Je hebt er vast wel eens van gehoord: SEO en SEA. Anders was je ook niet op deze pagina terecht gekomen. Voor veel mensen lijken deze twee termen veel op elkaar. Het heeft allebei te maken met online marketing en met beide technieken kun je op de eerste pagina van Google terecht komen.

Belangrijkste verschil SEO en SEA

Er is een groot verschil tussen SEO en SEA. SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie). SEA betekent Search Engine Advertising (adverteren in zoekmachines). Omdat Google veruit de meestgebruikte zoekmachine is, wordt met SEA meestal Google Ads (voorheen: AdWords) bedoeld.

Samengevat:

  • SEO heeft betrekking op de organische (onbetaalde) zoekresultaten.
  • Met SEA worden de betaalde zoekresultaten bedoeld.

In Google ziet het verschil tussen SEO en SEA er zo uit:

Verschil SEO en SEA

Andere verschillen SEO en SEA

Er zijn enkele andere belangrijke verschillen tussen SEO en SEA.

  1. Een hoge positie in de normale zoekresultaten (SEO) kan weken of zelfs maanden duren, terwijl advertenties in zoekmachines (SEA) direct zichtbaar zijn.
  2. Google biedt minder inzicht bij de normale zoekresultaten. Je ziet bijvoorbeeld niet via welke zoekwoorden een gebruiker op je site terechtkomt. Bij advertenties in zoekmachines zijn deze gegevens wel inzichtelijk. Google laat je dus betalen om achter deze informatie te komen.
  3. Het resultaat van SEO is lastiger te meten dan het succes met SEA. Het is moeilijk om het aantal uur dat je besteedt aan SEO af te zetten tegen de gemiddelde positie in Google (en wat deze positie je concreet oplevert). Bij SEA is dit anders: je ziet direct hoeveel een campagne heeft gekost en hoeveel clicks en conversies het heeft opgeleverd.
  4. Betaalde zoekresultaten in Google bevinden zich grotendeels bovenaan de pagina terwijl de onbetaalde resultaten soms zelfs niet zichtbaar zijn zonder eerst naar beneden te scrollen.

Voordelen SEO ten opzichte van SEA

Als je bovenstaande verschillen op een rijtje zet, lijkt het erop dat je beter in SEA kunt investeren dan in SEO. Toch is dit niet helemaal waar. Een hoge positie in de onbetaalde zoekresultaten is minstens zo belangrijk, en wel hierom:

  1. Ondanks dat het verschil tussen betaalde en onbetaalde zoekresultaten steeds minder duidelijk wordt, worden de advertenties nog wel gemarkeerd als advertentie. Voor sommige mensen is dit een reden om het zoekresultaat over te slaan en te klikken op een onbetaald zoekresultaat.
  2. Resultaat met SEO is, mits goed bijgehouden, blijvend terwijl dit bij SEA niet zo is. Als je een betaalde campagne stopzet dan is je website direct niet meer zichtbaar in Google.
  3. Bij SEO heb je niet te maken met advertentiebudgetten. Als je eenmaal gevonden wordt in Google, dan is de klik vervolgens gratis. Als je als ondernemer je online marketing zelf doet, dan hoeft SEO dus weinig te kosten: het is dan vooral een investering in tijd en moeite.
  4. Met behulp van optimale SEO kunnen ervoor zorgen dat jouw content wordt gebruikt als featured snippet boven de zoekresultaten. Dit ziet er zo uit:

seo titel tips

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Optimaliseren voor Voice Search zal ook steeds belangrijker worden. Hier schreven we eerder een blog over, lees: Hoe optimaliseer ik voor Voice Search?

Combineer SEO en SEA

Of je nu moet gaan voor SEO, SEA of een combinatie is afhankelijk van de concurrentie op zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Veel van onze klanten adviseren we een combinatie.

SEO en SEA kunnen elkaar namelijk perfect aanvullen. SEA geeft je direct feedback op de zoekwoorden waarop je adverteert, je leert zo wat de intentie van mensen is die op een specifieke term zoeken. Met andere woorden: liever 25 bezoekers en 3 nieuwe opdrachten, dan 2.500 bezoekers en geen nieuwe opdrachten. Met behulp van de combinatie tussen SEO en SEA richt je je op de juiste zaken: zoekintentie en niet op aantallen.

Meer informatie?

Wil je meer informatie over SEO en/of SEA? Wil je een eerlijk advies of jouw doelstellingen realistisch zijn? Sageon helpt ondernemers en (online) marketeers. Neem vrijblijvend contact op, we hebben goede koffie.