Adverteren in zoekmachines zoals Google, bijvoorbeeld met behulp van Google Ads (voorheen AdWords), is verreweg de meest snelle methode om nieuwe bezoekers naar jouw website te krijgen. Waar het best wat geduld vergt om hoog in het organische resultaat in Google te komen, scoor je met betaalde campagnes in Google Ads snel (doorgaans al binnen een aantal uur) clicks.

Door middel van adverteren via het pay-per-click (PPC) systeem, worden er alleen kosten in rekening gebracht wanneer gebruikers daadwerkelijk op je advertentie klikken. Bovendien kun je een campagne heel specifiek op een bepaalde doelgroep richten en is het resultaat van de investering goed te meten.

Hoe werkt Google Ads?

Als mensen op zoek zijn naar een advocaat of jurist, zal de eerste stap een zoekopdracht op internet zijn. In de meeste gevallen is dit via Google. De gebruiker typt een zoekopdracht in, zoals “arbeidsrecht advocaat Utrecht” of “advocatenkantoor auteursrecht”. Door middel van een veiling wordt vervolgens bepaald welke advertentie als eerste wordt weergegeven.

De advertentie die op nummer één staat wint de veiling op basis van het beste bod, de beste advertentie en de beste ervaring op de website.

Maak je nog geen gebruik van Google Ads? Lees hier meer over het instellen van een Adsaccount (inclusief tips voor het schrijven van je eerste advertenties).

Verschil met organisch zoekresultaat

Er zijn twee grote verschillen tussen organische zoekresultaten (SEO) en betaalde zoekresultaten (SEA).

1. Direct zichtbaar

Natuurlijk is het mogelijk om zonder Ads toch op de eerste pagina van Google weergegeven te worden. Dit proces van SEO (zoekmachineoptimalisatie) is echter een langdurig proces en er is vaak veel concurrentie bij zoekopdrachten gerelateerd aan advocatuur. Voordat je website daadwerkelijk bovenaan de eerste pagina staat, ben je vele maanden verder. Met Google Ads sta je direct bovenaan de eerste pagina van Google.

2. Nauwkeurige targeting

Bij organische zoekresultaten bepaalt Google zelf welke resultaten relevant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker. Bij Google Ads heb je dit zelf in de hand. Het advertentieprogramma van Google Ads is erg uitgebreid. Zodoende is nauwkeurig in te stellen bij welke zoekopdrachten jouw Google Adsadvertentie getoond wordt, en ook bij welke zoekopdrachten jouw advertenties niet mogen verschijnen.

Lees meer over de verschillen tussen SEO en SEA.

Verschil SEO en SEA

Hoe zet je Google Ads succesvol in als advocaat?

Het succes van Google Ads is in drie hoofdstukken te verdelen. De targeting, de advertenties en de landingspagina.

1. Targeting

Dankzij de opties voor targeting kun je instellen wanneer je advertenties worden getoond. Zo bereik je alleen gebruikers die tot je doelgroep behoren.

Een belangrijke tip hierbij is het uitsluiten van bepaalde zoekwoorden. Dit klinkt onlogisch, maar dergelijke negative keywords hebben juist een zeer grote invloed op het succes van je campagnes. Stel je bent een letselschade advocaat die alleen voor slachtoffers werkt, dan kun je “aansprakelijk gesteld” uitsluiten als zoekwoord terwijl je “aansprakelijk stellen” juist als belangrijk zoekwoord opgeeft.

Een ander voorbeeld is het uitsluiten van de zoekwoorden “pro deo, “pro bono” en “gratis advocaat” als je geen Pro Deo-zaken wilt aannemen. Sluit ook de woorden “vacature”, “baan” en “stagiair” uit als je niet op zoek bent naar een nieuwe collega. Zo bereik je alleen de doelgroep die relevant is voor jouw diensten.

2. Advertentie

De advertentie zelf bepaalt of de gebruiker doorklikt naar je website. Is de advertentie relevant voor de ingevoerde zoekopdracht? Is de advertentie overtuigend geschreven? Heeft de advertentie iets te bieden voor de gebruiker of doet de advertentie een belofte?

De enige manier om een goede advertentie te schrijven, is het testen van verschillende versies van een advertentie. Een hoofdletter of komma op de verkeerde plek kan al een groot verschil maken.

Psychologisch spelletje

Het testen van advertenties is eigenlijk een psychologisch spelletje. Zie je dat op een een bepaalde variant van een advertentie meer wordt geklikt dan de andere varianten? Houd daar dan rekening mee bij het schrijven van nieuwe advertenties.

Bij het testen en vergelijken kun je gebruikmaken van verschillende koptitels, call-to-actions (zoals ‘Klik hier’, ‘Neem direct contact op’, etc), taglines en ga zo maar door.

3. Landingspagina

Wanneer een gebruiker eenmaal op je advertentie klikt, komt hij terecht op een pagina van je website. Dit wordt de landingspagina genoemd. Het is belangrijk dat deze pagina is geoptimaliseerd zodat mensen contact met je opnemen.

Stel jezelf de vraag: voldoet de landingspagina aan de verwachting van de bezoeker? Zo niet, dan zal de gebruiker je website weer verlaten. Zonde van je geïnvesteerde euro’s.

Klik hier voor praktische tips voor goede landingspagina’s.

Meer weten over Google Ads voor advocaten?

Wil jij meer weten over Google Ads voor jouw kantoor? Wil je een second opinion over jouw campagnes? Of wil je Google Ads uitbesteden aan een gespecialiseerd bureau? Maak een vrijblijvende afspraak met Sageon!

Bekijk alle artikelen over online marketing voor advocaten.