Voor veel mensen is de dienstverlening van een onlinemarketingbureau (of internetmarketingbureau) nogal abstract. Op sociale gelegenheden krijgen we regelmatig de vraag: ‘maar wat doen jullie nu eigenlijk?’

In dit blogartikel vertellen we je wat wij doen, geven we 5 redenen waarom je met een bureau zou moeten samenwerken (wij van Wc-eend adviseren…) en leggen we uit wat je van zo’n bureau mag verwachten.

Handig, want dan kunnen wij op feesten en partijen voortaan naar deze pagina verwijzen!

Wat doen wij?

Onlinemarketingbureaus gebruiken het internet als medium om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Ze verlenen verschillende diensten om de vindbaarheid van je website te vergroten. Denk hierbij aan:

Het gaat te ver om al deze werkzaamheden in dit blog uit te leggen. Wil je toch graag meer informatie? Lees dan verder op onze pagina ‘Diensten’.
Bekijk diensten »

Strategische aanpak

Een bureau als Sageon helpt je om het internet strategisch in te zetten om je bedrijfsdoelstellingen te behalen. Zo zorgen wij ervoor dat onze klanten optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van internet marketing.

Zonder al te veel willen preken voor eigen parochie zijn wij ervan overtuigd dat internetmarketing iedere organisatie succesvoller kan maken. Met behulp van internetmarketing kun je veel mensen bereiken tegen relatief lage kosten, zeker in vergelijking tot traditionele platformen als krant en tv.

De wereld van internetmarketing verandert continu. Wat vorig jaar erg goed werkte om goed gevonden te worden via internet kan dit jaar alweer achterhaald zijn. Een online marketeer is dus nooit uitgeleerd.

Zoals wij het zien zijn er dan ook twee opties:

  1. of je wordt zelf een expert;
  2. of je werkt samen met een internetmarketingbureau.

5 redenen om een internetmarketingbureau in te huren

1-blauw

Je kunt niet alles zelf doen 

Het beeld dat je een expert kunt worden in alle facetten van internetmarketing is niet realistisch. Er zijn zoveel mogelijkheden dat je hiervoor tijd te kort komt. Je kunt je budget maar één keer uitgeven, vraag hulp aan een expert om deze investering zo slim mogelijk te doen. Zelfs binnen een kleinschalig bureau als Sageon heeft iedere werknemer zijn eigen specialisatie.

2-blauw

Je leert je doelgroep beter kennen

Wij merken dat bij veel bedrijven de kennis en/of tijd ontbreekt om een gedegen zoekwoord- en doelgroeponderzoek te doen. Met behulp van onderzoek leer je hoe je nieuwe klanten online het beste kunt bereiken. Je weet bijvoorbeeld welke termen zij gebruiken in Google wanneer ze naar jouw diensten of producten zoeken.

Lees meer over doelgroeponderzoek »

Het doelgroeponderzoek vormt de basis van een succesvolle online marketing strategie.

3-blauw

Je maakt optimaal gebruik van Google Analytics

Ieder bedrijf met een website zou Google Analytics geïnstalleerd moeten hebben. Deze gratis tool geeft inzicht in de prestaties van je website. Google Analytics is in de basis erg gebruikersvriendelijk en voor iedereen te begrijpen.

Maar om echt tot de kern te komen is meer kennis nodig.

  • Weet je bijvoorbeeld welke kanalen (bijvoorbeeld Google of LinkedIn) de meest waardevolle bezoeken opleveren?
  • Heb je voor ogen welke pagina’s van de website het beste presteren?
  • Hou je bij welke zoekopdrachten worden gebruikt door mensen die al op je website zijn?
  • Gebruik je al deze informatie om je website te optimaliseren?

Bekijk onze Analytics tips »

Sageon is gecertificeerd Google Analytics Partner. Wij helpen bedrijven met het benutten van alle mogelijkheden van Analytics.

4-blauw

Je maakt optimaal gebruik van social media marketing

LinkedIn, Facebook, Instagram en Pinterest. Waarschijnlijk ken je er een paar en maak je er van minimaal één gebruik. Hoe zet je social media zakelijk in? Maak je al gebruik van de advertentiemogelijkheden van social media? Het adverteren op social media brengt veel voordelen met zich mee. Het overgrote deel van alle bestaande doelgroepen is namelijk via social media te bereiken.

Meer over social media marketing »

Samenwerken met een bureau zorgt dat je op de hoogte bent van mogelijkheden die voor jou interessant zijn.

5-blauw

Je overtuigt mensen in plaats van ze te alleen te informeren

Bevat je website alleen pagina’s waar geïnformeerd wordt? Of zijn er ook goede verkooppagina’s geschreven? Met behulp van copywriting zorg je dat je bezoekers overhaalt om een bepaalde actie uit te voeren. Denk hierbij aan het invullen van een contactformulier of het aanklikken van een telefoonnummer.

Copywriting – niet te verwarren met copyright, een ander woord voor auteursrecht – heeft te maken met het schrijven van reclameteksten. Teksten die ‘iets’ bij de lezer bewerkstelligen.

Een copywriter is ook wat anders dan een tekstschrijver. Een tekstschrijver informeert terwijl een goede copywriter zich meer richt op het overtuigen van de lezer.

Meer over copywriting »

Sterke overtuigende teksten zijn cruciaal voor succesvolle marketing.

Wat mag je van een bureau verwachten?

Stel dat je de keuze maakt om samen te werken met een bureau als Sageon. Wat mag je van ze verwachten?

Begin altijd met bedenken wat je met behulp van internetmarketing wilt bereiken. Wees transparant en vertel je verwachtingen aan het bureau van jouw keuze. Geen enkel marketingbureau wil je teleurstellen maar als deze eerste stap wordt overgeslagen is teleurstelling soms onvermijdelijk. Een goed bureau vertelt je namelijk vooraf of je doelstellingen realistisch zijn.

Een goed internetmarketingbureau:

1-rood

Is transparant

Een internetmarketingbureau moet transparant zijn. Iedere vorm van internetmarketing is te meten. Bijvoorbeeld met behulp van het eerdergenoemde Google Analytics. Er is dan ook geen excuus om jou als opdrachtgever niet op de hoogte te houden met informatie over verkeer naar de website, effect van social media of resultaten van betaalde Google Adscampagnes.

Transparantie moet er ook zijn in de kosten. Stem vooraf duidelijk af wat je budget is en vraag om een specificatie van de uren zodat je precies weet wat het bureau doet. Een professioneel bureau zal de uren (zelfs zonder dat je vraagt) netjes specificeren.

2-rood

Beschikt over een duidelijk visie

Het bureau waarmee je wilt samenwerken kan je vertellen hoe internetmarketing jouw bedrijf succesvoller gaat maken. Ze weten alles van de kanalen die ze adviseren en hebben voor ogen wat deze kanalen voor jouw bedrijf kunnen betekenen op de korte en lange termijn.

3-rood

Is proactief

Het internetmarketingbureau van je keuze stelt je op de hoogte van interessante nieuwe mogelijkheden, niet andersom. Juist omdat de wereld van online marketing zo snel verandert is een proactieve houding erg belangrijk.

Onze werkwijze »

Meer informatie over internetmarketing?

Wil je weten hoe jouw bedrijf er op gebied van internetmarketing voor staat? Of wil je weten wat een online marketing bureau als Sageon concreet voor je kan betekenen? Laat je vrijblijvend adviseren!