Zoekmachine optimalisatie, ook wel Search Engine Optimization (SEO), zorgt ervoor dat je site hoger in zoekresultaten verschijnt. Het optimaliseren van een website is dus ook van essentieel belang voor advocaten.

Wanneer in Nederland gesproken wordt over zoekmachine optimalisatie, wordt met name optimalisatie voor Google bedoeld. Met ruim 92% marktaandeel ligt hier nog altijd vanzelfsprekend de focus. Google’s dominantie, en SEO in het algemeen, staat wel op scherp, met de komst van AI-tools als ChatGPT, Jasper en CopyAI. Google reageerde snel met diens Bard, maar er lijkt veel te veranderen de komende jaren.

Wat is het belang van zoekmachine optimalisatie voor advocaten?

De meeste mensen die juridische hulp nodig hebben, gaan via internet op zoek naar een geschikte advocaat. Twijfel je hier nog aan? Lees dan vooral dit artikel waarom SEO belangrijk is voor advocatenkantoren.

Waarschijnlijk ben je niet het enige advocatenkantoor in de omgeving. Je wilt dus dat jouw site hoger wordt gepositioneerd dan de site van je concullega‘s. Hoe hoger de positie in Google, hoe meer bezoekers (en potentiële cliënten) op jouw site.

5 SEO-tips voor advocaten

Sinds 2011 helpt Sageon advocaten(kantoren) om online beter gevonden te worden. Vanuit onze ervaring geven wij 5 SEO-tips:

Tip 1: Zorg ervoor dat je site technisch in orde is

Zoekmachines hechten veel waarde aan de techniek achter je site. Heeft je website bijvoorbeeld veel tijd nodig (meer dan twee seconden) om te laden of werkt de site niet optimaal op mobiele apparaten? Dan kan dit negatief werken voor je indexering in zoekmachines.

Mobiele apparaten hebben al lang en breed het marktaandeel overgenomen van laptops en desktops om een website te bezoeken. Het is belangrijk dat je site hierop is ingesteld. Moet je bijvoorbeeld inzoomen om een tekst op je telefoon te kunnen lezen? Dan is je website waarschijnlijk niet geschikt voor alle apparaten. Dit wordt niet responsive genoemd en werkt ook niet in je voordeel in zoekmachines en voor SEO. Om te testen of een site geschikt is op mobiele apparaten, kun je Google’s Mobile-Friendly test gebruiken.

Tip 2: Verdiep je in de doelgroep 

Wij merken dat veel advocaten vaak communiceren vanuit hun eigen expertise. Het is goed om aan te tonen dat je verstand van zaken hebt. Er zit echter een (groot) verschil tussen jargon en het zoekgedrag van jouw doelgroep in zoekmachines als Google (hierover meer in tip 3). Probeer hier dus een middenweg in te vinden.

Verdiep je in de doelgroep door te communiceren vanuit de problemen van cliënten. Welke problemen los je als advocaat of advocatenkantoor op? Zijn deze problemen op de site omschreven? Als het antwoord ‘nee’ is, dan ben je ook niet optimaal vindbaar!

Tip 3: Doe onderzoek naar relevante zoekwoorden (zoekopdrachten in Google)

Je weet waar potentiële cliënten naar op zoek zijn. Dit is een goed begin, maar daarmee ben je nog niet klaar. Om gevonden te worden, wil je weten welke zoekwoorden (zoekopdrachten in Google) ze gebruiken.

Ga naar Google en typ een zoekwoord in, kijk vervolgens naar de suggesties onder het zoekveld en helemaal onderaan de pagina:

Suggesties onder zoekveld

 

Resultaat onderaan pagina

Tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn de zoekwoordplanner van Google (hiervoor heb je een Google Ads-account nodig) of Ubersuggest.

Tip 4: Creëer sterke content

Een van de belangrijkste aspecten voor een hoge positie in Google. Deel je kennis op de website door middel van sterke, waardevolle en relevante content. Content in de vorm van tekst, video, afbeeldingen (infographic) of geluidsfragmenten. Laat zien dat je een oplossing biedt voor de problemen van jouw cliënten door deze op aparte pagina’s (zogeheten detailpagina’s) te omschrijven.

Google beloont websites die problemen oplossen met een hoge indexering. Stel je bij het creëren van content de vraag: ‘help ik hiermee mijn websitebezoekers?’. Als het antwoord ‘ja’ is, dan helpt het artikel ook mee aan een hoge positie in zoekmachines. Zorg dat er op de pagina’s ook verwijzingen staan naar andere pagina’s die voor bezoekers relevant zijn, zogeheten backlinks. Wees dus zo compleet mogelijk!

Tip 5: Maak gebruik van social media

Gebruik social media om relaties op te bouwen met relevante doelgroepen. Begin met luisteren. Wat wordt er over jouw rechtsgebied gezegd? Wordt er over jou (of jouw kantoor) op online media gesproken? Zorg ervoor dat je adequaat reageert indien dit het geval is.

Wat je ook met social media wilt bereiken, begin met het bedenken van een goede social media marketing strategie.

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden?

Zoekmachine optimalisatie heeft binnen de advocatuur geen prioriteit. Advocaten hebben vaak geen tijd om zich in zoekmachine optimalisatie te verdiepen. Dit is zonde. Online marketing kan een belangrijk middel zijn voor het genereren van nieuwe zaken. Sinds 2011 helpt Sageon advocaten(kantoren) om online succesvol te zijn.

Voor veel kantoren is uitbesteden van online marketing een goede investering. Sageon stelt je graag voor aan advocatenkantoren die werkzaamheden zoals zoekmachine optimalisatie aan ons hebben uitbesteed.

Ook beter gevonden worden?