Misschien ken je ‘m al: de term canonical url. In het Nederlands wordt deze soms ook de ‘canonieke url’ genoemd. De meeste websites hebben geen canonical url nodig of deze staat al goed ingesteld, maar een verkeerde instelling kan desastreuze gevolgen in Google hebben. Daarom leggen we de belangrijkste aandachtspunten uit in dit artikel.

Wat is een canonical url?

De standaardsituatie is dat Google een pagina indexeert met de url die je ook in je adresbalk ziet. In dit geval is dit https://www.sageon.nl/canonical-url/. Normaal gesproken zorgt dit niet voor problemen.

Het wordt echter wel een probleem als je twee pagina’s hebt die bijna dezelfde inhoud hebben, of als een pagina via twee url’s bereikbaar is. Google ziet dan twee verschillende url’s met dezelfde inhoud. Dit wordt duplicate content genoemd en is funest voor je rankings in Google. Eigenlijk ben je aan het concurreren met jezelf en dat wil je natuurlijk niet!

Daarom bestaat er de mogelijkheid om in de broncode van een pagina een canonical url in te stellen. Dit is een alternatieve url die alleen zichtbaar is voor Google en niet aan de gebruikers van je website. Met deze url vertel je tegen Google welke url bij een zoekresultaat vertoond moet worden. Zodoende zorg je ervoor dat de verschillende identieke pagina’s als één url worden getoond in de zoekresultaten.

Wanneer is een canonical url nodig?

Een canonieke url is een must bij een pagina die via verschillende url’s te bereiken is.

Een simpel voorbeeld is de homepage van een website. Soms zie ik websites waarbij de homepage via allerlei manieren te bereiken is:

  • sageon.nl
  • www.sageon.nl
  • www.sageon.nl/index.php
  • www.sageon.nl/index.php?ref=twitter
  • et cetera.

Hoewel al deze url’s precies dezelfde pagina laten zien, zal Google dit toch zien als duplicate content: het zijn immers verschillende url’s.

Canonical url bij webshops

Ook in webshops wordt een canonical url vaak gebruikt. Vaak zijn productpagina’s namelijk via meerdere url’s te bereiken. Ik neem een elektronicawebshop als voorbeeld. Stel dat je in deze webshop een hdmi-kabel wilt kopen, dan vind je die kabel waarschijnlijk in meerdere categorieën terug. Denk aan de categorieën “hdmi-kabels”, “computeraccessoires”, “televisieaccessoires”, et cetera. Het zou dus zomaar kunnen dat het product dan via meerdere url’s bereikbaar is:

  • www.webshop.nl/hdmi-kabel
  • www.webshop.nl/hdmi-kabels/hdmi-kabel
  • www.webshop.nl/computeraccessoires/hdmi-kabel
  • www.webshop.nl/televisieaccessoires/hdmi-kabel
  • et cetera.

Door het toevoegen van een canonical url geef je aan dat Google dit product onder slechts één url hoeft te indexeren.

Canonical url instellen

Het doorsturen van een canonieke url is mogelijk door het toevoegen van een stukje code in het bronbestand van de desbetreffende pagina. Voor bovenstaand voorbeeld volstaat het toevoegen van deze regel aan het bronbestand van de homepage:

<link rel=”canonical” href=”https://www.sageon.nl/”>

of

<link rel=”canonical” href=”https://www.webshop.nl/hdmi-kabel/”>

Canonical url instellen in WordPress

Maak je gebruik van WordPress, dan kun je met de Yoast SEO-plugin eenvoudig een canonical url instellen.

  1. Klik links op het tandwiel-icoon.
  2. Vul onderaan de canonical url in.

Canonical url instellen in WordPress

Tips bij canonical url’s

Voor het juist toepassen van canonical url’s hebben we een aantal tips voor op een rijtje gezet:

  • Canonicalization kan zeer nuttig zijn maar het is niet altijd de ideale oplossing. Gebruik waar mogelijk redirects (doorverwijzingen) om verschillende url’s naar één url door te verwijzen.
  • Gebruik geen url-parameters (zoals ?referral=home) om interne bezoekersstromen te meten. In Google Analytics is het standaard al zichtbaar vanaf welke pagina een bezoeker afkomstig is.
  • Gebruik als canonical url altijd het volledige url-pad (beginnend met http of https gevolgd door je domeinnaam) en nooit een relatieve url (beginnend met een slash).
  • Zorg ervoor dat de interne links op je website nooit naar een pagina verwijzen waar een andere canonical url ingesteld is. Plaats liever direct een link naar het paginapad waar de canonical url naar verwijst.
  • Gebruik alleen canonical url’s als de content op de pagina’s echt identiek is. Ranken meerdere pagina’s van je website voor hetzelfde zoekwoord terwijl de content verschilt? Dan is het beter om bijvoorbeeld de pagina’s samen te voegen of om meer focus aan te brengen in de content van de pagina’s.
  • Gebruik geen canonical url voor verschillende pagina’s binnen één categorie. Als de categorie ‘hdmi-kabels’ uit meerdere pagina’s bestaat, zoals /hdmi-kabels/1/ en /hdmi-kabels/2/, gebruik dan de elementen “rel=prev” en “rel=next”.

Kortom

Gebruik altijd een canonical url in de volgende gevallen:

  • Je website maakt gebruik van parameters in de url terwijl de content daardoor niet wordt beïnvloed.
  • Je website heeft meerdere landingspagina’s die sterk op elkaar lijken, bijvoorbeeld voor AdWords- of social campagnes.
  • Je plaatst een artikel op je website dat ook op een andere website staat.

Online marketing bureau

Wil je meer weten over canonical url’s of wil je advies voor jouw specifieke situatie? Neem contact op met online marketing bureau Sageon in Utrecht.