De homepage bepaalt vaak de eerste indruk die iemand heeft van jouw bedrijf. Een optimale homepage zorgt ervoor dat je websitedoelen behaalt. Biedt de homepage van jouw website niet wat de websitebezoeker zoekt, dan is de kans groot dat hij op zoek gaat naar een andere advocaat.

Een bezoeker komt niet zomaar op de website van een advocaat terecht. Hij is op zoek naar betrouwbare informatie en wil overtuigd worden dat jij degene bent die zijn probleem kan oplossen. Een optimale homepage kan daar enorm bij helpen.

Is je website ouder dan drie jaar? Dan is de kans groot dat je al een ouderwetse eerste indruk achterlaat. Je redt het niet meer met alleen sterke tekst of een leuk design. Het totaalplaatje van jouw kantoor als merk moet kloppen, zowel offline als online. Hoe je aan een sterk merk bouwt als advocaat lees je in ons blog: Branding voor advocaten: hoe bouw je een sterk merk?.

We geven zes tips hoe je als advocaat zorgt voor een optimale homepage.

Tip 1: Zorg ervoor dat je website snel laadt

Belangrijk is dat je website snel laadt. Uit onderzoek van kissmetrics blijkt dat:

  • 40% een webpagina verlaat die langer nodig heeft dan 3 seconden om in zijn geheel te laden.

Als je website langer nodig heeft dan 3 seconden om te laden loop je dus al het risico om (wellicht voor altijd) contact te verliezen met een potentiële nieuwe cliënt. There’s only one first impression. Ook online.

PS: de snelheid van je website is niet alleen belangrijk voor websitebezoekers. Ook zoekmachines waarderen een website die snel laadt.

Mobielvriendelijke websiteTip 2: Test of jouw website mobielvriendelijk is

Belangrijk is dat je website goed werkt op een telefoon of tablet. Google gebruikt namelijk de mobiele versie van jouw website voor indexering en ranking. Een handige tool om dit te testen is de mobielvriendelijke test van Google.

Staar je echter niet blind op wat deze test je vertelt. Test altijd zelf je site met je smartphone en tablet. Een kort vragenlijstje dat je aan kan houden:

  • Kun je makkelijk door de site navigeren?
  • Zijn alle teksten eenvoudig leesbaar, hoef je niet in te zoomen?
  • Zijn alle afbeeldingen goed zichtbaar en hebben ze dezelfde grootte?
  • Kun je makkelijk contact opnemen? (zie tip 6)

Tip 3: Licht duidelijk uit voor welke zaken bezoekers bij jou moeten zijn

Het is niet alleen van belang dat je website er goed uitziet. Het is belangrijk om direct op de homepage te laten zien wat jouw rechtsgebieden zijn. Vertel waar je goed in bent en in welke specifieke zaken je uitblinkt. Dan weten bezoekers meteen wat ze aan je hebben en voor welke zaken ze beter een andere advocaat kunnen zoeken. Dat scheelt zowel jou als de websitebezoeker tijd. Je kan de belangrijkste specialisaties bijvoorbeeld verwerken in de header op je website.

Tip 4: Sociale bewijskracht als beïnvloedingsmiddel

Een van de krachtigste wapens om te overtuigen is om sociale bewijskracht als beïnvloedingstechniek (Robert Cialdini) te gebruiken. Succesverhalen werken! Bezoekers worden sneller overtuigd wanneer zij zien dat je andere mensen met soortgelijke zaken succesvol hebt bijgestaan.

Tip 5: Begrijpelijk taalgebruik

Zorg voor begrijpelijke taal op je homepage. Je schrijft voor mensen die waarschijnlijk geen advocaat of jurist zijn, vermijd dus vakjargon waar mogelijk. Richt je teksten op de mensen die je op kantoor ontvangt of wilt ontvangen. Soms helpt het door een echt persoon in gedachten te houden en de tekst op je site voor deze persoon te schrijven.

Tip 6: Maak het gemakkelijk om contact met je op te nemen

Vermeld je contactgegevens en zorg ervoor dat die gegevens op de homepagina makkelijk te vinden zijn. Jij zou niet de persoon moeten zijn die bepaalt hoe een bezoeker met je in contact komt. Deze keuze ligt in een ideale wereld namelijk bij de bezoeker. Jij bent degene die de verschillende mogelijkheden faciliteert.

Het belangrijkste is dat bezoekers en dus mogelijke cliënten niet veel moeite hoeven te doen om met je in contact te komen. Maar daarvoor moet natuurlijk de contactpagina wel volledig en geoptimaliseerd zijn, inclusief KvK-nummer en dergelijke.

Online marketing voor advocaten

Heb je vragen over jouw homepage of website in het algemeen? Of wil je meer weten over online marketing voor advocaten? Neem contact op!