Voor veel mensen is de dienstverlening van een online marketing bureau (of internet marketing bureau) nogal abstract. Op sociale gelegenheden krijgen we regelmatig de vraag: ‘maar wat doen jullie nu eigenlijk?’

In dit blogartikel vertellen we je wat wij doen, geven we 5 redenen waarom je met een bureau zou moeten samenwerken (wij van Wc-eend adviseren…) en leggen we uit wat je van een online marketing bureau mag verwachten.

Handig, want dan kunnen wij op feesten en partijen voortaan naar deze pagina verwijzen!

Wat doet een online marketing bureau?

Een online marketing bureau gebruikt het internet als medium om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Online marketing bureaus verlenen verschillende diensten om de vindbaarheid van je website te vergroten. Denk hierbij aan:

Het gaat te ver om al deze werkzaamheden in dit blog uit te leggen. Wil je toch graag meer informatie?  Bekijk onze dienstenpagina.

Strategische aanpak

Een bureau als Sageon helpt je om online marketing strategisch in te zetten om je bedrijfsdoelstellingen te behalen. Zo zorgen wij ervoor dat onze klanten optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van internet marketing.

Wil je weten hoe wij zo’n strategie maken? Lees: Een online marketing strategie in 6 stappen

Zonder al te veel willen preken voor eigen parochie zijn wij ervan overtuigd dat online marketing iedere organisatie succesvoller kan maken. Met behulp van internet marketing kun je veel mensen bereiken tegen relatief lage kosten, zeker in vergelijking tot traditionele platformen als krant en tv.

De wereld van online marketing verandert continu. Wat vorig jaar erg goed werkte om goed gevonden te worden via internet kan dit jaar alweer achterhaald zijn. Een goede online marketeer is dus nooit uitgeleerd.

Zoals wij het zien zijn er dan ook twee opties:

  1. of je wordt online marketing expert;
  2. of je werkt samen met een internetmarketingbureau.

5 redenen om een internetmarketingbureau in te huren

1-blauw

Je kunt niet alles zelf doen 

Het beeld dat je een expert kunt worden in alle facetten van online marketing is niet realistisch. Er zijn zoveel mogelijkheden dat je hiervoor tijd te kort komt. Je kunt je budget maar één keer uitgeven, vraag hulp aan een expert om deze investering zo slim mogelijk te doen. Zelfs binnen een kleinschalig bureau als Sageon heeft iedere werknemer zijn eigen specialisatie.

2-blauw

Je leert je doelgroep beter kennen

Wij merken dat bij bedrijven de kennis en/of tijd ontbreekt om een gedegen zoekwoordonderzoek te doen.

Zoekwoorden zijn de woorden die mensen gebruiken wanneer ze op zoek zijn naar jouw diensten en/of producten. Door middel van een zoekwoordonderzoek leer je je doelgroep beter kennen. Je ziet hoe zij zoekmachines als Google gebruiken in hun zoektocht naar jouw bedrijf.

Het zoekwoordonderzoek vormt de basis van een succesvolle online marketing strategie.

3-blauw

Je maakt optimaal gebruik van Google Analytics

Ieder bedrijf met een website zou Google Analytics geïnstalleerd moeten hebben. Deze gratis tool geeft inzicht in de prestaties van je website. Google Analytics is in de basis erg gebruikersvriendelijk en voor iedereen te begrijpen.

Maar om echt tot de kern te komen is meer kennis nodig.

  • Weet je bijvoorbeeld welke kanalen (bijvoorbeeld Google of social media) de meest waardevolle bezoeken opleveren?
  • Heb je voor ogen welke pagina’s van de website het beste presteren?
  • Hou je bij welke zoekopdrachten worden gebruikt door mensen die al op je website zijn?
  • Gebruik je al deze informatie om je website te optimaliseren?

Sageon is gecertificeerd Google Analytics Partner. Wij helpen bedrijven met het benutten van alle mogelijkheden van Analytics.

4-blauw

Je maakt optimaal gebruik van social media marketing

LinkedIn, Facebook, Twitter, Google+, Instagram en Pinterest. Waarschijnlijk ken je er een paar en maak je er van minimaal één gebruik. Hoe zet je social media zakelijk in? Maak je al gebruik van de advertentiemogelijkheden van social media? Het adverteren op social media brengt veel voordelen met zich mee. Het overgrote deel van alle bestaande doelgroepen is namelijk via social media te bereiken.

Samenwerken met een online marketing bureau zorgt dat je op de hoogte bent van mogelijkheden die voor jou interessant zijn.

5-blauw

Je overtuigt mensen in plaats van ze te alleen te informeren

Bevat je website alleen pagina’s waar geïnformeerd wordt? Of zijn er ook goede verkooppagina’s geschreven? Met behulp van copywriting zorg je dat je bezoekers overhaalt om een bepaalde actie uit te voeren. Denk hierbij aan het invullen van een contactformulier.

Copywriting – niet te verwarren met copyright, een ander woord voor auteursrecht – heeft te maken met het schrijven van reclameteksten. Teksten die ‘iets’ bij de lezer bewerkstelligen.

Een copywriter is ook wat anders dan een tekstschrijver. Een tekstschrijver informeert terwijl een goede copywriter zich meer richt op het overtuigen van de lezer. Sterke overtuigende teksten zijn cruciaal voor succesvolle marketing.

Wat mag je van een online marketing bureau verwachten?

Stel dat je de keuze maakt om samen te werken met een online marketing bureau als Sageon. Wat mag je van ze verwachten?

Begin altijd met bedenken wat je met behulp van internetmarketing wilt bereiken. Wees transparant en vertel je verwachtingen aan het bureau van jouw keuze. Geen enkel online marketing bureau wil je teleurstellen maar als deze eerste stap wordt overgeslagen is teleurstelling soms onvermijdelijk. Een goed bureau vertelt je namelijk vooraf of je doelstellingen realistisch zijn.

Een goed online marketing bureau:

1-rood

Is transparant

Een online marketing bureau moet transparant zijn. Iedere vorm van online marketing is te meten. Bijvoorbeeld met behulp van het eerdergenoemde Google Analytics. Er is dan ook geen excuus om jou als opdrachtgever niet op de hoogte te houden met informatie over verkeer naar de website, effect van social media of resultaten van betaalde campagnes.

2-rood

Beschikt over een duidelijk visie

Het bureau waarmee je wilt samenwerken kan je vertellen hoe online marketing jouw bedrijf succesvoller gaat maken. Ze weten alles van de online marketing kanalen die ze adviseren en hebben voor ogen wat deze kanalen voor jouw bedrijf kunnen betekenen op de korte en lange termijn.

3-rood

Is proactief

Het internetmarketing bureau van je keuze stelt je op de hoogte van interessante nieuwe mogelijkheden, niet andersom. Juist omdat de wereld van online marketing zo snel verandert is een proactieve houding erg belangrijk.

Meer informatie over online marketing?

Wil je weten hoe jouw bedrijf er op gebied van internetmarketing voor staat? Of wil je weten wat een online marketing bureau als Sageon concreet voor je kan betekenen? Laat je vrijblijvend adviseren!