Maak jij nog geen gebruik van automatische regels in Google Ads? Zonde! Door middel van automatische regels kun je campagnes en budgetten in Google Ads veel effectiever inzetten. Het is een eenvoudige manier om de algoritmes van Google bij te sturen, zonder dat hierbij handmatige acties nodig zijn. In deze blog ga ik hier verder op in.

Wat zijn automatische regels?

Met automatische regels regels kun je automatisch wijzigingen doorvoeren of notificaties instellen op basis van voorwaarden die je zelf opgeeft. Zo kun je bijvoorbeeld een regel instellen die boven een bepaald budget direct de campagne stopt. Dit voorkomt dat het budget wordt overschreden wanneer je niet in de positie bent om een account te bekijken.

Waarom zou je automatische regels instellen?

De meest voor de hand liggende reden is de tijdsbesparing. Omdat de regels voor jou bijhouden wanneer er kleine wijzigingen doorgevoerd moeten worden, heb jij meer tijd om op strategisch niveau te werken.

geautomatiseerde-regel-toevoegen

Daarnaast helpen ze je om het budget efficiënter en effectiever in te zetten. Met automatische regels kun je ervoor zorgen dat je advertentiebudget alleen wordt toegekend aan goed presterende zoekwoorden en advertenties. Zodoende wordt het budget niet verbruikt door zoekwoorden die niets opleveren. Een win-win situatie waardoor budget alleen wordt besteed waar het nut heeft.

Voorbeelden van regels

  1. Zoekwoorden – Biedingen verhogen naar CPC voor de eerste paginaautomatische-regel-zoekwoorden

Het komt regelmatig voor dat een ingesteld bod op een zoekwoord niet voldoende is om een advertentie op de eerste pagina van de zoekresultaten in Google te laten vertonen. Om te voorkomen dat dit gebeurt, stel je een regel in om het bod op een zoekwoord automatisch te verhogen naar de CPC voor de eerste pagina.

2. Campagnes – Automatische actie wanneer budget wordt overschreden

Soms gaat je budget er sneller doorheen dan je verwacht. Door een automatische regel in te stellen kun je dagelijks, wekelijks of maandelijks een moment inplannen om dit gespendeerde budget te controleren. Wanneer het budget overschreden wordt, kun je er bijvoorbeeld voor kiezen een aantal campagnes te pauzeren of een email te ontvangen.

 

Werking van automatische regels

Nu het duidelijk is wat automatische regels jou als SEA-marketeer bieden, is het goed om te weten hoe ze werken. De regels werken op een “if this, then that” principe: als A gebeurt, dan wordt B gedaan.

Bijvoorbeeld: als het gespendeerde advertentiebudget de € 1.000,- per maand heeft bereikt, dan worden campagnes met het label ‘lage prioriteit’ gepauzeerd.

Hoe zorg je dat automatische regels werken?

Geautomatiseerde regels maken je werk als marketeer makkelijker. Het is daarom belangrijk om te weten dat het systeem door data wordt gevoed en vervolgens op basis van deze data beslissingen maakt. Hierdoor is het van belang is dat je deze datastromen begrijpt en koppelt aan je KPI’s.

automatische regel campagneniveau

Betekenisvolle gegevens

Automatische regels in Google Ads kunnen prestaties uit zichzelf niet interpreteren. Je kunt daarom het best alleen relatieve prestaties inzetten als KPI. Denk hierbij aan gemiddelde CPA (cost per acquisition) of het conversiepercentage. Dit in tegenstelling tot ‘enkelvoudige’ KPI’s, zoals alleen kliks of alleen conversies. Op deze manier zijn automatische regels beter schaalbaar en pas je ze effectief toe.

Goed formuleren

Zorg ervoor dat je een automatische regel goed begrijpt en test voor je hem doorvoert. Laat hem eens draaien en bekijk wat de wijzigingen zijn. Dan weet je direct of de automatische regel alleen de zaken doorvoert die je voor ogen hebt. Zo voorkom je dat je aanpassingen doorvoert die voor je account nadelig zijn.

Hulp bij automatische regels?

Automatische regels helpen SEA-marketeers om nog effectiever te werken en daarnaast meer uit een campagne te halen. Meer weten over het effectief beheren van Google Ads? Neem contact op met online marketing bureau Sageon in Utrecht. Wij helpen je graag verder!