Veel advocaten vinden het lastig om op social media actief te zijn en zien het vooral als tijdsverspilling zonder dat het daadwerkelijk iets oplevert. Dat is echter een verkeerde kijk op social media.

Het is beter om social media te zien als een efficiënte en goedkope manier om nieuwe business te genereren. Het is namelijk wel degelijk mogelijk om resultaat uit social media te behalen. Daarbij is het echter wel noodzakelijk om een goede strategie op te stellen. Deze vijf tips helpen je op weg.

1. Vertel een verhaal

Eerder schreven we een uitgebreid artikel over online storytelling voor advocaten en hoe je dit kunt toepassen op je website. Het vertellen van een verhaal is echter niet alleen voor een blogartikel relevant, maar ook voor social media. Zorg ervoor dat je posts op social media eenduidig zijn door dezelfde schrijfstijl en aanspreekvorm aan te houden. Plaats niet zomaar een link naar je site, maar vertel erbij waarom de link relevant is en welke meerwaarde het biedt voor de bezoeker.

Aansprekende anekdote

Gebruik social media bovendien niet alleen om traffic naar je site te genereren maar ook als losstaand medium. Een Facebookpost met een leuke anekdote uit de rechtszaal of een opvallende uitspraak door een rechter doet het erg goed onder het publiek en zal vaker worden gedeeld dan een bericht waarin je slechts je site promoot. Een share op Facebook zal misschien niet direct een nieuwe lead opleveren, maar het vergroot wel je naamsbekendheid.

2. Wees persoonlijk

Niemand zit te wachten op een zakelijk verkooppraatje. Anders zouden social media wel corporate media genoemd worden. Spreek de bezoeker aan, deel je eigen gedachten omtrent het onderwerp en vraag naar de mening van de lezer. Zorg ervoor dat er een discussie onder het bericht ontstaat. Dit vergroot de betrokkenheid van de lezer en zorgt ervoor dat het bericht aan een breder publiek wordt getoond.

Sentiment

Soms is het slim om in te spelen op het sentiment van de doelgroep. Dit is vooral voor strafrechtadvocaten interessant. Is er bijvoorbeeld ophef over een opgelegde taakstraf die door veel mensen als een ‘fopstraf’ wordt afgedaan? Plaats dan een bericht over de totstandkoming van deze straf en waarom sommige straffen laag lijken.

3. Word een thought leader

De essentie van thought leadership is het ontwikkelen van een reputatie als expert in een specifiek rechtsgebied. Dat betekent dat je uitgebreide blogs schrijft, maar ook dat je netwerkt met andere professionals en deelneemt aan hun discussies. Plaats niet alleen je eigen blogberichten op social media, maar deel ook relevante content van anderen. Dit heet content curation.

4. Gebruik speciaal opgezette landingspagina’s

Heb je de aandacht van potentiële cliënten op social media? Mooi. Dan is het nu tijd om deze aandacht om te zetten in leads. Hiervoor kun je een landingspagina gebruiken.

De perfecte landingspagina

Een landingspagina is een aparte pagina op je website en is toegespitst op één specifiek onderwerp. Deze pagina kun je gebruiken om de bezoeker vanaf social media naar je website te sturen. Een landingspagina bevat content die is afgestemd op de gebruiker en is bovendien voorzien van een call-to-action zodat de bezoeker met je in contact kan komen. Lees hier onze tips voor een perfecte landingspagina.

5. Meet de resultaten

Veel advocaten gebruiken geen social media omdat ze denken dat het niet mogelijk is om het resultaat van deze investering te meten. Met een goede implementatie van Google Analytics is het echter wel degelijk mogelijk om te zien hoeveel leads gegenereerd zijn uit social media. Gebruik hiervoor de functie Doelen en sorteer de behaalde doelstellingen op Bron/Medium.

Social media uitbesteden

Meer weten over online marketing voor advocaten? Of wil je online marketing gedeeltelijk of volledig uit handen geven? Neem contact op met Sageon.