Wist je dat 93% van de klanten online reviews lezen voordat ze een product kopen?

Dat getal ligt een stuk hoger dan je waarschijnlijk zou verwachten. Online reviews zijn dus een belangrijk onderdeel van het aankoopproces – en onmisbaar in je onlinemarketingstrategie. Het is dus nodig tijd om hier eens in te duiken!

We zetten de voor- en nadelen van online reviews voor je op een rijtje én helpen je op weg om meer reviews te verzamelen.

Hoe belangrijk zijn online reviews?

Ga bij jezelf maar eens na. Voordat je een online een aankoop doet, wil je het liefst alles weten van een product, toch? Dus afbeeldingen, kleuren, afmetingen, noem maar op. Die gegevens zijn leuk, maar zeggen nog niets over de ervaring.

De onafhankelijke mening van andere consumenten is echt een waardevolle toevoeging. Ze vertellen je immers over de beleving van het product, specificaties die je vaak niet kunt zien op alleen een afbeelding of in een video van de aanbieder.

Stel dat je een nieuwe telefoon wilt kopen, hoe groot is de kans dat je even gauw leest wat andere websites schrijven over het toestel? Of voordat je van plan bent om een wasmachine te bestellen, ga je eerst even checken wat anderen vinden van de prijs-kwaliteitverhouding. Wellicht kijk je op YouTube tutorials over de gebruiksvriendelijkheid van je videodeurbel voor dat je het aanschaft.

Online reviews kunnen dus net dat laatste zetje geven. Juist het zetje dat een bezoeker nodig heeft om een aankoop te doen, wat ervoor zorgt dat iemand voor jouw business kiest in plaats van voor die van je concurrent.

Hoe vaak lees jij online reviews voordat je een aankoop doet? Waarschijnlijk vaker dan je denkt!

Voordelen van online reviews

Met name positieve reviews hebben een positief effect op je business. Zo zijn bezoekers over het algemeen bereid om 31% meer uit te geven aan een business met excellente reviews. Dat wil je, toch?

Daarnaast zijn er ook nog andere voordelen aan positieve reviews:

  • Vertrouwen winnen van je klanten. De basis van een online aankoop is vertrouwen. Dit is dan ook moeilijk om te winnen van klanten, en heel makkelijk om weer te verliezen. Daarom zijn online reviews zo belangrijk: de potentiële klant leest van anderen wat hij of zij kan verwachten, en of jouw bedrijf te vertrouwen is.
  • Verbeteren van je diensten. Niets is waardevoller dan het ontvangen van feedback van de juiste doelgroep! Je staat in directe verbinding met je klanten en je krijgt terug wat hun ervaringen zijn. Zo kun je makkelijk de customer journey van je klant in kaart brengen en zien waar er verbeteringen nodig zijn.
  • SEO! Je verwacht het misschien niet, maar online reviews dragen ook bij aan het versterken van je SEO-positie. Voor het bepalen van de SEO-ranking kijkt Google namelijk ook naar beoordelingen op Google Business-profielen, naar beoordelingen op sites van derden zoals Trustpilot en zelfs naar beoordelingen op je website zelf (testimonials).

Oké, online reviews zijn dus belangrijk. Maar hoe verzamel je ze?

Altijd fijn als anderen je vertellen wat er niet werkt. Maar nog fijner als je ook nog bruikbare tips krijgt waar je zelf direct mee aan de slag kunt. Daar gaan we! Je vindt hieronder 6 nuttige tips voor het verzamelen van online reviews. 

1.     Gebruik meerdere platforms

Natuurlijk beginnen veel bezoekers bij het begin: Google. Een zoekopdracht in Google is voor velen de eerste actie onderweg naar een aankoop. De kans is daarom groot dat je denkt dat een goede beoordeling op Google alles is.

Veel (goede) reviews ontvangen op Google is belangrijk, maar om een reputatie op te bouwen is het ook nuttig om reviews op meerdere platformen op te bouwen. We noemden eerder al Trustpilot, maar denk bijvoorbeeld ook aan andere partijen zoals:

  • Platforms als Klantenvertellen.nl of tweakers.com
  • Social reviews op bijvoorbeeld Facebook
  • Verkoopplatformen als bol.com en Marktplaats (indien relevant)

Let op: vergeet je eigen website niet! Testimonials op je eigen website dragen ook bij aan je reputatie.

Zoals eerder aangegeven is het gebruik van meerdere platformen ook goed voor je SEO-ranking. Win-win!

2.     Vraag je klanten om reviews

Het vragen om reviews is in sommige branches bijna vanzelfsprekend. Vooral bij restaurants, hotels of andere horecagelegenheden is de vraag om een review veelvoorkomend. Ook na een bestelling bij een webshop is het vragen om je mening gemeengoed geworden.

In veel andere branches zijn reviews minder gebruikelijk. Toch kun je best aan je klanten vragen om een review te schrijven. Het is nou eenmaal zo dat klanten dat meestal niet vaak uit zichzelf doen, zeker als er weinig andere reviews zijn.

Hoe vraag je om reviews? Met deze 3 adviezen haal je het beste resultaat:

a.     Vraag om eerlijke meningen

Natuurlijk wil je als bedrijf het liefst goede reviews. Echter, het is een no-go om klanten te vragen om goede reviews te schrijven. Vraag in plaats daarvan of ze een eerlijke review willen schrijven. Dat houdt de geloofwaardigheid van reviews in stand. Bovendien levert het échte feedback op, waar je zelf weer iets aan hebt!

b.     Maak het makkelijk

Het allerbelangrijkste is misschien wel dat het binnen een paar klikken mogelijk moet zijn om de review te plaatsen. Als bedrijf vraag je immers je klanten om iets te doen voor jou. Maak het bijvoorbeeld makkelijker door:

  • op je website of in de e-mail een CTA-button te plaatsen;
  • op je visitekaartje je social media of reviewwebsites te plaatsen, zodat klanten het snel kunnen vinden;
  • je op telefoongebruikers te richten: sms of app een link naar klanten of gebruik een QR-code die gescand kan worden.

c.     Beloon klanten (maar niet te veel)

Om de drempel te verlagen, kun je klanten in ruil voor het schrijven van een review een kleine beloning geven.

Zo’n reward kan net het stukje motivatie zijn om de moeite te nemen een mening te geven. Let wel op: doe dit niet te vaak. Dit soort stimulaties zorgen ervoor dat de kwaliteit van de review makkelijk daalt. Een review wordt dan vooral geschreven om wat ze ervoor terugkrijgen, en niet zo zeer om hun ervaring met anderen te delen.

3.     Motiveer je team om klanten te benaderen

Werk je in verschillende teams, of zelfs op verschillende fysieke locaties? Motiveer dan je teamleden om reviews te verzamelen. Maak er een competitie van, of stel een beloning in het vooruitzicht bij het behalen van een X aantal reviews. Een beetje onderlinge strijd kan voor wat extra motivatie zorgen!

4.     Gebruik micro-commitments

Een andere manier om reviews binnen te halen, is door klanten een soort mini-commitment aan te laten gaan. Hoe doe je dat?

Wanneer je de klant vraagt of hij/zij bereid is een review te schrijven en de klant antwoordt met ‘ja’, dan is er eigenlijk al een kleine verbintenis tussen de klant en het bedrijf aangegaan. Dit commitment principe, bekend uit de 7 overtuigingsprincipes van Cialdini, zorgt ervoor dat de klant beloftes eerder nakomt en vertrouwen in en loyaliteit naar het bedrijf ontstaat.

Nadat de klant bereid is gevonden, kun je de link sturen van waar de klant een review kan achterlaten. Klanten die geen behoefte hebben om een review te schrijven, kun je dan ook met rust laten.

5.     Timing is key!

De timing waarop je klanten benadert voor een review is erg belangrijk. Dit heeft alles te maken met het aankoopproces.

Een product of service waarover een klant direct een oordeel kan velen na aankoop, kun je vlak na de aankoop al vragen om een review. Echter, over een product of service dat na verloop van tijd pas zijn vruchten afwerpt, kan een klant dan nog niet zo veel zeggen. Benader klanten dus pas voor een review wanneer dit relevant is.

Voor bedrijven waarbij klanten geen losse aankoop doen, maar voor langere tijd van een dienst of product gebruik maken, zijn tussentijdse meetmomenten relevant. Doordat deze klanten langer in het proces betrokken zijn, is het van meerwaarde om tussentijds te vragen of ze een review willen achterlaten. Tussentijdse gebeurtenissen van grote projecten kunnen namelijk belangrijke meetmomenten zijn.

6.     Actieve webcare helpt!

Het schrijven van eerlijke reviews is belangrijk. Eerlijke reviews betekenen zo nu en dan ook negatieve reviews. Het is daarom belangrijk dat je als bedrijf actief aan webcare doet. Als je laat zien dat je goed omgaat met de klacht van de klant, zien potentiële klanten ook dat je serieus en betrokken bent. Ze kunnen er dan sneller op vertrouwen dat jij goed omgaat met een klacht.

Tegelijkertijd geldt ook dat actief reageren op en het delen van positieve reviews je bedrijf ten goede komt. Het laat zien dat je je klanten waardeert.

Maar… wees altijd eerlijk!

Je weet nu hoe waardevol goede reviews zijn en hoe je ze kunt verzamelen. Het is dan ook verleidelijk om anderen (of jezelf) in te schakelen om neppe reviews online te schrijven over jouw producten. Naast het feit dat dit ethisch natuurlijk niet kan, schaadt dit ook enorm de betrouwbaarheid van je bedrijf.

Neppe reviews zijn namelijk redelijk makkelijk te herkennen:

  • Er wordt weinig persoonlijke informatie gegeven op een nepprofiel.
  • Sommige reviews bevatten links naar externe websites of productpagina om de aandacht van een potentiële klant weg te halen.
  • Vaak is het een knip-en-plak review, die meerdere keren wordt geplaatst.

Er gaat dus ook veel tijd zitten in het creëren van neppe profielen waar je deze reviews mee schrijft. Zonde van je tijd, besteed die aan het verbeteren van je diensten! Geen tijd? Schakel een onlinemarketingbureau in.

Online marketingbureau in Utrecht

Wil je meer weten over dit onderwerp of wil je eens sparren over de mogelijkheden voor jouw bedrijf op gebied van onlinemarketingmogelijkheden? Laat een berichtje achter via ons contactformulier. We helpen je graag verder!