Een landingspagina is een speciale pagina waarop een bezoeker jouw website binnenkomt. Vergelijk het met een landingsbaan op een vliegveld. De bezoeker landt op jouw website en heeft geen idee wat er op jouw website te doen is. De landingspagina moet de gebruikers de weg wijzen en moet erop gericht zijn om zoveel mogelijk bezoekers tot actie over te halen, zoals het inschrijven op een nieuwsbrief of het achterlaten van contactgegevens. Zo’n behaald doel heet in marketingtermen een conversie. Wil je meer conversies op je landingspagina’s, dan is het noodzakelijk om deze pagina’s te optimaliseren. In dit artikel lees je de beste tips voor een perfecte landingspagina.

1. Maak de landingspagina relevant 

Een bezoeker komt op je landingspagina omdat hij op een link heeft geklikt. Bijvoorbeeld in een zoekresultaat of een advertentie. De bezoeker is met succes overgehaald om naar je website te komen. Zorg er daarom voor dat de landingspagina daadwerkelijk waarmaakt wat het zoekresultaat of de advertentie belooft.

2. Bied een oplossing

Elke bezoeker die op je landingspagina komt, heeft een probleem. Het is aan jou om dat probleem te identificeren en een oplossing te bieden. Geef deze oplossing een prominente plek op de pagina, bijvoorbeeld in de titel.

Stel dat je een softwarebedrijf bent en je hebt een whitepaper geschreven over het automatiseren van bedrijfsprocessen. In dat geval is het probleem van de bezoeker dat de bedrijfsprocessen te veel tijd en geld kosten. Noem de landingspagina daarom niet “download hier een whitepaper over automatisering”, maar geef het een overtuigende titel die een oplossing biedt, zoals “Verminder bedrijfskosten door het automatiseren van bedrijfsprocessen”.

3. Wek vertrouwen op bij de lezer

Een landingspagina is vaak de eerste pagina die een bezoeker te zien krijgt als hij op je website komt. De pagina is dus de ideale plaats om voor een positieve eerste indruk van je bedrijf te zorgen. Beschrijf op de landingspagina wat jouw bedrijf uniek maakt en beantwoord eenvoudige vragen zoals wie je bent, wat je doet en waar je gevestigd bent.

4. Vermijd keuzemogelijkheden

De landingspagina moet erop gericht zijn om zoveel mogelijk mensen tot actie over te halen. Een keuzemogelijkheid is voor veel bezoekers een grote drempel en zal zorgen voor een lagere conversie. Wil je toch een keuzemogelijkheid bieden, zorg er dan voor dat één optie duidelijk de voorkeur heeft, bijvoorbeeld met de opmerking “meest gekozen” of “beste deal”.

5. Gebruik korte registratieformulieren

Een formulier op een landingspagina zorgt ervoor dat de gebruiker zelf input moet geven. Probeer deze drempel zo laag mogelijk te houden door alleen de echt noodzakelijke informatie van de bezoeker te registreren. Zorg ervoor dat de eenvoudig in te vullen velden (zoals naam en e-mailadres) bovenaan het formulier staan.

6. Plaats een call-to-action

Een call-to-action is noodzakelijk op een landingspagina. Een klik op de call-to-action is het uiteindelijke doel van de landingspagina en kan daarom worden gezien als een conversie. De call-to-action moet opvallend en uniek zijn: de bezoeker mag niet gaan twijfelen over op welke knop hij moet klikken. De tekst op de call-to-action moet uitnodigend zijn en iets vertellen over de actie die volgt op de klik. Bijvoorbeeld ‘Schrijf je in’ of ‘Neem contact op’

7. Gebruik de juiste paginalengte

Over de lengte van een landingspagina bestaan veel verschillende opvattingen. Sommigen zeggen dat deze zo kort mogelijk moet zijn zodat de bezoeker niet hoeft te scrollen. Dat kan ten koste gaan van de kwaliteit van de content op de pagina. Anderen zeggen dat de kwaliteit van de content belangrijker is dan een korte paginalengte. Probeer hierin een juiste tussenweg te vinden. Dat kan door bijvoorbeeld de belangrijkste informatie en de call-to-action bovenaan te plaatsen, en daarna meer achtergrondinformatie te geven.

De zeven bovenstaande tips zijn op bijna iedere landingspagina toe te passen. Vergeet echter niet dat elke landingspagina een ander doel heeft en dat de ideale landingspagina per product of dienst verschillend is. Probeer te variëren in de opzet van de pagina en test wat de resultaten zijn. Vind je het lastig om een landingspagina te maken die voor zoveel mogelijk conversie zorgt? Een online marketing bureau kan je helpen bij het schrijven van overtuigende teksten en het creëren van een gebruiksvriendelijke indeling. Neem gerust contact op voor meer informatie.