Blog je of heb je een webshop? Dan stel je jezelf vast wel eens de volgende vraag: hoe gebruik ik afbeeldingen en foto’s in mijn tekst? Want dat een afbeelding zorgt voor een hogere leesbaarheid, daar is iedereen het wel over eens. Daar zijn verschillende redenen voor:

  1. Een levendige afbeelding zorgt voor een aansprekende eerste indruk
  2. Een opvallende afbeelding triggert de lezer om het artikel te lezen
  3. Een relevante afbeelding legt de nadruk op het onderwerp van het artikel

Afbeeldingen en foto’s maken een tekst dus aansprekender, maar kunnen ook bijdragen aan een hogere positie in zoekmachines als Google. In dit artikel leggen we een aantal stappen uit waarmee je een afbeelding kunt optimaliseren voor SEO (zoekmachineoptimalisatie).

1. Gebruik een duidelijke bestandsnaam

De Domtoren met de Buurkerk in Utrecht
De Domtoren en de Buurkerk in Utrecht

Het optimaliseren van afbeeldingen begint met een duidelijke bestandsnaam. Dit is de belangrijkste locatie waar je relevante zoekwoorden plaatst. Dankzij de bestandsnaam weet Google wat er op de foto te zien is zonder de foto zelf te bekijken. Een voorbeeld: heb je een foto van de Domtoren in Utrecht? Noem de foto dan niet _DSC3427.jpg, maar gebruik een bestandsnaam zoals domtoren-utrecht.jpg.

Tips voor een duidelijke bestandsnaam

  • Gebruik nooit spaties in een bestandsnaam.
  • Verwerk eventuele modelnummers of serienummers in de bestandsnaam.
  • Plaats afbeeldingen op hetzelfde domein als de pagina en plaats geen foto’s vanaf andere domeinnamen.

2. Optimaliseer de afbeeldingen met alt-tags

Een alt-tag is een alternatieve tekst die door de browser wordt getoond als de afbeelding niet kan worden geladen. De alt-tag is een tweede belangrijke stap bij het SEO-optimaliseren van afbeeldingen. De afbeelding wordt door middel van een alt-tag namelijk geassocieerd met bepaalde zoekwoorden.

Tips voor het optimaliseren van alt-tags

  • Beschrijf de afbeelding in eenvoudig en foutloos Nederlands.
  • Plaats niet te veel zoekwoorden in de alt-tags, dat wordt als spam gezien.
  • Verwerk details in de alt-tag. Heb je een foto van de Domtoren bij zonsondergang? Gebruik dan de alt-tag “Domtoren Utrecht bij zonsondergang”.

3. Gebruik ondertitels bij afbeeldingen

Kaartlezen
Een onderschrift helpt de lezer om zich te oriënteren

Een ondertitel, in het Engels caption, is de tekst die onder een afbeelding geplaatst is. Deze tekst is belangrijk omdat de lezers een artikel eerst op afbeeldingen scannen en de ondertitels van deze afbeeldingen bekijken. In 2012 onderzocht Kissmetric dat ondertitels gemiddeld drie keer zoveel gelezen worden als de tekst van het artikel zelf.

Pas wel enig beleid toe bij het plaatsen van ondertitels. Sommige afbeeldingen dienen puur als blikvanger en hebben geen informatieve functie. In dergelijke gevallen is het vaak beter om geen ondertitel te gebruiken en zo over-optimalisatie te voorkomen.

Tips voor het schrijven van ondertitels

  • Denk vanuit de gebruiker en niet vanuit SEO-oogpunt. Welke informatie wil de gebruiker hier zien?
  • Beschrijf de relatie tussen afbeelding en tekst.

4. Minimaliseer de bestandsgrootte van de afbeeldingen

Afbeeldingen hebben een grote invloed op laadtijden. De laadtijd van een pagina is echter een belangrijke factor voor een hoge gebruiksvriendelijkheid en een goede SEO-score. Hoe sneller een website laadt, hoe gemakkelijker het is om door de website te navigeren.

Tips voor een kleinere bestandsgrootte van afbeeldingen

  • Experimenteer met verschillende kwaliteitsinstellingen in een fotobewerkingsprogramma. Een lagere kwaliteitsinstelling zorgt voor een kleine bestandsgrootte, maar heeft uiteraard invloed op de kwaliteit van de foto. Doorgaans is een kwaliteitsinstelling van 70 voldoende voor internetdoeleinden.
  • Een goede stelregel is dat een afbeelding niet groter dan 70kb mag zijn. Dit is echter afhankelijk van de resolutie van de afbeelding.

5. Gebruik het meest geschikte bestandsformaat

Er zijn drie veelgebruikte bestandsformaten voor afbeeldingen: jpg, png en gif. Het jpg-bestandsformaat is een verouderd formaat maar is nog altijd de standaard voor internetdoeleinden. Het jpg-formaat kent een relatief goede compressie: de informatie van de afbeelding wordt in een slimme indeling opgeslagen. Dat resulteert in een goede kwaliteit en een kleine bestandsgrootte.

Het gif-formaat is van een lagere kwaliteit dan jpg. Het wordt veel gebruikt voor eenvoudige afbeeldingen zoals icons waarin weinig kleuren voorkomen. Voor foto’s is het minder geschikt: de foto zal scherpte en verzadiging verliezen. Het gif-formaat ondersteunt ook bewegende beelden.

Naast jpg en gif is er ook het png-formaat. Dit formaat ondersteunt veel meer kleuren dan het gif-formaat en verliest geen kwaliteit als de afbeelding opnieuw wordt opgeslagen, zoals bij jpg. Het png-formaat ondersteunt transparantie en een vectorindeling maar heeft vaak een grotere bestandsgrootte dan jpg- of gif-afbeeldingen.

Tips voor het kiezen van een bestandsformaat

  • Voor de meeste e-commerce en blog doeleinden volstaat jpg.
  • Beperk het gebruik van het gif-formaat tot icons en bewegende afbeeldingen.
  • Gebruik png bij afbeeldingen met egale vlakken en bij afbeeldingen waarbij transparantie een voorwaarde is.

6. Gebruik thumbnails op de juiste manier

Blonde vrouw met camera
Een voorbeeld van een thumbnail

Veel webshops en blogs gebruiken thumbnails, kleine previews van een product of blog, op de categoriepagina’s. Het gebruik van thumbnails is een ideale manier om op een klein oppervlak veel afbeeldingen te laten zien. Maar let op: bij verkeerd gebruik kunnen thumbnails veel invloed hebben op de laadtijd van een pagina. Het verkleind weergeven van een grote afbeelding via HTML ziet er weliswaar goed uit, maar zorgt er alsnog voor dat de originele afbeelding wordt geladen met bijbehorende laadtijd.

Tips voor het gebruiken van thumbnails

  • Gebruik geen html-code om een afbeelding te resizen maar zorg ervoor dat de afbeelding zelf al verkleind is.
  • Gebruik een andere alt-tag dan bij de volledige grootte van de foto. Sommige marketeers pleiten er zelfs voor om de alt-tag bij thumbnails weg te laten. Het is immers ongewenst dat Google de thumbnailafbeelding indexeert in plaats van de originele afbeelding.

7. Wees voorzichtig met decoratieve afbeeldingen

Veel websites gebruiken decoratieve afbeeldingen zoals een achtergrondafbeelding of menuknoppen. Dit kan een positieve invloed hebben op het uiterlijk van een website, maar zorgt ook voor een langere laadtijd.

Tips voor het juist gebruiken van decoratieve afbeeldingen

  • Gebruik png of gif voor simpele afbeeldingen zoals omlijningen en patronen.
  • Gebruik HTML5 of CSS voor de opmaak van bijvoorbeeld een menu.
  • Gebruik geen alt-tags voor decoratieve afbeeldingen, dit wordt als spam gezien.

8. Gebruik foto’s van baby’s

Baby met watermeloen
Foto’s van baby’s zorgen voor een hogere betrokkenheid

Tenminste, dat is wat dit onderzoek uitwijst. Een foto van een baby zorgt voor de hoogste emotionele betrokkenheid. Maar niet in alle gevallen is het slim om een baby te portretteren: het kan negatieve invloed hebben op de professionele uitstraling van een website.

Foto’s van aantrekkelijke mensen zorgen echter wel voor meer professionaliteit en trekken ook aandacht naar zich toe. Dat is de uitkomst van een ander onderzoek. Kies je voor een dergelijke foto, zorg dan dat er een vrouw op de foto staat: dat zorgt voor een hogere betrokkenheid bij mannelijke lezers. Een foto van een man zorgt daarentegen niet voor een hogere betrokkenheid bij vrouwelijke lezers.

Tips voor het afbeelden van mensen

  • Zorg ervoor dat de afgebeelde personen er verzorgd en aantrekkelijk uitzien.
  • De kwaliteit van de foto is belangrijk voor een professionele uitstraling.
  • Stockfoto’s van mooie vrouwen met een headset kunnen echt niet meer anno 2015.

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van de website? Of kom je er zelf niet uit qua SEO? Neem contact op met een online marketing bureau!