Google knows it all. Letterlijk. Wat was de laatste keer dat je de openingstijden van een winkel opzocht? Of een route wilde plannen naar een afspraak? Een video bekeek op YouTube, of een e-mail las in jouw Gmail-account?

Inderdaad: Google is niet meer uit ons leven weg te denken.

Toch is Google niet de enige weg. Voor Google Search zijn er bijvoorbeeld best wat alternatieven om het web te doorzoeken. In dit blog geven we je inzicht in de zoekmachines ‘naast’ Google. Welke opties zijn er en hoe zijn deze te gebruiken als onlinemarketingkanaal?

De alternatieve zoekmachines (en Google)

We zetten ze voor je op een rij: de zoekmachines in Nederland die een alternatief vormen voor Google. Volgens statcounter is het marktaandeel van zoekmachines in Nederland in de eerste helft van 2021 als volgt:

Google Bing DuckDuckGo Yahoo! YANDEX Ecosia
Alle apparaten 94,71% 2,55% 0,96% 0,73% 0,46% 0,32%
Desktop 89,58% 6,30% 1,26% 1,35% 0,48% 0,48%
Mobiel 97,76% 0,31% 0,75% 0,37% 0,47% 0,23%
Tablet 97,53% 0,51% 1,15% 0,30% 0,17% 0,14%

Het marktaandeel van Google is dus enorm. Als het gaat om desktopverkeer pakt Bing nog een stukje van de taart, maar Google overheerst de markt. We behandelen de ‘concurrenten’ en hun advertentiemogelijkheden stuk voor stuk.

1.    Microsoft Bing

Microsoft Bing Search logo

Zoeken met Microsoft Bing

Microsoft Bing is na Google de zoekmachine met het grootste marktaandeel in Nederland. Met een deel van 2,5% is het weliswaar klein, toch is het bereik van Bing nog vele malen groter dan dat van andere concurrenten.

Het grootste gedeelte van dit marktaandeel van Bing zit in desktopgebruikers. Op de browser Microsoft Explorer is Bing ingesteld als standaard zoekmachine.

Adverteren met Bing

Microsoft Bing biedt in Nederland ook advertentiemogelijkheden. Waar Google advertentiebeheer aanbiedt via Google Ads, gebruikt Bing het Microsoft Advertising-systeem.

Microsoft Advertising

Microsoft Advertising (voorheen Bing Ads) is qua functionaliteiten vrijwel gelijk aan Google Ads. Met dit advertentieplatform kun je rechtstreeks adverteren in zoekmachine Bing. Ook zoekmachines DuckDuckGo, Yahoo! en Ecosia zijn onderdeel van het zoekmachinenetwerk van Microsoft Advertising.

Microsoft Advertising heeft veel functies die ook in Google Ads bekend zijn: van shopping- en displayadvertenties tot search- of videoadvertising. Campagnes uit Google Ads zijn zelfs te kopiëren naar Microsoft Advertising.

Het grote voordeel van Microsoft Advertising? De prijs. De Cost per Click (CPC) van advertenties in Microsoft Advertising is vrijwel altijd lager dan in Google Ads. Er is minder concurrentie, en dus kun je op eenzelfde zoekterm soms betere (en goedkopere) resultaten behalen.

En het grootste nadeel? Het bereik. Het marktaandeel van Microsoft Advertising is vele malen kleiner dan dat van Google. Een grote groep gebruikers kun je dus niet via Microsoft Advertising bereiken.

Wie weet wat hierin toekomst nog verandert, gezien het (in Nederland populaire) sociale netwerk LinkedIn ook eigendom is van Microsoft. Wanneer dit ook in Microsoft Advertising wordt geïntegreerd, zal het bereik in Nederland een stuk groter worden.

2.    DuckDuckGo

DuckDuckGo Search Logo

Zoeken met DuckDuckGo

Op positie drie vinden we DuckDuckGo. DuckDuckGo heeft een duidelijk speerpunt: privacy. De zoekmachine stelt zoekopdrachten anoniem te behandelen en zoekresultaten niet persoonlijk te maken. Iets waar de concurrerende zoekmachines juist hun specialisatie van hebben gemaakt.

Waar Google en andere datagrootmachten nog wel eens in het nieuws zijn door hun manier van dataverzameling, doet DuckDuckGo het dus anders.

Adverteren met DuckDuckGo

Toch is het mogelijk om op deze ‘privacyzoekmachine’ te adverteren. Namelijk via Microsoft Advertising. DuckDuckGo is geen eigendom van Microsoft, maar maakt gebruik van het advertentieplatform als affiliate partner.

Omdat er geen gebruikersprofiel wordt aangemaakt van gebruikers in DuckDuckGo, is het minder makkelijk gebruikers in doelgroepen in te delen. Wel kun je adverteren op de zoekwoord(groepen) die voor jouw product of dienst relevant zijn.

3.    Ecosia

Ecosia Search logo

Zoeken met Ecosia

De zoekmachine Ecosia profileert zich als een milieuvriendelijke zoekmachine. De slogan ‘doorzoek het web om bomen te planten’ maakt direct duidelijk waar ze voor staan.

Het bedrijf schenkt 80% van de winst aan het herbebossingsprogramma’s over de hele wereld en zegt dat er voor elke 45 zoekopdrachten een boom wordt geplant. Ook transparantie is belangrijk voor Ecosia: maandelijks worden de inkomsten en investeringen van Ecosia openbaar gepubliceerd.

Adverteren met Ecosia

De zoekopdrachten in Ecosia worden uitgevoerd via Bing. Dat betekent dat het adverteren gaat via het netwerk van Microsoft Ads. Het marktaandeel van ongeveer 0,30% is niet groot. Wel zijn de gebruikers van Ecosia onderdeel van een milieubewuste doelgroep. Als dit bij jouw product of dienst past, kan het interessant zijn om ads in Ecosia in te zetten voor jouw campagnes.

4.    Yahoo!

Yahoo Search logo

Zoeken met Yahoo!

De naam Yahoo! zal bij sommigen herinneringen oproepen als gratis webmailprovider. Net als Hotmail en Gmail heeft Yahoo! in het begin van de jaren ‘00 een groot marktaandeel gehad. Ook in search doet Yahoo! al lang mee, mede door de overname van zoekmachine Altavista in 2004.

Een aantal overnames en reorganisaties later bestaan de merknaam en zoekmachine van Yahoo! nog steeds. Het domein is nu een Amerikaans internetportaal met verschillende functies, waar search er één van is. Dit platform is niet gericht op Nederland. Wel bestaat er nog steeds een Nederlandse Yahoo! zoekmachine, die gebruik maakt van het netwerk van Bing.

Adverteren met Yahoo!

Omdat de Nederlandse Yahoo! Search bestaat uit het netwerk van Bing, werkt ook het adverteren via Microsoft Advertising.

Adverteren op het Amerikaanse platform van Yahoo! gaat via het Verizon Media Native Advertising Network. Naast Yahoo! zijn enkele grote Amerikaanse domeinen als AOL en Huffpost ook via het Verizon Native Media Network in te zetten.

5.    Yandex

Yandex Search logo

Zoeken met Yandex

Nog nooit van Yandex gehoord? Dat kunnen we ons voorstellen. In Nederland is het marktaandeel van zoekmachine Yandex beperkt. De zoekmachine kent haar oorsprong in Rusland en heeft daar nog steeds een marktaandeel van 45% in de zoekmachinemarkt.

Yandex heeft een kantoor op Schiphol gevestigd, maar richt zich niet op de Nederlandse markt. De zoekmachine is niet in het Nederlands beschikbaar, Engels en Russisch zijn de meest gebruikte talen op het platform.

Adverteren op Yandex

Mocht Rusland jouw markt zijn, kan Yandex wel een interessante partner zijn. Het bedrijf heeft een eigen adverteerdersnetwerk. Ook services als webmail, maps en analytics worden door Yandex aangeboden.

Het advertentienetwerk is vergelijkbaar met de mogelijkheden van Google Ads. Een uitgebreid pakket dus!

6.    Baidu

Baidu Search logo

Zoeken met Baidu

Een andere internationale zoekmachine is Baidu. Deze Chinese onderneming heeft net als Yandex een groot marktaandeel in haar thuisland, wat zorgt voor wereldwijde bekendheid.

In China is Baidu vooral populair als zoekmachine en videodienst. Het marktaandeel van Baidu was afgelopen aar 74%, tegenover slechts 2% marktaandeel van Google. Buiten China is Baidu minder populair. Toch komt het ook voor in de Nederlandse statistieken.

Adverteren met Baidu

Ook op Baidu zijn uitgebreide advertentiemogelijkheden. Net als Yandex, Microsoft Ads en Google Ads zijn er diverse mogelijkheden voor het inzetten van advertentiecampagnes.

Wil je graag gebruik maken van adverteren met Baidu? Zoek dan een lokale partner die gespecialiseerd is in dit netwerk. Over de hele wereld zijn specialisten te vinden die je kunnen helpen met het opzetten van een Chinese landingspagina, zoekwoordonderzoek en een advertentiecampagne.

Gaan voor een alternatief, of toch voor Google?

In Nederland is Google absoluut nummer 1. Microsoft Ads kan interessant zijn wegens de lagere kosten: het is afhankelijk van jouw product of dienst of dit ook echt van toegevoegde waarde is. Bij Sageon zetten we Microsoft Advertising regelmatig in en met goede resultaten!

Het inzetten van buitenlandse zoekmachines is op de Nederlandse markt niet snel interessant. Wel kan het natuurlijk handig zijn bij het aanbieden van producten of diensten in het buitenland.

Voice search en social search

In plaats van het focussen op andere zoeknetwerken kan het effectiever zijn om te zorgen voor verbetering van je resultaten in Google: bijvoorbeeld door het optimaliseren op voice search, de gesproken zoekopdrachten. Of door te kijken naar het adverteren op andere netwerken, zoals social advertising. Een Social, SEA of SEO-specialist bij Sageon helpt jou optimaal online zichtbaar en vindbaar te zijn voor je doelgroep.

Online marketing partner uit Utrecht

Wil je meer weten over adverteren in zoekmachines? Of heb je vragen over SEO? Neem vrijblijvend contact op met online marketingbureau Sageon. Wij helpen je graag verder!