Een landingspagina, ook wel bestemmingspagina genoemd, is een losse webpagina waar bezoekers na het klikken op een advertentie, link of button op terechtkomen. Het doel van de pagina is om bezoekers een bepaalde actie te laten ondernemen. Zo kun je bezoekers aansporen het contactformulier in te vullen, een specifiek product te kopen of zich aan te melden voor de nieuwsbrief. In online marketing noemen we deze acties: conversies.

dartbordElke landingspagina heeft dus een belangrijk doel. Het is daarom erg belangrijk dat de paginastructuur, de lay-out en de content op de pagina overzichtelijk en aantrekkelijk zijn. Toch zien we nog regelmatig landingspagina’s die met enkele verbeteringen veel efficiënter kunnen worden.

 

In dit artikel laten we je de vier grootste fouten zien en vertellen we je waarom deze fouten de conversieratio van je landingspagina verslechteren.

Voordat je begint

Leveren jouw landingspagina’s niet de gewenste resultaten? Voordat je de webpagina gaat aanpassen, kijk ook eens naar hoe bezoekers op de pagina terechtkomen. De conversieratio hangt namelijk af van:

  1. de ervaring op de landingspagina;
  2. en het verkeer dat je aantrekt bijvoorbeeld via online advertenties.

Het is daarom slim om vooraf goed te kijken naar je online campagnes en advertenties. Target je hier wel de juiste doelgroep? Wellicht hoef je niks te veranderen aan de landingspagina zelf, maar is het slimmer om de zoekwoorden van je advertenties aan te passen. Zo kan een webshop meer kwalitatieve bezoekers aantrekken door intentiewoorden zoals ‘kopen’ en ‘bestellen’ aan de zoekwoorden toe te voegen.

Komt er wel kwalitatief verkeer op je landingspagina maar levert dit niet de gewenste conversies op? Bekijk dan hoe onderstaande fouten wellicht ook de prestaties van jouw webpagina naar beneden halen.

Fout #1 Een lange laadtijd

Vaak zijn het de kleine dingen die tellen. Dit geldt ook voor de laadtijd van je landingspagina. Bezoekers hebben geen zin om lang te wachten op de pagina. Zo kun je de helft van je traffic verliezen wanneer het laden van de pagina langer duurt dan 3 seconden en haakt 74% van je bezoekers af na 5 seconden laadtijd.

Via de tool Google Developers kun je gemakkelijk en snel de laadtijd van je landingspagina’s bekijken. Tegelijkertijd geeft de tool tips die je helpen de laadtijd te verbeteren.

Tip: Controleer de grootte van je afbeeldingen. Hoe groter het bestand, des te zwaarder het is om te laden. Zorg ervoor dat de afbeeldingen nooit groter zijn dan nodig.

Fout #2 Rommelig design

Het aanbieden van meerdere actiemogelijkheden zorgt voor verwarring onder bezoekers. Vaak resulteert dit in nul conversies. Kies daarom van tevoren welke actie jij wilt dat bezoekers ondernemen en zorg dat dit ook duidelijk op de landingspagina naar voren komt, bijvoorbeeld door middel van een grote opvallende button. Zo biedt de pagina hieronder de bezoeker maar een actiemogelijkheid en dat is contact opnemen.

 

landingspagina Sageon

Daarnaast kan de landingspagina teveel informatieblokken en navigatiemogelijkheden bevatten. Dit zorgt voor een rommelig design en resulteert in minder conversies. Met een gratis proefversie van Hotjar kun je achterhalen waar bezoekers op de landingspagina afhaken en krijg je inzicht in het klikgedrag van bezoekers. Dit inzicht helpt je bij het opzetten van een clean en overzichtelijke design voor je landingspagina.

Fout #3 Een slechte paginatitel

Een goede paginatitel vertelt wat je op de pagina kunt lezen of bekijken. Tegelijkertijd is de titel verleidelijk en trekt het bezoekers aan tot klikken. Zorg er dus voor dat de titel direct overbrengt wat jij voor de bezoeker kunt betekenen. De beste titels zijn gericht op:

  1. Het brengen van plezier
  2. Het wegnemen van angst of pijn

Neem als voorbeeld de titel van dit artikel:

Landingspagina optimaliseren? Vermijd deze 4 valkuilen‘.

Het vertelt bezoekers dat het artikel 4 valkuilen bevat die de prestaties van landingspagina’s in de weg staan. Het vat direct samen waar het artikel over gaat en maakt bezoekers nieuwsgierig naar de content. Verder is het gefocust op het wegnemen van angst of pijn, aangezien niemand een slecht presterende landingspagina wil.

Ook qua zoekmachine-optimalisatie is dit een goede titel: het belangrijkste zoekwoord (“landingspagina optimaliseren”) staat vooraan. Lees hier meer tips voor een goede SEO-titel.

Fout #4 Irrelevante foto’s

Visueel materiaal maakt elke landingspagina een stuk aantrekkelijker voor bezoekers. Plaats daarom een afbeelding of video op de landingspagina. Omdat niet iedereen een grote mediabibliotheek met beeldmateriaal klaar heeft liggen, worden vaak stock foto’s gebruikt. Zorg ervoor dat deze relevant zijn voor de pagina. Bezoekers kijken vaak eerst naar de afbeeldingen voordat ze de tekst lezen. Een verkeerde afbeelding kan de bezoeker al direct op het verkeerde been zetten, waardoor hij of zij weg klikt.

Tip: Kies een afbeelding die het gewenste effect aan de bezoekers toont, of juist de pijn en angst illustreert wanneer ze niet tot een conversie overgaan.

Kun je geen relevante stock afbeeldingen vinden? Wellicht is het dan tijd om zelf beeldmateriaal te creëren. Kwalitatieve foto’s van je bedrijf, je producten of je diensten geven de pagina bovendien een persoonlijk tintje.

dienstenpagina Sageon website

 

Het voorkomen van deze vier veelgemaakte fouten zal de prestaties van je landingspagina’s al snel verbeteren. Wil je meer weten over het optimaliseren van je webpagina’s? Bekijk dan eens onze 7 tips voor een hogere conversie op je landingspagina.

Meer weten?

Wil je meer weten over conversie optimalisatie? Of wil je graag een online marketing bureau inschakelen om te kijken naar de optimalisatiemogelijkheden voor jouw website? Neem dan contact op met Sageon Online Marketing in Utrecht.