Wist je dat dagelijks 500 miljoen gebruikers wereldwijd Instagram Stories gebruiken? Daarnaast gebruiken nog eens 300 miljoen mensen Facebook Stories. Dat is veel. Hoog tijd om de facts en figures op een rijtje te zetten!

Wat is een story?

Wat is een story eigenlijk? Story’s zijn afbeeldingen of korte video’s die je kunt delen op onder andere Facebook, Instagram, Snapchat of Whatsapp. De afbeelding of video blijft kort in beeld (maximaal 10 seconden) en wordt na 24 uur weer verwijderd.

Naast het feit dat story’s ideaal zijn om met je vrienden in contact te blijven, worden deze uitingen al gebruikt door meer dan 2 miljoen adverteerders. Maar hoe start je als adverteerder hiermee en wat moet je doen?

Adverteren in story’s

Facebook heeft onderzoek gedaan naar story’s en hoe deze het best kunnen worden ingezet. De belangrijkste resultaten van dit onderzoek lichten we hieronder kort toe.

Formaat en vormgeving

Een story is een mobile first uiting en heeft daarom een afwijkend videoformaat. Een story wordt weergegeven als verticale video met een optimale verhouding van 9:16.

De tip die Facebook zelf geeft, is ‘ontwerp je uiting voor hoe deze wordt geconsumeerd en wees niet bang om te experimenteren’.

Creatieve overwegingen voor story creatives

Facebook geeft aan dat ze in dit onderzoek uitgaan van 3 punten hoe deze uitingen aan te vliegen:

  1. Look and Feel
  2. Merk en Product
  3. Uitvoering

Facebook geeft aan dat ze nog niet alles weten over story’s en dat ze blijven testen om alles in de gaten te houden maar met het onderzoek en de pdf die ze hierover hebben verspreid kun je aan de slag!

Hieronder een korte toelichting op de 3 bovenstaande punten:

1. Look and Feel

Mensen consumeren story’s sneller dan andere content. Zaak is dus om te communiceren wat je wilt maar dit op zo’n manier te doen dat je direct de aandacht grijpt. Dit kan misschien met 1 video van 15 seconden zijn, maar het is ook de moeite waard om te kijken of deze gesplitst kunnen worden in bijvoorbeeld 3 video’s van 5 seconden. Ontwerp je uitingen dus voor deze snelheid en zorg ervoor dat ze de aandacht vasthouden.

Ondanks dat veel video’s in timelines zonder geluid worden bekeken (±80%) blijkt dat story’s met een voice-over of muziek beter presteren dan story’s zonder voice-over of geluid.

2. Merk en product

Goed presterende advertenties leveren het merk en de boodschap aan het begin van de uiting. De tip is dan ook om je merk of elementen van je merk direct aan het begin in te zetten. Dit zorgt ervoor dat gebruikers altijd je boodschap zien, ook als mensen je story niet helemaal afkijken.

3. Uitvoering

Eerder gaf ik al aan dat een video van 15 seconden ook op te delen is in meerdere kortere video’s. Uit cijfers van Facebook blijkt ook dat goed presterende uitingen, korte uitingen bevatten en dus verdeeld zijn in korte ‘hapklare’ brokjes. Dit zorgt er bovendien voor dat de gebruiker vijf keer moet ‘tappen’ om je story over te slaan, waardoor je vijf extra mogelijkheden hebt om een boodschap in beeld te brengen.

Experimenteer

Naast deze tips is het altijd belangrijk om goed te blijven experimenteren. Wat werkt voor jouw merk? Misschien is dit wel een combinatie van story’s die video, afbeeldingen en tekst bevatten. Een reeks story’s met meerdere soorten uitingen (foto, video, animatie) heeft volgens Facebook een 86% hogere kans om beter te presteren dan een reeks uitingen met alleen maar afbeeldingen of video.

Download de pdf

De pdf met het onderzoek van Facebook is hier te downloaden.

Online marketing bureau

Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden van de Instagram Stories of Facebook Stories of wil je starten met social media marketing? Een ervaren specialist van Sageon online marketing denkt graag met je mee. Neem gerust contact op!