Je hebt er vast wel eens van gehoord: SEO en SEA. Anders was je ook niet op deze pagina terecht gekomen. Voor veel mensen lijken deze twee termen veel op elkaar. Het heeft allebei te maken met online marketing en met beide technieken kun je op de eerste pagina van Google of andere zoekmachines zoals Bing of DuckDuckGo terecht komen.

Belangrijkste verschil SEO en SEA

Er is een groot verschil tussen SEO en SEA. SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie). SEA betekent Search Engine Advertising (adverteren in zoekmachines). Omdat Google veruit de meestgebruikte zoekmachine is, wordt met SEA meestal Google Ads (voorheen: AdWords) bedoeld.

Samengevat:

  • SEO heeft betrekking op de organische (onbetaalde) zoekresultaten.
  • Met SEA worden de betaalde zoekresultaten bedoeld (advertenties).

In Google ziet het verschil tussen SEO en SEA er zo uit:

Verschil SEO en SEA

Andere verschillen SEO en SEA

Er zijn enkele andere belangrijke verschillen tussen SEO en SEA.

  1. SEO is vaak een lange termijn strategie. Een hoge positie in de onbetaalde zoekresultaten (SEO) kan weken of zelfs maanden duren, terwijl advertenties in zoekmachines (SEA) direct zichtbaar zijn.
  2. Google biedt steeds minder inzicht in de zoektermen. Je ziet bijvoorbeeld niet via welke zoekwoorden iemand via SEO op je site terechtkomt. Bij advertenties in zoekmachines zijn deze gegevens wel inzichtelijk. Google laat je dus betalen om achter deze informatie te komen, slim van ze he?
  3. Het resultaat van SEO is lastiger te meten dan het succes met SEA. Het is moeilijk om het aantal uur dat je besteedt aan SEO af te zetten tegen de gemiddelde positie in Google (en wat deze positie je concreet oplevert). Bij SEA is dit anders: je ziet direct hoeveel een campagne heeft gekost en hoeveel klikken en conversies een campagne heeft opgeleverd.
  4. Betaalde zoekresultaten in Google bevinden zich grotendeels bovenaan de pagina terwijl de onbetaalde resultaten soms zelfs niet zichtbaar zijn zonder eerst naar beneden te scrollen. En sta je niet op op de eerste pagina, dan tel je niet mee.

Voordelen SEO ten opzichte van SEA

Als je bovenstaande verschillen op een rijtje zet, lijkt het erop dat je beter in SEA kunt investeren dan in SEO. Toch is dit niet waar. Een hoge positie in de onbetaalde zoekresultaten is minstens zo belangrijk, en wel hierom:

  1. Ondanks dat het verschil tussen SEO en SEA steeds minder duidelijk wordt, worden de advertenties nog wel gemarkeerd als advertentie. Google is hiertoe verplicht. Voor sommige mensen is dit een reden om het zoekresultaat over te slaan en te klikken op een onbetaald zoekresultaat. Er zijn echter ook nog heel veel mensen (20 – 30 %) die het verschil tussen SEO en SEA niet kennen en klikken op het eerste zoekresultaat dat ze zien.
  2. Resultaat met SEO is, mits goed bijgehouden, blijvend terwijl dit bij SEA niet zo is. Als je een betaalde campagne stopzet dan is je website direct niet meer zichtbaar in Google. Vanaf dat moment ben je niet meer zichtbaar voor mensen die naar jouw dienst of product zoeken.
  3. Bij SEO heb je niet te maken met advertentiebudgetten. Als je eenmaal gevonden wordt in Google, dan is de klik vervolgens gratis. Als je als ondernemer je online marketing zelf doet, dan hoeft SEO dus weinig te kosten: het is dan vooral een investering in tijd en moeite.
  4. Met behulp van optimale SEO kun je ervoor zorgen dat jouw content wordt gebruikt als featured snippet boven de zoekresultaten. Dit ziet er zo uit:

seo titel tips

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Optimaliseren voor Voice Search zal ook steeds belangrijker worden. Hier schreven we eerder een blog over, lees: Hoe optimaliseer ik voor Voice Search?

Combineer SEO en SEA

Of je nu moet gaan voor SEO, SEA of een combinatie is afhankelijk van veel factoren. Bijvoorbeeld de concurrentie op zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Maar ook zaken als budget en de tijd die je er zelf in kunt en wilt steken spelen een belangrijke rol.

Veel bedrijven adviseren we een combinatie. SEO en SEA vullen elkaar namelijk perfect aan. SEA geeft je direct feedback op de zoekwoorden waarop je adverteert, je leert zo wat de intentie van mensen is die op een specifieke term zoeken.

Je weet / meet precies wat het jou oplevert wanneer je 1.000 bezoekers hebt binnengehaald op een bepaalde zoekterm. Deze uiterst waardevolle informatie kun je vervolgens gebruiken om je SEO strategie weer te geven.

Deze aanpak voorkomt teleurstellingen. Want je zit er niet op te wachten om maanden te werken aan een hoge positie om er vervolgens achter te komen dat dit zoekwoord je niets oplevert. Met andere woorden: liever 25 bezoekers en 3 nieuwe opdrachten, dan 2.500 bezoekers en geen nieuwe opdrachten. Met behulp van de combinatie tussen SEO en SEA richt je je op de juiste zaken: zoekintentie en niet op aantallen.

Meer weten over SEO of SEA? Let’s talk!

Wil je weten wat voor jou de ideale combinatie is? Wij vertellen je graag meer over wat SEO en SEA in jouw specifieke situatie kan betekenen. Neem vrijblijvend contact op!