Onlangs kondigde Google aan dat het twee belangrijke veranderingen gaat doorvoeren in zijn algoritmes. Daarbij ligt de focus op mobiele websites en mobiele apps. Eerder gaf Google al een ‘geschikt voor mobiel’-label in de zoekresultaten, maar vanaf april 2015 gaan mobielvriendelijke websites daadwerkelijk beter scoren in Google. Ook worden mobiele apps beter geïntegreerd in de zoekresultaten. De mobielvriendelijkheidsfactor is belangrijk in het algoritme van Google voor 2015.

Mobielvriendelijke websites

Google verklaart dat de verandering in het zoekalgoritme een “significante impact” heeft op de positie van mobiele websites in zoekresultaten. De hoofdreden hierachter is de veronderstelling dat gebruikers zo relevantere zoekresultaten voorgeschoteld krijgen. Bovendien heeft de gebruiker makkelijker toegang tot deze relevante data omdat de informatie is geoptimaliseerd voor mobiele devices.

De algoritmewijziging is van tevoren aangekondigd en is bewust niet direct doorgevoerd. Dat geeft webmasters de tijd en mogelijkheid om websites mobielvriendelijk te maken en geen SEO-score te verliezen.

Doe de test

In april wordt de wijziging wereldwijd ingevoerd. Wil je zeker weten dat jouw website geschikt is voor mobiel? Doe dan de mobielvriendelijkheidstest van Google. Ook kun je de richtlijnen raadplegen die Google gebruikt om de mobielvriendelijkheid van websites te meten.

Schermafbeelding 2015-03-24 om 16.07.29

Mobiele apps

Naast mobiele websites worden ook mobiele apps belangrijker. Google gaat informatie uit geïndexeerde apps vertonen in zoekresultaten. Dit gebeurt vooralsnog alleen bij ingelogde gebruikers die de app geïnstalleerd hebben. Neem voor meer informatie over App Indexing en het deeplinken naar apps contact op met Sageon, wij zijn een online marketing bureau en helpen je graag verder.