Bij het optimaliseren voor zoekmachines (SEO) spelen zoekwoorden een belangrijke rol. Daarbij kan onderscheid gemaakt worden tussen shorttail zoekwoorden en longtail zoekwoorden.

  • Shorttail zoekwoorden zijn algemene zoekwoorden met een hoog volume, en
  • Longtail zoekwoorden zijn specifieke zoekwoorden met een laag zoekvolume.

Door het verschil in zoekvolumes is er bij longtail zoekwoorden vaak minder concurrentie, zeker op het gebied van SEO. Dat betekent dat je relatief snel kunt scoren met je online strategie. Een ander voordeel van optimalisatie voor longtail zoekwoorden is dat de gebruiker zich niet meer in de oriënterende fase bevindt, maar specifiek op zoek is naar een bepaalde oplossing. Een longtail zoekwoord komt vaak samen met een grote koopintentie.

Een blog is een goede manier om je website te optimaliseren rondom longtail zoekwoorden. Doe onderzoek naar de longtail zoekwoorden waarmee jij gevonden wil worden en schrijf artikelen over deze onderwerpen. Maar hoe vind je de juiste longtail zoekwoorden? We hebben vijf manieren bedacht die we graag met je willen delen.

In dit voorbeeld gaan we voor een online fietsenwinkel op zoek naar longtail zoekwoorden rondom het thema ‘racefiets’.

1. Google suggesties

Een snelle en bekende manier om longtail zoekwoorden te vinden, is het gebruiken van de suggesties die Google zelf geeft bij een zoekopdracht. Wanneer je begint met typen in het zoekveld geeft Google automatisch een aantal suggesties voor veelgebruikte zoekwoorden.

Longtail zoekwoorden via Google Suggesties
Afbeelding 1: Longtail zoekwoorden via Google Suggesties

Onderaan de pagina met zoekresultaten geeft Google 10 suggesties voor gerelateerde zoekopdrachten. Ook deze suggesties kun je gebruiken in je zoekwoordonderzoek.

Gerelateerde zoekopdrachten in Google
Afbeelding 2: Gerelateerde zoekopdrachten in Google

2. Wikipedia

Wikipedia bevat een schat aan informatie. Een unieke eigenschap van Wikipedia is echter dat al deze informatie aan elkaar gelinkt is. Via de links in de tekst kun je allerlei onderwerpen vinden die op een of andere manier gerelateerd zijn aan het onderwerp. Ook de tussenkopjes op Wikipediapagina’s zijn een onuitputtelijke bron van longtail zoekwoorden.

Wikipedia bevat enorm veel zoekwoorden
Afbeelding 3: Wikipedia bevat enorm veel zoekwoorden

3. Forums

Als een gebruiker het antwoord op zijn vraag niet via Google kan vinden, kan het gebeuren dat hij de hulp van anderen inschakelt via online community’s. Ga op zoek naar een forum rondom het onderwerp waarover je wilt schrijven en bekijk de onderwerpen waarover wordt geschreven.

Een forum is ideaal voor zoekwoord-crowdsourcing
Afbeelding 4: Een forum is ideaal voor zoekwoord-crowdsourcing

Stel dat je een how-to wilt schrijven voor de weblog van de fietsenwinkel, dan is het subforum ‘Techniek’ van een fietsforum een goede inspiratiebron.

Goeie vraag

Vergeet ook de algemene online community’s zoals Goeie Vraag niet. Net als bij Google kun je bij deze website gebruikmaken van de zoeksuggesties die de site zelf geeft.

Goeie vraag
Afbeelding 5: De community van Goeie Vraag

Als je informatie wilt zoeken op een website zonder zoekfunctie, dan kun je Google inschakelen om toch de site te doorzoeken. Type “site:website.nl + je zoekterm” in en je ziet alleen resultaten van desbetreffende website.

Een website doorzoeken via Google
Afbeelding 6: Een website doorzoeken via Google

4. Webshops

Iedere webshop heeft een zoekfunctie. Gebruik deze zoekfunctie om gerelateerde onderwerpen te vinden. Een andere manier om webshops in te schakelen in je zoekwoordonderzoek, is het bekijken van relevante productpagina’s.

Vaak is er een lijstje met gerelateerde producten te vinden of een opsomming van producten die vaak gelijktijdig met het genoemde artikel worden besteld. Ook kun je natuurlijk de categorie-indeling van webshops bekijken en hier gerelateerde zoekwoorden uithalen.

Zoekwoorden vinden via webshops
Afbeelding 7: Zoekwoorden vinden via webshops

5. Youtube

Last but not least: videowebsite YouTube is voorzien van een uitstekend werkende zoekfunctie waar veel informatie uit te halen is.

Zoekwoorden vinden via YouTube
Afbeelding 8: Zoekwoorden vinden via YouTube

Contentmarketing uitbesteden

Wil je meer informatie over zoekwoordonderzoek of wil je contentmarketing geheel uitbesteden? Neem contact op met online marketing bureau Sageon om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken.