Van belang voor een website is het genereren van veel verkeer. Je creëert immers een website, en wilt ook dat deze gezien wordt. Maar… dit is niet alles.

Veel verkeer op je website is natuurlijk fijn, maar dit betekent niet dat je automatisch ook meer conversies genereert. Voorbeelden van conversies zijn het kopen van een product op een website, het achterlaten van persoonlijke gegevens of aanmelden voor een nieuwsbrief.

Conversies zijn dus relevant voor je website. Dus: hoe haal je dan wél meer conversies uit je verkeer? Met CRO!

Wat is CRO precies?

CRO staat voor Conversie Ratio Optimalisatie, en heeft als doel het percentage van bezoekers dat een bepaalde actie uitvoert, het conversiepercentage, te verhogen.

Een hoog conversiepercentage is vaak het resultaat van een goed ontworpen website waar bezoekers eenvoudig kunnen uitvoeren waarvoor zij op de site zijn gekomen. Een lage conversieratio kan veroorzaakt worden door een suboptimaal ontwerp, een trage laadtijd of doordat bepaalde functionaliteiten niet werken.

Hoe bereken je een conversiepercentage?

Een conversiepercentage wordt berekend door het aantal conversies te delen voor het totaal aantal bezoekers, keer 100 %.

Berekening van het conversiepercentage

Als je webpagina bijvoorbeeld de afgelopen maand 400 bezoekers en 12 nieuwe aanmeldingen voor de nieuwsbrief heeft gehad, dan is het conversiepercentage 12 gedeeld door 400, keer 100 = 3 %.

Meer conversies uit je verkeer halen is natuurlijk het belangrijkste voordeel van CRO. Hieronder volgen nog vier redenen waarom CRO belangrijk is voor je business.

1. Je leert je klanten beter kennen

Optimaliseren is leren. Om bezoekers om te zetten in klanten is het belangrijk om ze te kennen; je wilt weten wie ze zijn en wat ze willen. Twee belangrijke onderdelen binnen het proces van het vergroten van de conversieratio is onderzoeken en testen. Hierdoor zorg je uiteindelijk voor een effectievere website, waarbinnen bezoekers sneller kunnen doen wat ze willen.

Het beter begrijpen van je klanten zorgt er niet alleen voor dat je uiteindelijk conversie optimalisatie toe kunt passen; het is belangrijk voor alle aspecten van je business om te weten wie je klanten zijn.

Daarnaast leer je ook hoe je klanten navigeren op je website; in welke mate vullen ze formulieren in, welke pagina’s zijn het meest interessant voor ze en of er veel gebruik wordt gemaakt van bijvoorbeeld een chatbot.

2. Toename van klanten

Het beter leren kennen van je klanten zorgt uiteindelijk voor een verbeterde gebruikservaring en meer conversie. Als jij snapt wat je klant op jouw website wilt bereiken, kun je hier beter op inspelen.

3. Toename van winst

De conversieoptimalisatie wordt bereikt door de prestaties van de website te verbeteren. Zoals eerder aangegeven is een verbeterde gebruikerservaring hierin belangrijk, want optimale website-ervaring = meer conversies = meer winst. Een voorbeeld daarvan:

Stel dat je 500 bezoekers krijgt op je productpagina, waarvan slechts 1% het product aanschaft voor € 50,00 per stuk. De kosten zijn € 30,00 per stuk.

Verkochte producten: 5
Omzet: € 250,00
Productkosten: € 150,00
Winst: € 100,00

Stel dat je door middel van CRO je conversieratio weet te verhogen van 1% naar 2%:

Verkochte producten: 10
Omzet: € 500,00
Productkosten: € 300,00
Winst: € 200,00

Je ziet dus dat je winst aanzienlijk wordt vergroot, terwijl de kosten per product gelijk blijven.

4.   Voordelen voor SEO

CRO is niet alleen belangrijk voor gebruikers van je website, maar kan ook een waardevolle bijdrage leveren aan zoekmachine-optimalisatie! Een positieve gebruikerservaring draagt bij aan zowel jouw SEO– als SEA-prestaties.

Hulp van een CRO-specialist

Je hebt kunnen lezen waarom CRO ook voor jouw website belangrijk is. Wil je hiermee aan de slag? Wij helpen je graag! Lees meer over onze aanpak op pagina conversie-optimalisatie of neem contact op met een CRO-specialist bij Sageon!