Je website is het online visitekaartje van jouw bedrijf. Wanneer je website er netjes en professioneel uitziet, zullen bezoekers deze associaties ook bij jouw bedrijf hebben. Als je website er ouderwets en rommelig uitziet, kan dit er eerder voor zorgen dat een potentiële klant naar de site van een concurrent gaat.

Het laten maken van een nieuwe website is een klus die niet zomaar geklaard is. Heb je al een site, of wordt het de eerste keer dat je een website laat bouwen? Het is belangrijk dat je op een aantal zaken let. In dit artikel helpen we je  met de volgende onderwerpen:

  1. Waar let je op bij het kiezen van een websitebouwer?
  2. Het ontwerp van je nieuwe website
  3. Dit moet je checken voor je website online gaat

Wij zijn de afgelopen jaren als schakel tussen ondernemers en websitebouwers bij veel trajecten betrokken geweest. Op basis van deze ervaring leggen we je uit waar je op moet letten als je een nieuwe site laat maken en krijg je handige tips:

1. Waar let je op bij het kiezen van een websitebouwer?

Er zijn veel bedrijven die je kunnen helpen met het bouwen van een nieuwe website. Welke partij je zou moeten kiezen is afhankelijk van jouw specifieke wensen en budget.Wij hebben een aantal vragen en onderwerpen verzameld die je vooraf kunt bespreken met de webbouwer van jouw keuze.

  • Template op maat of standaard? Maakt je websitebouwer een template op maat of gebruiken ze een standaard template? Hou er rekening mee dat maatwerk duurder is en minder flexibel.
  • Conversie en leadgeneratie. Het allerbelangrijkste is dat de nieuwe site blijft doen waar die voor gemaakt is: genereren van verkopen en/of leads. Hoe houdt de webbouwer in het ontwerp rekening met conversie en leadgeneratie?
  • Designproces. Hoe ziet het designproces eruit? Wat heb je zelf in te brengen tijdens het designproces?
  • Responsiviteit. Hoe zorgt de webbouwer voor een optimale gebruikerservaring op alle apparaten en via alle browsers?
  • Uitbreidmogelijkheden. Is de website later gemakkelijk uit te breiden? Kun je zelf het menu aanpassen, pagina’s aanmaken etc.?
  • Snelle hosting. Verzorgen de webbouwer ook de hosting? Welke laadsnelheid garanderen ze op desktop en mobiel?
  • Veiligheid. Welke beveiligingsmaatregelen (zoals het SSL-certificaat) hanteert de websitebouwer?
  • URL-structuur. Kun je URL’s zelf aanmaken? Het liefst wil je, ongeacht de plaats binnen de site, zelf URL’s kunnen aanmaken. Zodat er geen gekke URL’s ontstaan. Zo krijg je links als www.website.com/nieuws/nieuwe-website en voorkom je  www.website.com/12123-213A/nieuwe-website.html

Profiteer van je oude website: je hebt al belangrijke data tot je beschikking! Je kunt zien wie je bezoekers zijn en wat het gedrag op je website is. Houd hier rekening mee en geef belangrijke pagina’s een goede positie op je nieuwe site.

2. Het ontwerp van je nieuwe website

Het ontwerp en de usability van je website zijn belangrijk voor een goede gebruikerservaring. Het is tijdens het designproces van belang dat je op een aantal factoren let.

wireframe

Huisstijl toepassen

Je huisstijl is één van de factoren die zorgt voor een goede gebruikerservaring en vooral een professionele uitstraling. Kies zorgvuldig een kleurenschema, lettertypes en stijlelementen die aansluiten bij jouw bedrijf en voer deze door in het gehele ontwerp van jouw website.

Responsive design

Je website moet voor zowel desktop als mobiel uitstekend werken. Zorg er zodoende voor dat je website correct is geschaald voor de desbetreffende apparaten. Tegenwoordig wordt er bij het website-ontwerp vaak gebruik gemaakt van mobile first. Dit betekent dat er tijdens het ontwerpen wordt uitgegaan dat de gebruiker in de meeste gevallen je website via zijn mobiel bezoekt.

Conversieoptimalisatie

Bij het ontwerp van je website moet er rekening gehouden worden met conversieoptimalisatie. Je wilt op jouw site natuurlijk zo veel mogelijk leads genereren en/of producten verkopen. Zorg dat deze acties ook eenvoudig uitgevoerd kunnen worden!

Bepaal van tevoren wat de belangrijkste acties zijn en bouw overtuigende landingspagina’s met goede CTA’s (call-to-action) zoals: bel mij terug! Of: laat je gegevens achter!

Gebruik CTA’s om je bezoeker aan te zetten tot actie!

Leadgeneratie

Als je doelstelling bij een landingspagina leadgeneratie is, houd dan rekening met de volgende punten:

    • houd genoeg ruimte voor CTA’s tijdens het ontwerpproces,
    • zorg voor genoeg contrast bij de CTA’s, ze moeten opvallen,
    • focus bij een landingspagina op één duidelijke CTA.

Hosting en onderhoud

Een website moet goed onderhouden worden. Maak daarom keuzes over wie de website beheert, wie de hosting doet en welke beveiligingsmaatregelen er genomen moeten worden.

Wanneer je het onderhoud uitbesteedt aan een derde partij, maak dan duidelijke afspraken over support, wat je ervan mag verwachten, de bereikbaarheid en de communicatie.

Content

Elke Google-update brengt nieuwe aandachtspunten met zich mee als het aankomt op de kwaliteit van content op je website. Content, en met name unieke content, is essentieel voor het succes van jouw website.

Goede content op je website zorgt ervoor dat je beter gevonden wordt in zoekmachines. Je scoort beter op gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), waardoor je hoger rankt in de organische zoekresultaten.

Maar hoe maak je goede content? Hieronder staan een aantal belangrijke stappen die je helpen bij het creëren van kwalitatieve content:

  • speel in op vragen van de doelgroep,
  • maak unieke content,
  • gebruik alleen eigen materiaal (foto’s en video’s),
  • zorg voor een goede opbouw met een structuur van H1, H2 en H3-titels,
  • gebruik relevante zoekwoorden op de juiste plekken,
  • maak gebruik van titels en alt-tags bij links en afbeeldingen,
  • zorg voor een goede metatitel en omschrijving voor iedere pagina,
  • upload afbeeldingen met correcte naamgeving,
  • maak consequent gebruik van font, kleuren en lettergroottes.

3. Dit moet je checken voordat je website online gaat

Het live zetten van je website is altijd een spannend moment. Je hebt hier namelijk al weken of maanden naartoe gewerkt. De verleiding is dus groot om direct de livegang van je site te starten zodra die klaar is.

controleren

Toch is het verstandig om nog wat laatste controles te doen. Je wilt namelijk niet dat de website online staat en je er opeens achter komt dat je ontwerp niet goed schaalt in mobile browser, of zich ergens nog een lorum Ipsum-tekst bevindt.

Checklist nieuwe website

Om fouten te voorkomen kan je onderstaande checklist gebruiken om de laatste controles uit te voeren.

  1. Check of Google Analytics goed staat ingesteld zodat je geen data verliest.
  2. Controleer van tevoren of je website op de correcte manier schaalt en werkt in verschillende browsers en op verschillende apparaten.
  3. Toets vervolgens ook of alle belangrijke acties zoals ingevulde contactformulieren en verkopen meetbaar zijn gemaakt. De data hiervan is namelijk ontzettend waardevol. Vergeet daarbij niet om intern verkeer uit te sluiten, anders gaat dit interfereren met je data.
  4. Inspecteer of de huisstijl correct is doorgevoerd over de gehele website. Kijk dus of overal de juiste lettertypes en kleuren worden gebruikt.
  5. Cookies zijn niet meer weg te denken in deze tijd. Check daarom of de cookiemelding naar behoren werkt. Kijk ook of er cookies worden geschreven, zodra toestemming is gegeven.
  6. Check je formulieren. Als je gebruik maakt van formulieren is het verstandig om deze nog een keer te controleren. Loop na of het formulier de juiste data doorgeeft en goed werkt.
  7. Verifieer dat je website een SSL-certificaat Anders kan je jouw gebruikers niet garanderen dat je website veilig is.
  8. Inspecteer nog een keer of alle domeinen, subdomeinen en subfolders goed staan en juist zijn geordend.
  9. Check of alle interne en externe links Als je url-structuur wordt gewijzigd, bijvoorbeeld van www.website.nl/123/abc naar www.website.nl/dienst Zorg ervoor dat je oude URL’s correct linkt naar de nieuwe URL-structuur op de nieuwe website. Dit doe je door een 301-redirect te gebruiken. Een 301-redirect is een omleiding die ervoor zorgt dat de bezoeker automatisch op je nieuwe website terechtkomt wanneer hij of zij een oude URL gebruikt.
  10. Check of de laadsnelheid van je website goed is.
  11. Controleer als laatste of er geen spelfouten meer in teksten te vinden zijn en alles in de juiste taal staat. Je wil liever niet dat de gebruiker je betrapt op een slordig typefoutje.

Heb je alle punten gecheckt? Dan is het moment eindelijk daar, en kan je website live!

Website live: wat nu?

Wanneer je site live staat betekent dit niet dat je volledig klaar bent. Je wil natuurlijk aan mensen laten weten dat je nieuwe website live staat.

Start bijvoorbeeld met een promotiecampagne waarbij je bekenden op de hoogte stelt van de nieuwe website en vraag ze om feedback. Ook is het belangrijk om te monitoren of het verkeer nu op de juiste manier gemeten wordt, of je niet bent gedaald in zoekmachines en of er niet alsnog foutjes naar boven komen.

Ook is dit het moment om hulp in te schakelen voor het uitvoeren van je online marketing. Een online marketing bureau zoals Sageon helpt je met het checken van je nieuwe site en het aantrekken van nieuwe bezoekers en klanten.

Hulp nodig bij je nieuwe website?

Een mooie nieuwe website is natuurlijk fijn. Maar je wilt ook dat je nieuwe site goed gevonden wordt door nieuwe klanten. Hiervoor heb je een goed onlinemarketingplan nodig.

Wil je hulp of advies over het laten maken van een nieuwe website? Of wil je sparren over wat online marketing voor jou kan betekenen? Sageon helpt ondernemers en (online) marketeers. Neem vrijblijvend contact op, we adviseren je graag.