. Een goede website structuur helpt zowel je bezoekers als zoekmachines de inhoud te begrijpen.

Online marketing bureau

Wil je meer weten over SEO? Of wil je zoekmachinemarketing uitbesteden aan een online marketing bureau? Neem contact op met Sageon!