Wil je starten met Google Ads maar weet je niet waar je moet beginnen? Na het lezen van dit artikel ken je de basisprincipes van Google Ads en krijg je tips en tricks waarmee je een beter resultaat kunt realiseren.

Search of Display?

Google Ads biedt de mogelijkheid om te adverteren in het zoeknetwerk en/of het display netwerk.

Het zoeknetwerk bestaat uit Google Zoeken, Maps en Shopping en sites van zoekpartners. Het display netwerk bestaat uit Google websites als YouTube, Gmail maar ook uit partnersites waarop bijvoorbeeld met een afbeelding kan worden geadverteerd.

In dit artikel richten wij ons op het zoeknetwerk.

Voorbeeld Adwords network

Voorbeeld van het display network op de website van de Telegraaf

Voordat je begint met Ads

Er zijn vier elementen die je op orde moet hebben voordat je start met Google Ads. Je beschikt over:

  1. Een product of dienst om te verkopen
  2. Een advertentiebudget
  3. Een website met aansluitende landingspagina
  4. Een doelstelling (Wat wil je bereiken? Wil je iets verkopen of wil je naamsbekendheid genereren?)

De basis: hoe werkt Google Ads?

Google Ads is een online veiling. Adverteerders bieden op zoekwoorden met als doel om een advertentie te laten zien. Het bod bestaat uit de maximale prijs die de adverteerder wil betalen voor één klik (CPC) of per 1000 vertoningen (CPM).

De kosten worden bepaald aan de hand van drie factoren:

  1. Het bod: wat ben je bereid te betalen per klik?
  2. De kwaliteit: Google geeft een kwaliteitsscore aan je advertentie. Help jij met jouw advertentie de bezoeker?
  3. Het verwachte effect van extensies en advertentie indelingen.

Een Google Ads advertentie in het zoeknetwerk bestaat uit tekst zonder afbeeldingen. De advertentie stuurt de bezoeker door naar een landingspagina op je website.

Adwords in de zoekresultaten

De verhouding van Google Ads resultaten en organische resultaten

De structuur van Google Ads

Een Google Ads account bevat één of meerdere campagnes. Elke campagne bevat één of meerdere advertentiegroepen. Elke advertentiegroep bevat één of meerdere zoekwoorden en één of meerdere advertenties.

De structuur van Google Ads

Een goede en duidelijke structuur draagt bij aan een succesvolle campagne. Het bespaart je geld dit door een specialist te laten doen.

Campagnes

Op campagneniveau worden de meer algemene eigenschappen van de advertentie ingesteld. Denk hierbij aan het netwerk wat je wilt gebruiken, het budget, de locatie, taal enzovoort.

Er zijn verschillende redenen om meerdere campagnes in te stellen, bijvoorbeeld:

  1. Verschillende producten of diensten
  2. Verschillende budgetten
  3. Verschillende geografische locaties

Advertentiegroepen

Met advertentiegroepen sorteer je advertenties in kleine groepen. Op deze manier ben je ervan verzekerd dat de zoekwoorden en bijbehorende advertenties zo relevant mogelijk zijn. Het CPC-bod (de kosten die je betaalt per klik) wordt op advertentiegroepniveau ingesteld.

Advertenties

Advertenties worden weergegeven op basis van de zoekwoorden uit de advertentiegroep. Een advertentie bestaat uit een titel, een beschrijving van twee regels, een url en advertentie-extensies. Een advertentie moet voldoen aan de (strenge) voorwaarden van de Google Ads advertising policies.

  • Advertenties zijn het gezicht van je product of dienst. De advertentietekst moet daarom sterke zoekwoorden bevatten en de bezoeker verleiden om te klikken.
  • Speel met verschillende advertentieteksten en creëer minimaal vier advertenties per advertentiegroep. Meet op welke advertentie het meest geklikt wordt en blijf optimaliseren.

Zoekwoorden

Een zoekwoord is een woord of woordcombinatie waar je als adverteerder op biedt. Zoekwoorden moeten relevant zijn voor de aangeboden producten of diensten. Wanneer een zoekopdracht een zoekwoord uit een advertentiegroep bevat, wordt een advertentie uit dezelfde advertentiegroep weergegeven.

Google Ads kent vijf verschillende matchingstypes voor zoekwoorden. Deze instellingen kunnen je doelgroep vergroten of juist verkleinen.

  1. Exact match zoekwoorden hebben het kleinste bereik. De advertentie wordt alleen getoond wanneer de zoekopdracht exact overeenkomt met een zoekwoord uit een advertentiegroep.
  2. Phrase match zoekwoorden triggeren een advertentie als de zoekopdracht de zoekwoorden in exact dezelfde combinatie en volgorde bevat. Andere woorden mogen voor of na het zoekwoord komen.
  3. Modified broad match zoekwoorden laten een advertentie zien als de zoekopdracht één of meerdere van je zoekwoorden bevat. De volgorde van de woorden in de zoekopdracht maakt daarbij niet uit.
  4. Broad match zoekwoorden hebben het grootste bereik. Een advertentie wordt getoond als de zoekopdracht gelijkwaardig is aan de opgegeven zoekwoorden. Dit kunnen dus ook synoniemen zijn.
  5. Negative match zoekwoorden zijn bedoeld om zoekopdrachten uit te sluiten. Als een zoekopdracht een negative match zoekwoord bevat, wordt er geen advertentie getoond.

Welk matchingstype is het best?

De keuze voor een matchingstype is afhankelijk van je budget en je beoogde bereik. Als je net begint met Google Ads en een beperkt budget hebt, is het slim om met exact match zoekwoorden te beginnen. Een exacte match van zoekopdracht en zoekwoord geeft je de meeste controle over je advertenties. Zodoende geef je zo min mogelijk geld uit en heeft je campagne een relevant bereik.

Voor een groter bereik kun je phrase match of broad match gebruiken. Combineer deze matchingstypes altijd met negative match zoekwoorden. Dit is een slimme mogelijkheid om een niet-relevante doelgroep uit te sluiten en zodoende geld te besparen. Verkoop je bijvoorbeeld allerlei soorten herenschoenen maar geen sportschoenen, geef dan “sportschoenen” op als negatief zoekwoord.

Een Google Ads account aanmaken

Je hebt nu de vier noodzakelijke elementen voor Google Ads afgevinkt en je weet hoe Google Ads campagnes zijn ingedeeld. Maak nu een Google Ads-account aan op de website van Google.

Met een Google Ads-account kun je beginnen met het opstellen van advertentiecampagnes.

Tips voor het schrijven van Google Ads advertenties

Het samenstellen van een goede advertentie is niet eenvoudig. Een goede advertentie zorgt voor een hoog doorklikpercentage. Google beloont advertenties met een hoog doorklikpercentage met een hogere kwaliteitsscore (Quality Score QS), een waarde die de kwaliteit van een advertentie aangeeft.

Advertenties met een hogere QS worden vaker weergegeven en kosten minder per klik: Google zal hier immers meer aan verdienen dan aan advertenties met een laag doorklikpercentage. Met deze tips zorg je ervoor dat jouw advertenties een hoge kwaliteitsscore toegekend krijgen.

  1. Benoem je USP’s. Beschrijf in de advertentie wat jouw bedrijf uniek maakt en waarom een klant bij jou moet kopen en niet bij de concurrent. Gebruik hiervoor ook de highlight extentie mogelijkheid.
  2. Denk als je doelgroep. Plaats jezelf in de positie van koper en bedenk wat de doelgroep wil bereiken met een zoekopdracht.
  3. Voeg een Call To Action toe. Een Call To Action vertelt de doelgroep wat er gebeurt als er op de advertentie wordt geklikt. Voor een webshop is een goede CTA bijvoorbeeld “Koop nu online”.
  4. Houd je aan de advertentieregels. Een advertentie die niet voldoet aan de richtlijnen van Google zal niet worden weergegeven.
  5. Verwerk (longtail) zoekwoorden in de tekst. Advertenties met de juiste zoekwoorden worden vaker aangeklikt, vooral als het zoekwoord in de titel geplaatst is.

Tips voor de juiste zoekwoorden voor Google Ads advertenties

Google heeft een handig hulpmiddel ontwikkeld voor het vinden van relevante zoekwoorden voor Google Ads advertenties. Dit hulpmiddel heet de Keyword Planner en is te vinden op de website van Google Ads. Ga als volgt te werk:

  1. Bekijk je website en schrijf de belangrijkste steekwoorden op. Bij een kledingwinkel is dat bijvoorbeeld “dameskleding”, “herenkleding”, “kinderkleding” en “accessoires”.
  2. Voer de zoekwoorden in bij de Keyword Planner van Google.
  3. Pas eventueel de instellingen aan door bijvoorbeeld alleen Nederlandse zoekopdrachten te selecteren.
  4. Er verschijnt een lijst met vergelijkbare zoekwoorden. De zoekwoorden zijn voorzien van het zoekvolume. Het zoekvolume is het aantal keer dat een zoekwoord per maand wordt gezocht.

Longtail zoekwoorden

Een fout die veel adverteerders maken is dat longtail zoekopdrachten worden vergeten. Longtail zoekopdrachten zijn zoekopdrachten die niet veel voorkomen en die een specifieke combinatie van verschillende zoekwoorden bevatten, bijvoorbeeld “letselschade advocaat verkeersongeval utrecht”.

Een zoekopdracht met longtail zoekwoorden betekent doorgaans dat de klant de oriëntatiefase voorbij is en aan het eind van het koopproces is. Bovendien is er weinig concurrentie op longtail zoekwoorden. Het is daarom relatief goedkoop en effectief om advertenties op deze zoekwoorden te richten.

Google Ads uitbesteden

Kom je er toch niet helemaal uit? Of wil je graag sparren met een specialist? Neem gerust contact op met Sageon. Het inschakelen van een specialist scheelt je geld omdat er geen kostbaar budget onnodig verloren gaat!