Wat is bouncepercentage?

Bouncepercentage is een term die je tegen kunt komen tijdens een website-analyse (bijvoorbeeld in Google Analytics) of een nieuwsbriefanalyse (bijvoorbeeld in MailChimp).

Bouncepercentage in Analytics

Binnen Google Analytics geldt de volgende definitie van een bouncepercentage:

Het bouncepercentage is het procentuele aantal websitebezoekers dat na aankomst op een websitepagina niet doorklikt naar een tweede pagina op dezelfde website.

Het maakt daarbij niet uit hoe lang de gebruiker op de eerste pagina is geweest: altijd als er geen tweede pagina wordt bezocht, is er sprake van een bounce. Zelfs als iemand minutenlang op je website is geweest.

Je kunt het bouncepercentage van een webpagina verlagen door de bezoeker uit te nodigen tot doorklikken, bijvoorbeeld door het toevoegen van een call-to-action of door het vertonen van gerelateerde pagina’s.

Houd in je achterhoofd dan een hoog bouncepercentage op zichzelf niet negatief is: het kan ook betekenen dat gebruikers direct vinden waar ze naar op zoek zijn en dat het niet nodig is om naar een tweede pagina door te klikken.

Een extreem hoog percentage (boven 95%) of extreem laag percentage (onder 5%) komt nauwelijks voor. Als dit het geval is, staat de trackingcode hoogstwaarschijnlijk verkeerd. Lees hier meer over in ons artikel 3 veelgemaakte fouten in professionele Google Analytics-implementaties.

Bouncepercentage in MailChimp

In MailChimp geldt een iets andere definitie van een bouncepercentage.

Het bouncepercentage in MailChimp is het percentage geadresseerden waarbij de e-mail niet is aangekomen.

  • Bij een hard bounce is de e-mail niet aangekomen omdat het e-mailadres onjuist is.
  • Bij een soft bounce is er een tijdelijk probleem aan de kant van de ontvanger – bijvoorbeeld omdat de mailbox vol zit.

Controleer regelmatig je adressenbestand op bounces en verwijder deze e-mailadressen uit de lijst, zodat je adressenbestand van goede kwaliteit blijft.

Online marketingbureau

Heb je andere vragen over bouncepercentage? Stel je vraag aan online marketing bureau Sageon. Wij helpen je graag!