Veel advocatenkantoren hebben de kracht van contentmarketing ontdekt. Plaats iedere week een aantrekkelijke blog op je website en je bezoekcijfers schieten omhoog. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Hoe schrijf je op een aantrekkelijke manier voor je doelgroep?

Doelgroep

Wat ik nog te vaak zie, is dat advocaten blogs schrijven alsof het een pleitnota betreft. In een pleitnota is het namelijk geen probleem om vakjargon te gebruiken.

Vraag jezelf echter af of deze schrijfstijl ook werkt op internet. Wie is je doelgroep van je website? Wil je online andere advocaten bereiken (want ook dan is formeel taalgebruik prima), of wil je er nieuwe zaken mee genereren?

In het laatste geval is het slim om je schrijfstijl aan te passen aan het medium (internet) en de doelgroep (mensen zonder kennis van juridisch jargon).

Je tekst dichttimmeren

TimmermanAls advocaat ben je geneigd om je tekst juridisch dicht te timmeren. In een pleitnota wil je geen gaatjes laten vallen voor de tegenpartij. Ook op internet hebben sommige advocaten deze neiging: je wilt immers niet dat klanten een verkeerde indruk krijgen en achteraf klagen dat ‘het immers op uw website stond!’.

Het juridisch dichttimmeren van een tekst leidt echter tot complexe zinsconstructies. Dit komt de leesbaarheid van een tekst niet ten goede.

Natuurlijk moeten je blogs geen onwaarheden bevatten. Maar in plaats van een verwijzing naar een bepaald wetsartikel volstaat het ook om te schrijven ‘in de wet’. En in plaats van het beschrijven van elke mogelijke uitzondering, kun je ook volstaan met ‘vaak’, ‘meestal’ of ‘over het algemeen’.

Tip: ontkom je er niet aan om uitzonderingen of uitsluitingen te beschrijven? Gebruik dan een opsomming zodat de tekst overzichtelijk blijft.

Juridisch jargon

Een valkuil bij bloggen is het feit dat jij als advocaat dagelijks in juridisch jargon schrijft. Het is daarom lastig om op een laagdrempelige manier over je diensten te schrijven.

Er is echter een onderscheid tussen juridische taal die ertoe doet (vaktaal) en juridische taal die er niet toe doet (het jargon). Je online lezers zijn helemaal niet geïnteresseerd in jargon en formeel taalgebruik.

Bloggen als advocaatEnkele voorbeelden van vermijdbaar taalgebruik die ik veel tegenkom:

  • ‘Een arrest wijzen’ in plaats van bijvoorbeeld ‘uitspraak doen’.
  • Het verwijswoord ‘welke’ in plaats van ‘die’.
  • Het woordje ‘voorts’ in plaats van ‘verder’, ‘daarna’ of ‘bovendien’.
  • Het weglaten van lidwoorden zoals ‘de’ en ‘het’.
  • ‘De uitspraak ziet op’ in plaats van ‘de uitspraak heeft betrekking op’ of ‘de uitspraak heeft als doel om’.
  • ‘De rechter verklaart bij rechte’ in plaats van ‘de rechter bepaalt’.
  • ‘Heeft zich op het standpunt gesteld’ in plaats van ‘is van mening’ of ‘vindt’.
  • ‘Derhalve’ in plaats van ‘daarom’.
  • ‘Onderhavig’ in plaats van ‘deze’ of ‘desbetreffende’.

Ik geef toe: deze alternatieven zorgen soms voor kleine nuanceverschillen. Dit weegt echter niet op tegen de betere leesbaarheid.

Tip: kopieer niet rechtstreeks gedeeltes van een uitspraak of wetsartikel. Bij onvermijdelijk gebruik van vaktaal is het slim om een korte uitleg te geven.

Bewezen resultaat

Geloof je me niet? In dit artikel bewijs ik bovenstaande tips door middel van duidelijke statistieken:

Online marketing voor advocaten

Vind je het lastig om goede teksten te schrijven die aansprekend zijn voor je doelgroep? Omdat we bij Sageon gespecialiseerd zijn in online marketing voor advocaten kunnen wij artikelen voor je schrijven die helpen bij jouw vindbaarheid in Google. Ook kun je natuurlijk zelf de artikelen aanleveren die wij dan redigeren, optimaliseren en plaatsen.

Wil je meer informatie over contentmarketing? Neem contact op met online marketing bureau Sageon.