Google heeft sinds september van dit jaar een nieuw type advertentie geïntroduceerd voor Google Ads, de Shoppable Image ads. Deze Shoppable Image ads worden getoond op de Google partner sites als er een foto gedeeld is of wanneer een consument zoekt in Google Afbeeldingen. Voor adverteerders geeft dit de mogelijkheid om producten direct aan de doelgroep te tonen.

Een evolutie van Showcase Shopping ads

Vorig jaar lanceerde Google de Showcase Shopping ads waar video de consumenten hielp om een keuze te maken uit te kopen producten. Uit een onderzoek van Google gaf maar liefst twee derde van de consumenten aan dat video hen hielp voor het opdoen van ideeën, waarvan 90% via YouTube nieuwe producten en merken had ontdekt.

De Showcase Shopping ads zijn nu uitgebreid met afbeeldingen. Met Shoppable Image ads worden de consumenten bereikt die door video’s nog niet nieuwsgierig zijn geworden voor nieuwe producten. Mede door de invloed van Instagram en de daarbij horende gestileerde lifestyle afbeeldingen gebruiken consumenten dit als vertrekpunt voor inspiratie in een aankoop.

Wat doen Shoppable Image ads?

De meerwaarde van deze nieuwe advertenties is dat deze uitgelicht kunnen worden op de websites van Google Partners en Google Image Search. Dit geeft voor Google Partner websites de mogelijkheid om een winkelende consument direct over te laten gaan in een aankoop. Een voorbeeld: een consument ziet op haar favoriete blog een outfit en krijgt door op het labelpictogram te klikken een selectie van visueel vergelijkbare aanbiedingen te zien. Volgend jaar zal deze advertentiemogelijkheid op meer Google Partner sites te gebruiken zijn en zal de Google Image Search functie als pilot worden getest.

Google heeft hierbij gekeken naar de successen van de al eerder geïntroduceerde shopping functie van Instagram. Gebruikers kunnen hier direct uit een geplaatste foto producten los bekijken en direct overgaan tot aankoop. Google Shoppable Image ads geeft echter de mogelijkheid om op basis van de foto voor adverteerders suggesties te doen. Google heeft het qua advertentiemogelijkheden nét wat meer diepgang gegeven.

Interessant voor de Nederlandse markt?

Volgens Google heeft een derde van de consumenten voor de kerstdagen, in de Verenigde Staten, gezocht via afbeeldingen voordat zij naar de winkel zijn gegaan. Een interessant gegeven voor adverteerders, omdat consumenten steeds visueler zijn ingesteld en omdat sinds kort meer wordt gezocht op afbeeldingen dan op tekst in Google. Deze twee nieuwe manieren van adverteren bevinden zich nog in een test-fase en worden geleidelijk uitgerold naar alle adverteerders. Enorm interessant hoe dit gaat werken op de Nederlandse markt.

Online marketing bureau

Meer weten over Google Shoppable Image ads? Neem contact op met online marketing bureau Sageon in Utrecht. Wij helpen je graag verder!