Wist je dat wereldwijd 3 miljoen bedrijven adverteren op Facebook? En dat 6,6 miljoen Nederlanders dagelijks gebruik maken van Facebook? In het laatste kwartaal van vorig jaar heeft Facebook zo’n 5 miljard euro omgezet met advertenties. 4 miljard van deze advertentie euro’s, zo’n 80%, komt van advertenties op mobiele apparaten.

Facebook biedt uitgebreide mogelijkheden die veel bedrijven nog niet benutten. Daarom geven we in dit artikel 5 tips om succesvol te adverteren op Facebook.

Tip 1: zorg voor visueel aantrekkelijk materiaal

Zorg voor een foto van hoge kwaliteit die past in het gewenste Facebook-advertentieformaat. Kies je een foto waarin tekst te zien is, dan mag de tekst niet meer dan 20% van de afbeelding innemen. Controleer jouw advertentie met behulp van het Rasterhulpmiddel van Facebook.

Alle bekende social media kanalen zetten in op visuele content. Denk naast Facebook ook aan Instagram, Snapchat, Pinterest, Twitter en LinkedIn.

Ga maar na. Wanneer je door je tijdlijn scrolt op een van deze kanalen kijk je sneller naar een bericht met aansprekende foto dan naar een bericht met een foto van lage kwaliteit of een bericht zonder foto.

Tip 2: maak gebruik van aangepaste doelgroepen

Een functie die elk bedrijf met een Facebookpagina vandaag nog zou moeten gebruiken. Met aangepaste doelgroepen, of website custom audiences (WCA), kun je bijvoorbeeld bezoekers van je website opnieuw bereiken in Facebook (remarketing).

Met behulp van aangepaste doelgroepen kun je ook bestaande e-mailadressen uit je CRM uploaden. Als deze mailadressen bekend zijn binnen Facebook wordt je advertentie in Facebook aan deze mailadressen getoond. Erg handig om je bestaande klanten op de hoogte te brengen van een nieuw product of dienst.

Je maakt doelgroepen aan onder hulpprogramma’s in de bedrijfsmanager. Om deze functie te gebruiken is het noodzakelijk om een Facebook pixel (stukje code) op je website te plaatsen.

Ook als je in de nabije toekomst niet van plan bent om gebruik te maken van deze functie: plaats de Facebook pixel en laat Facebook een doelgroep bouwen, bijvoorbeeld van al je websiteverkeer de afgelopen 180 dagen.

Facebook doelgroepen

Tip 3: maak gebruik van vergelijkbare doelgroepen

Een andere ‘soort’ doelgroep die je Facebook kunt laten maken is een zogeheten vergelijkbare doelgroep (in het Engels lookalike audiences).

Met deze optie laat je Facebook een doelgroep creëren die vergelijkbaar is met een bestaande doelgroep (brondoelgroep). Deze bestaande doelgroep kan zijn: al je pagina likes, websitebezoekers of bezoekers van een specifieke pagina.

Je kiest bij het aanmaken van een vergelijkbare doelgroep voor de brondoelgroep, het land en de omvang van het publiek. Met dit laatste geef je een percentage tussen 1 en 10 waarbij 1 het meest overeenkomt met de brondoelgroep.

Tip 4: promoot je reguliere berichten

Het geheime algoritme van Facebook bepaalt of een fan van je pagina ook daadwerkelijk je bericht ziet in zijn tijdlijn. Of iemand eerder interactie heeft gehad met een bericht van jouw pagina lijkt van invloed te zijn op dit algoritme.

Bericht promoten

Door een bericht te promoten zorg je ervoor dat je fans je bericht ook daadwerkelijk te zien krijgen. Let wel op dat je niet te vaak commerciële berichten promoot. Hier raken je fans namelijk snel op uitgekeken. Niemand wil alleen maar berichten zien waarin geprobeerd wordt iets te verkopen.

Zorg dus dat je zuinig omgaat met het promoten van je producten en diensten. Wissel commerciële berichten af met content waarmee je interactie uitlokt. Denk bijvoorbeeld aan een video, nieuwswaardige informatie of een mooie afbeelding.

Tip 5: test met advertenties, doelgroepen en landingspagina’s

Zorg dat je Facebook advertenties blijft testen. Kijk welke afbeeldingen en copy (tekst) werkt bij je doelgroep.

Test met verschillende doelgroepen. Laat bijvoorbeeld dezelfde advertenties zien aan twee of meer verschillende doelgroepen en kijk welke doelgroep en advertentie het best presteert.

Facebook resultaten

Let op zaken als:

  • bereik
  • websiteklikken
  • kosten per klik
  • besteed bedrag
  • relevantiescore

Soms kan het voorkomen dat succes achterwege blijft vanwege een reden die buiten Facebook ligt. Zie je dat je advertentie in Facebook goed scoort maar gebeurt op je website niet wat jij wilt?

Misschien is de landingspagina toe aan optimalisatie. Hierover hebben we een blog geschreven: De perfecte landingspagina, 7 tips voor en hogere conversie.

Vragen over Facebook advertenties?

Ben je benieuwd hoe je Facebook advertenties voor jouw business kan inzetten? Wil je van een online marketing bureau weten of je op dit moment optimaal gebruik maakt van Facebook? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend advies!

Foto: Derzsi Elekes Andor