Om ook in 2015 goed gevonden te worden in zoekmachines wil je weten wat je te wachten staat op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO). Google past haar geheime algoritme regelmatig aan (bijvoorbeeld door de Panda update).

Ook in 2015 veranderen de spelregels van zoekmachine-optimalisatie. Zo aan het begin van het jaar is het verstandig om jezelf te verdiepen in wat SEO het komende jaar voor je in petto heeft. We hebben drie aandachtspunten uitgelicht die je moet weten als je (ook) in 2015 goed gevonden wilt worden.

Creëer uitgebreide content

Met content marketing deel je jouw kennis met je doelgroep. Je creëert content (bijvoorbeeld tekst) waarmee je jouw klanten helpt om hun probleem op te lossen. Misschien ben je al bezig met content marketing. In 2015 worden hogere eisen gesteld aan content.

Een aantal algoritmes geleden werkte het prima om zoveel mogelijk content te plaatsen. Hierbij was het in mindere mate belangrijk of bezoekers deze content wel nuttig vonden. Veel korte en beknopte pagina’s over een bepaald onderwerp zorgde voor een goede indexering in zoekmachines.

Deze tijd is nu voorbij. Uitgebreide artikelen met veel inhoud scoren beter dan korte artikelen met (te) weinig inhoud. De ervaring van een bezoeker op een pagina is hierbij ‘leading’. Haakt een groot deel van de bezoeker snel af, dan merk je dit aan jouw positie in Google. Blijven ze om de gehele tekst te lezen of klikken ze verder op jouw site? Dan heb je volgens Google de bezoeker geholpen. Help je de bezoeker? Dan werkt dit positief voor jouw indexering in zoekmachines.

Focus je dus op kwaliteit boven kwantiteit met jouw content marketing strategie.

User experience boven design

Is bij jouw site het design belangrijker dan user experience (de ervaring van de bezoekers van je site)? Je bent niet de enige.

In 2015 is de user experience belangrijk voor SEO. Het is lastig, maar maak het design ondergeschikt aan de ervaring van de bezoeker. Zorg ervoor dat de websitebezoeker zijn doel snel en makkelijk weet te bereiken.

De user experience is belangrijk voor zoekmachine-optimalisatie en zou net zo belangrijk moeten zijn voor het ontwerp van jouw website.

Als het simpel is voor een bezoeker om door jouw site te navigeren (omdat je bijvoorbeeld een heldere linkstructuur hebt) dan is voor zoekmachines ook makkelijker om jouw site te crawlen (crawlen is het doorzoeken van jouw website door een spider of robot van een zoekmachine).

Zorg er ook voor dat je site goed werkt op mobiele apparaten. Google beloont sites die geschikt zijn voor mobiel met een onderstaande vermelding:

mobiel seo

Met een responsive design past de site zich automatisch aan aan het formaat van het apparaat van de gebruiker (computer, tablet of telefoon). Een responsive website zorgt voor een positieve user experience van de bezoeker en een hogere positie in zoekmachines.

Leer van je bezoekers

Duik in de statistieken van je website met behulp van bijvoorbeeld Google Analytics om te onderzoeken welke pagina’s SEO-geoptimaliseerd moeten worden.

Bekijk welke pagina’s op jouw site de laagste gemiddelde bezoekduur hebben en het hoogste bouncepercentage. Zijn er pagina’s die op beide slecht scoren? Ze hebben én een hoog bouncepercentage (bijvoorbeeld 60%) én een lage gemiddelde bezoekduur (bijvoorbeeld 3 seconden)? Optimaliseer deze pagina’s.

Je vindt het bouncepercentage en de gemiddelde bezoekduur hier in Google Analytics:

user experience

Koppel jouw site ook aan Google Webmasters Tools. Hiermee kun je foute linkjes en pagina’s binnen jouw website opsporen en opschonen. Als bezoekers op een link of pagina uitkomen die niet werkt heeft dit een negatieve invloed op de indexering in zoekmachines van je website.

De analysetool van Google biedt je alle inzichten die je nodig hebt om te ‘luisteren’ naar en leren van je bezoekers. Maak gebruik van deze tool en de inzichten die je hieruit krijgt voor jouw SEO-strategie in 2015.

Meer weten over SEO?

Heb je vragen over dit artikel of wil je meer weten over SEO in 2015? Neem contact op met Sageon. Wij zijn een online marketing bureau en vertellen je graag hoe jij jouw website optimaliseert voor zoekmachines.