Heb je ooit gehoord van evergreen content? Deze term wordt door contentmarketeers gebruikt om de content op een website aan te duiden die voor lange termijn relevant blijft voor de doelgroep.

Wat veel advocaten niet weten, is hoe belangrijk evergreen content is voor het uiteindelijke succes van hun website. Niet alleen is het van belang voor je websitebezoekers en potentiële klanten; evergreen content is de motor van jouw website waarmee je meer autoriteit kunt realiseren en hoger kunt scoren in Google.

We leggen uit waarom evergreen content zo belangrijk is en geven tips waar je als advocaat op kunt letten.

Tijdloze informatie

Evergreen content is tijdloze informatie. De basis van je website. Dan hebben we het dus niet over nieuwsberichten of vacatures, dat is tijdelijke content.

Enkele voorbeelden van evergreen content en waarschijnlijk herkenbare pagina’s van websites zijn:

  • Over ons
  • Het team
  • Biografie
  • Locatie(s)
  • Specialisaties (zoals rechtsgebieden)
  • FAQ
  • Specifieke blogartikelen (zoals een uiteenzetting over een juridisch onderwerp)

Evergreen content kan engagement realiseren met nieuwe potentiële klanten, waardoor jouw kantoor zich onderscheidt van concurrentie. Anders dan met nieuwsberichten, zijn er vrijwel altijd mensen op zoek naar tijdloze informatie zoals de wetgeving binnen een bepaald rechtsgebied.

Een voorbeeld: voor een van onze klanten hebben we een artikel geschreven over de rechtsgeldigheid van een mondelinge arbeidsovereenkomst, een specifiek onderwerp binnen het arbeidsrecht. In Google Analytics zien we bij organisch verkeer dat het aantal sessies naar die pagina veel hoger is dan het aantal sessies naar de homepage in deze periode.

Analytics - evergreen content vs. homepage

Het werkt. Echt.

Help je klanten

Als online marketingbureau merken wij dat advocatenkantoren er tegenwoordig van alles aan doen om de klant voor zich te winnen. Je hebt veel concurrenten die allemaal willen innoveren, bijvoorbeeld met video’s, nieuwe websites en/of re-branding.

Wij adviseren jou om goed na te denken over hoe jij jouw klanten kunt helpen. Zijn ze op zoek naar informatie? Wees zo volledig mogelijk, laat geen informatie weg. Zijn ze met spoed op zoek naar bijstand? Zorg ervoor dat ze jullie snel kunnen bereiken en daarnaast dat jullie erbovenop zitten om snel te reageren.

Extra tips

Nog wat extra tips om jouw website tot een succes te maken:

1. Update regelmatig je evergreen content

Een van de belangrijkste tips die we je kunnen meegeven: houd het actueel. Geef die standaardpagina’s regelmatig een update. Is er iets veranderd in de wetgeving over een rechtsgebied? Zorg dat je de pagina over die specialisatie aanpast.

Dit is niet alleen belangrijk voor de lezer; Google beloont websites die hun content actualiseren met een hogere ranking in zoekresultaten.

2. Leesbaarheid

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: vermijd vakjargon. Het is simpelweg geen makkelijke taal voor leken in jouw doelgroep. Wil je indruk maken op andere advocaten, of wil je jouw doelgroep bereiken in jouw communicatie?

Zorg er dus voor dat de teksten op die pagina’s makkelijk en goed leesbaar zijn. Als vaste regel kun je bijvoorbeeld aanhouden dat de alinea’s maximaal 4 regels lang zijn.

3. Reviewpagina

Heb je nog geen reviewpagina? Zorg dat die er snel komt! Potentiële klanten willen weten dat jij de juiste persoon bent om hen te helpen met hun probleem. Om dat te bepalen vinden ze het prettig om te lezen hoe andere mensen jouw bijstand en diensten ervaren hebben.

Aanbevelingen zijn zelfs belangrijk voor de uiteindelijke beslissing of dat de klant met jouw kantoor in zee wil gaan. Uit een onderzoek is gebleken dat 74% van de respondenten aangeeft dat positieve reviews ervoor zorgen dat ze een lokaal bedrijf vertrouwen. Het is het dus echt waard om reviews te vermelden.

Heb je al een reviewpagina? Durf je klanten ook om aanbevelingen te vragen en maak het gemakkelijk om jouw kantoor te reviewen.

4. Opnieuw publiceren op social media

Deel evergreen content eens in de zoveel tijd opnieuw op social media. Je content krijgt meer exposure en wordt vaker gelezen dan wanneer je het artikel eenmalig plaatst.

Online marketing voor advocaten

Vind je het lastig om goede teksten te schrijven die aansprekend zijn voor je doelgroep? Wij zijn gespecialiseerd in online marketing voor advocaten en kunnen artikelen voor jouw kantoor schrijven. Ook kun je natuurlijk zelf de artikelen aanleveren die wij dan redigeren, optimaliseren en plaatsen.

Wil je meer informatie over online marketing voor advocaten? Neem contact op met online marketingbureau Sageon.