Relined Fiber Network is de toonaangevende en onafhankelijke aanbieder op het gebied van Dark Fiber in Noordwest-Europa. Een relatief onbekend product dat veel voordelen met zich meebrengt. Hoe zorg je ervoor dat dit product onder de aandacht komt bij de doelgroep? Om deze vraag te beantwoorden, werd Sageon benaderd voor een samenwerking.

Susan Middelwijk (Relined Fiber Network): “Dark fiber is een toekomstgericht en schaalbaar product en heeft de nodige bekendheid in de telecommarkt. Echter is dit product ook uitermate geschikt voor het grotere publiek, te denken valt aan bedrijven in de sectoren in de zorg, overheid en de groot zakelijke markt.”

“Tot voor kort was ons product hier nog vrijwel onbekend. Daar willen we verandering in brengen. Ons streven is om dark fiber de eerste keuze te maken voor alle grote organisaties die te maken hebben met hoge bandbreedtes en hoge eisen aan veiligheid in zowel Nederland als Duitsland.”

Aanpak

Onze aanpak werd verdeeld in verschillende fasen. Allereerst brachten we de basis op orde door middel van audits van de website en de advertentie-accounts. Op basis van deze audits werd een strategie opgesteld voor het inzetten van zoekmachine-optimalisatie (SEO), zoekmachine adverteren (SEA) en socialmedia campagnes. Voor de uitvoering van de strategie is Sageon zowel uitvoerend als ondersteunend partner.

Samenwerking

Het werkt prettig wanneer er bij bedrijven met wie wij samenwerken mensen zijn die ‘onze’ taal spreken en snappen wat wij doen. Een nauwe samenwerking tussen het interne marketingteam van Relined Fiber Network en de specialisten van Sageon vormt dan ook de basis voor de behaalde resultaten.

In de praktijk houdt dit in dat er een tweewekelijkse meeting is tussen Relined Fiber Network en een specialist van Sageon. Tijdens deze specialistenmeetings worden de resultaten van de afgelopen periode besproken en wordt de strategie voor de komende periode vastgesteld. De meetings vinden digitaal plaats of op locatie bij Relined Fiber Network.

Organic: van #35 naar #1

Bij de audits was SEO een belangrijk aandachtspunt. Relined Fiber Network was namelijk voor potentiële leads vrijwel niet vindbaar in Google: de ranking bij het belangrijkste zoekwoord dark fiber schommelde tussen #15 en #35.

De zoekwoord- en website-audit gaf een verrassend resultaat: onze conclusie was dat de website ‘overgeoptimaliseerd’ was voor dit zoekwoord.

Onze oplossing: in december 2018 verwijderden we dit zoekwoord van vrijwel alle pagina’s. Dit betaalde zich uit: samen met een linkbuildingtraject zorgde dit ervoor dat Relined Fiber Network sinds januari 2020 op #1 staat bij hun belangrijkste zoekwoord.

relined-dark-fiber
De blauwe lijn laat zien dat Relined sinds januari 2020 op de eerste positie in Google staat.

#1 positie bij belangrijkste zoekwoord (bron: Serprobot)

66% groei in organisch verkeer uit Google (bron: Google Analytics, 2019 vs 2018)

249% stijging in clicks vanuit Google bij zoekwoord ‘dark fiber’ (bron: Google Search Console)

Pay per click (PPC)

Naast SEO verzorgt Sageon ook de PPC-campagnes voor Relined Fiber Network, zoals Google Ads. Hiervoor hebben we een uitgebreid zoekwoordonderzoek uitgevoerd. Omdat Relined Fiber Network niet alleen in Nederland actief is, maar ook in Duitsland en internationaal de nodige klanten heeft, ging dit zoekwoordenonderzoek dus buiten de Nederlandse grenzen.

Voor de search campagnes in Google Ads analyseerden we de belangrijkste zoektermen: termen die interessante leads of veel volume genereren tegen een gunstig tarief. Ook stelden we een realistisch advies op over de inzet en verdeling van het advertentiebudget.

Als aanvulling op de search campagnes hebben we ook display campagnes ingesteld om meer naamsbekendheid te genereren voor Relined Fiber Network. Deze display campagnes zijn ingezet in met twee doelen: prospecting en remarketing.

  1. Met de prospecting campagnes genereren we naamsbekendheid en websitebezoekers.
  2. Met de remarketing campagnes bereiken we websitebezoekers opnieuw met banners die leiden naar specifieke landingspagina’s, bijvoorbeeld gericht op een specifieke branche.

One stop shop

Sageon denkt ook mee over hoe Relined Fiber Network slim campagne kan voeren in LinkedIn en Xing (voor de Duitse markt). Het dagelijkse beheer van deze campagnes wordt door het interne team gedaan. Door deze manier van samenwerken fungeert Sageon als one-stop-shop voor online marketing.

De samenwerking met Relined Fiber Network is een goed voorbeeld van onze missie: “Het gevoel van een ‘eigen’ online team zonder deze zelf in dienst te hoeven nemen: dat is samenwerken met Sageon!”

Meer informatie?

Laat je gegevens achter.

Contact

Wilhelminapark 26
3581 NE Utrecht

Routebeschrijving met Google Maps

Referenties

Waarom Sageon?