Aangepaste meldingen (Custom Alerts) is een feature in Google Analytics die maar door weinig mensen gebruikt wordt. En dat is zonde! Met deze functie kun je namelijk automatisch e-mails ontvangen als er iets met je website aan de hand is. Bijvoorbeeld als er opeens geen bezoekers meer gemeten worden.

Dankzij aangepaste meldingen ben je direct op de hoogte van ongewenste errors of meetfouten. Je hebt tenslotte niet elke dag de tijd om je data te analyseren en handmatig naar deze fouten te zoeken.

Je vindt deze optie door in Analytics naar het scherm “Beheerder” te gaan en in de rechterkolom op “Aangepaste meldingen” te klikken.

aangepaste-meldingen-instellen-analytics

7 handige meldingen

Ik bespreek hier 7 aangepaste meldingen die handig zijn om in te stellen.

1. Geen verkeer naar je website

Bij een juiste implementatie van Google Analytics wordt direct het bezoekersgedrag van jouw website verzameld en weergegeven. Dit kun je na het plaatsen van de trackingcode (bijvoorbeeld via Tag Manager) testen door op de button ‘Testverkeer verzenden’ te drukken.

Toch kan het gebeuren dat er na verloop van tijd geen informatie meer verzameld wordt. Bijvoorbeeld omdat het WordPressthema is gewijzigd, waardoor de trackingcode ongemerkt verwijderd is. Of omdat zelfs je hele website onbereikbaar is.

Het is dan handig als je een melding krijgt dat er geen sessies meer gemeten worden. Zo voorkom je dat je over een bepaalde periode geen data hebt of dat je website onbereikbaar is voor bezoekers.

Om een melding te ontvangen, kun je het volgende instellen:

daling-aantal-sessies

2. 404-pagina’s

Een andere handige melding heeft betrekking op 404-pagina’s (foutpagina’s). Een 404-pagina komt tevoorschijn als je een pagina probeert te bereiken die niet (meer) bestaat. 404-pagina’s zijn niet alleen nadelig voor de gebruikerservaring, maar ook voor je positie in Google. Vandaar dat je foutpagina’s zoveel mogelijk wilt voorkomen.

Lees meer over het instellen van deze aangepaste melding in het volgende artikel: Monitor je 404-pagina’s met Google Analytics (how to)

3. Stijging in het bouncepercentage

Het bouncepercentage geeft aan hoeveel bezoekers slechts één pagina op je website bezoeken. Oftewel, het aantal bezoekers dat een webpagina bezoekt (instappagina) en vervolgens niet doorklikt naar een andere pagina op je website.

Op de vraag wat een goed of slecht bouncepercentage is, valt geen eenduidig antwoord te geven, omdat dit per website en per pagina verschilt. Lees ook: Is mijn bouncepercentage te hoog? En hoe kan ik dit verbeteren?

Het is interessant om een melding te ontvangen als het gemiddelde bouncepercentage ineens opmerkelijk piekt of juist daalt. Een opvallende stijging of daling kan namelijk betekenen dat er iets mis is op je site. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je trackingcode niet goed meer werkt, wat tot een bouncepercentage van 100% kan leiden. Of dat paginaweergaven juist dubbel worden gemeten wat tot een bouncepercentage van 0% leidt. Lees meer over dergelijke implementatiefouten in het artikel 3 veelgemaakte fouten in professionele Google Analytics-implementaties.

Een voorbeeld van zo’n melding:

stijging-bouncepercentage-melding

4. Stijging in aantal referralsessies

Wanneer er een plotselinge stijging is in het aantal sessies, dan kan dit betekenen dat een belangrijke website een link naar je heeft geplaatst. Bijvoorbeeld een nieuwswebsite of een blog. Het is handig om hier direct van op de hoogte te zijn zodat je hierop kunt inspelen of op kunt reageren.

Een voorbeeld van zo’n melding:

5. Daling in het aantal organische sessies

Wanneer het aantal organische sessies naar je website plotseling daalt, dan kan dit betekenen dat Google jouw website niet meer indexeert. Of dat er andere problemen optreden waardoor jouw website zakt in de zoekresultaten van Google.

Het kan soms even duren voordat je weer herstelt van dergelijke positiedalingen. Daarom is het belangrijk om hier zo snel mogelijk van op de hoogte te zijn en actie te ondernemen.

Een voorbeeld van zo’n melding:

daling-organic-traffic

6. Daling in het aantal betaalde sessies

Een sterke daling in het aantal betaalde sessies (bijvoorbeeld vanuit Google Ads) kan erop wijzen dat er iets mis is met je campagnes. Bijvoorbeeld dat je campagnes onderbroken zijn door Google Ads. Of dat autotagging niet meer werkt waardoor al deze sessies als organisch verkeer gezien worden.

Door hiervan meldingen te ontvangen ben je snel op de hoogte van eventuele fouten en kun je deze snel herstellen.

Een voorbeeld van zo’n melding:

daling-cpc

7. Daling in het aantal transacties

Bij e-commerce websites is het natuurlijk interessant om een melding te krijgen als het aantal transacties plotseling daalt. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat er een technische fout optreedt in het bestelproces of dat een betaalmethode niet meer werkt.

Een voorbeeld van zo’n melding:

daling-transacties

Tips

Dit waren slechts enkele aangepaste meldingen die je zou kunnen instellen. De mogelijkheden zijn eindeloos en grotendeels afhankelijk van je wensen en doelen. Een aantal opmerkingen en tips:

  • In bovenstaande voorbeelden hebben we vrij grote percentages gebruikt. Bij een grote e-commerce website zou een paar procent daling in het aantal transacties al heel relevant zijn. Een kleine webshop met slechts een paar bestellingen per dag of per week heeft echter niets aan zo’n melding. Je kunt dan bijvoorbeeld een melding instellen voor een daling van 50% in het aantal transacties, en de tijdsperiode instellen op week of maand in plaats van dag.
  • In elk van de bovenstaande voorbeelden hebben we de vergelijkingsoptie “Dezelfde dag in de vorige week” gebruikt. Dit geeft doorgaans de meest betrouwbare meldingen. Je kunt echter ook kiezen voor de vergelijkingsperiode “Vorige dag” (als de dag van de week geen invloed heeft op je websiteverkeer) of “Dezelfde dag in het vorig jaar” (als je in een seizoensgevoelige branche zit, bijvoorbeeld kerstartikelen).

Online marketing bureau Utrecht

Wil je meer weten over het instellen van aangepaste meldingen in Google Analytics? Of kun je wel wat hulp gebruiken met jouw Analyticsimplementatie? Neem dan contact op met online marketing bureau Sageon, we staan je graag te woord!