Je hebt er vast wel eens van gehoord: SEO en SEA. Op het eerste gezicht lijken deze twee termen veel op elkaar. Het heeft allebei te maken met online marketing en met beide technieken kun je op de eerste pagina van Google terecht komen.

Belangrijkste verschil SEO en SEA

Er is een groot verschil tussen SEO en SEA. SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie). SEA betekent Search Engine Advertising (adverteren in zoekmachines). Omdat Google veruit de meestgebruikte zoekmachine is, wordt met SEA meestal Google AdWords bedoeld.

Samengevat:

  • SEO heeft betrekking op de organische (onbetaalde) zoekresultaten.
  • Met SEA worden de betaalde zoekresultaten bedoeld.

In Google ziet het verschil tussen SEO en SEA er zo uit:

Verschil SEO en SEA

Andere verschillen

Er zijn enkele andere belangrijke verschillen tussen SEO en SEA.

  1. Een hoge positie in de normale zoekresultaten (SEO) kan weken of zelfs maanden duren, terwijl advertenties in zoekmachines (SEA) direct zichtbaar zijn.
  2. Google biedt minder inzicht bij de normale zoekresultaten. Je ziet bijvoorbeeld niet via welke zoekwoorden een gebruiker op je site terechtkomt. Bij advertenties in zoekmachines zijn deze gegevens wel inzichtelijk.
  3. Het resultaat van SEO is lastiger te meten dan het succes met SEA. Het is moeilijk om het aantal uur dat je besteedt aan SEO af te zetten tegen de gemiddelde positie in Google (en wat deze positie je concreet oplevert). Bij zoekmachine-advertenties is dit anders: je ziet direct hoeveel een campagne heeft gekost en hoeveel clicks en conversies het heeft opgeleverd.
  4. Betaalde zoekresultaten in Google bevinden zich grotendeels bovenaan de pagina terwijl de onbetaalde resultaten soms zelfs niet zichtbaar zijn zonder eerst naar beneden te scrollen.

Voordelen SEO ten opzichte van SEA

Als je bovenstaande verschillen op een rijtje zet, lijkt het erop dat je beter in SEA kunt investeren dan in SEO. Toch is dit niet helemaal waar. Een hoge positie in de onbetaalde zoekresultaten is minstens zo belangrijk, en wel hierom:

  1. Ondanks dat het verschil tussen betaalde en onbetaalde zoekresultaten steeds minder duidelijk wordt, worden de advertenties nog wel gemarkeerd als advertentie. Voor sommige mensen is dit een reden om het zoekresultaat over te slaan en te klikken op een onbetaald zoekresultaat.
  2. Resultaat met SEO is, mits goed bijgehouden, blijvend terwijl dit bij SEA niet zo is. Als je een Adwordscampagne stopzet dan is je website direct niet meer zichtbaar in Google.

Combineer SEO en SEA

We adviseren om zowel te investeren in zoekmachineoptimalisatie als zoekmachineadvertenties. Bovendien kunnen SEO en SEA elkaar aanvullen. SEA geeft je direct feedback op de zoekwoorden waarop je adverteert. Succesvolle zoekwoorden uit een SEA-campagne kun je gebruiken voor SEO-doeleinden.

Meer informatie?

Wil je meer informatie over zoekmachineoptimalisatie en zoekmachineadvertenties? Neem vrijblijvend contact op met online marketing bureau Sageon om de mogelijkheden te bespreken.