instagram logoInstagram: iedereen kent het en vrijwel iedereen gebruikt het. Ook voor bedrijven is Instagram een belangrijk platform geworden. Maar hoe behaal je de beste resultaten met jouw bedrijfsaccount? En hoe past een netwerk dat om beeld draait in jouw marketingstrategie? In deze blog geef ik je 3 tips om Instagram in te zetten.

Allereerst de belangrijkste tip: Instagram werkt vooral goed voor branding en minder voor conversie. Als je eenmaal de aandacht van de gebruiker hebt, dan kun je in een later stadium van je marketingstrategie meer focussen op sales, conversies, leadgeneratie et cetera. Maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat je nooit moet testen met conversiegerichte campagnes op Instagram: als het voor jou werkt, ga er vooral mee door!

1. Wat is jouw verhaal?

Welk verhaal wil je vertellen? Als bedrijf heb je namelijk een verhaal. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat doe je?
  • Waarom doe je het?
  • Met wie doe je het?
  • Voor wie doe je het?

Door deze vragen te beantwoorden, heb je de kernwaarden van jouw bedrijf op een rij. Je kunt vervolgens verschillende soorten posts bedenken waarmee je deze kernwaarden wilt uitdragen. Werk bijvoorbeeld met rubrieken: op die manier heb je een mooie mix van bijvoorbeeld het voorstellen van personeel, ‘backstage’-foto’s en producten die je verkoopt.

Het zou ook zomaar kunnen dat de verhalen die je wilt vertellen wat ver uit elkaar liggen. Stel dat je een aparte ‘werken bij’-website hebt, dan zou je ervoor kunnen kiezen om een apart Instagramaccount te starten voor deze pagina. Hier kun je dan volledig de focus leggen op arbeidsmarktcommunicatie en laten zien hoe het nou echt is om te werken bij jouw bedrijf. Houd er wel rekening mee dat dit dan een extra account is dat moet worden onderhouden – het kost je dus meer tijd en moeite.

2. Zoek een stijl die bij je past

Wanneer je gaat werken met verschillende rubrieken raad ik aan een duidelijke stijl te kiezen per rubriek. Gebruik bijvoorbeeld consistent hetzelfde filter, compositie of achtergrond.

Interview je mensen voor een blog en wil je een goede foto gebruiken? Gebruik dan een goede camera. Je kunt natuurlijk ook een smartphone gebruiken: de meeste smartphones hebben een goede portret-modus waarmee je mooie portretfoto’s kunt schieten van iemand.

Wat betreft het aantal foto’s per dag, week of maand is mijn advies ook “zoek een stijl die bij je past”. Ook hier is consistentie belangrijk. Tip: zorg voor een goede planning zodat er genoeg ruimte is om elke post goed uit te werken.

3. Hashtags

Hashtags kunnen helpen met de organische verspreiding van berichten. Er zijn tal van manieren om uit te zoeken welke hashtags bij welk onderwerpen passen. Hiervoor kun je Googlen maar ook bij concurrenten kijken. Wees niet te zuinig met hashtags: je kunt tot 30 hashtags bij een foto plaatsen.

Ook in Instagram story’s is het mogelijk om met hashtags te werken. Je kunt hiermee je organisch bereik flink vergroten. Lees hier meer tips over het gebruik van story’s.

Maak je gebruik van rubrieken? Dan kun je ervoor kiezen om per rubriek een ‘branded’ hashtag te gebruiken. Deze blog zou bijvoorbeeld gepost kunnen worden met de hashtag #sageonblogt. Zo zijn je rubrieken allemaal makkelijk terug te vinden.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het vinden van je verhaal of bij het opstellen van een socialmediastrategie? Neem contact op met online marketing bureau Sageon! We helpen je graag op weg.